Jak rychle budete na elektrokole hubnout, záleží především na tom, jak kolo používáte. Pokud jste dosud jezdili do práce autem a teď pojedete na kole, byť elektrickém, rozhodně už tak pro sebe něco děláte. Pokud na kole občas jezdíte, ale nemáte rádi kopce, překvapí vás, že s elektrokolem si troufnete i na pořádné stoupání. Nebude to taková dřina pro svaly, ale frekvence šlapání vám rozproudí tep pořádně. Ke spalování tuků navíc dochází zhruba po půl hodině v pohybu. Lidé, kteří se snaží zhubnout, se často pouštějí do náročných, ale právě proto jen chvilkových aktivit, jako je běh. A právě při nich mají sice pocit, že musí zhubnout, když tak dřou, ale v reálu sotva spálí zásoby cukru v krvi a na tukové zásoby ani nedojde.

E-biky mohou být dobrou volbou také pro lidi s nadváhou, kterým nevyhovuje velká nárazová zátěž, ale hledají konstantní aktivitu, která jejich kardiovaskulární systém potrénuje tím správným způsobem. Základem je vědět, že dokud mám převody, držím frekvenci šlapání. Až mi dojdou, je čas zvýšit přípomoc. Překvapí vás, kolik triček propotíte, a s úsměvem na tváři.

Pokud patříte mezi pravidelné kondiční jezdce a nějaký ten kopec vás nevyvede z míry, můžete si elektrokolo nejdřív půjčit a ověřit si, v jakých tepových zónách na něm budete fungovat zrovna vy. Elektrokolo je ale fajn volbou i pro všechny sportovce, kteří nemají dost času na pohyb. S baterií jste skutečně rychlejší, proto za kratší čas zdoláte větší vzdálenost. Elektrokolo se pak může stát i alternativním dopravním prostředkem na popojíždění po městě nebo rovnou i na delší tratě do zaměstnání. Pokud nechcete, není nutné se zpotit. Naopak pokud si pak cestou z práce chcete dát skutečně do těla, není to problém. Zvolíte si delší trať, náročnější terén nebo vyšší rychlost. Kolo není motorka, šlapat musíte a to poměrně rychle. A v tuhle chvíli už máte v životě mnohem víc pohybu než dosud. To znamená další spálené kalorie navíc, i když fyzičku máte dobrou a šetřit se nemusíte.

Tip navíc

I když se vám může zdát, že s dobrou kondičkou to není sport, ale spíš pohyb, nenechte se mýlit. Kolo se sice skutečně dá použít tak, že z něj můžete sesednout a vejít do kanceláře, rozhodně ale není jedno, co na sobě budete mít. Dejte si pozor na obuv – nehodí se podpatky ani barefoot obuv. Ideální je obuv s pevnou plochou podrážkou, typově skejtová obuv. Některé firmy dnes nabízejí speciální casual modely, které se na první pohled neliší od klasické volnočasové obuvi, respektive v ní nepohoršíte ani v kanceláři, ani v kavárně. Část podrážky je z měkčího materiálu, do kterého se profil šlapky jakoby ‚zapíchne‘ a noha neklouže.

Myslet byste měli i na to, že na kole a obzvlášť při rychlejší jízdě je pocitově větší zima. Zatímco vám za normálních okolností přijde 15 °C jako celkem fajn teplota, na kole vám bude zima, zvlášť pokud si dáte za cíl se příliš nezpotit. Na druhou stranu myslete na to, že i krasojízda na elektrokole je pohybem, při kterém se tělo zahřívá. V kožené bundě se do kopce zapotíte celkem snadno. Opět už dnes ale některé značky nabízejí sportovní oblečení, které na první pohled sportovní není, ale dobře odvádí pot a zahřeje, když je potřeba.

Zdroje:

  • reportáž pro Kondice.cz
  • Fat burning heart rate: Everything you need to know - https://www.medicalnewstoday.com/articles/326002
  • E-cycling and health benefits: A systematic literature review with meta-analyses - https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fspor.2022.1031004/full