Premium obsah

Jak skoncovat s nočním přejídáním?

Jak skoncovat s nočním přejídáním?
Venku je tma a vy začínáte mít hlad? Otevíráte ledničku těsně před spaním? V tom případě jste se nejspíš ocitli v pasti nočního přejídání. Jakmile přes den nestíháte jíst nebo dlouhodobě přijímáte nutričně nevyvážené jídlo přes den, vaše tělo se přepne do šetřícího režimu. Tělo očekává, že po tom, co něco sníte, zase delší dobu nic nedostane, proto si vše ukládá – a to rovnou do tuků. Tím pádem i po malém jídle přiberete víc, než kdybyste jedli celý den mnohem větší porce, avšak nutričně vyvážených pokrmů. Pokud máte večer nutkání otevřít spíž nebo ledničku a pustit se do nesmyslných tučných jídel, nejspíš si zaděláváte na velký problém. Co takové stavy způsobuje a jak z nich ven?

Příčiny nočního přejídání

Jakmile se jednou dostanete do kolotoče nočního přejídání, není snadné z něj vystoupit. Čím dřív to ale uděláte, tím lépe. Nejen že budete zaručeně přibírat na váze, váš organismus si ale zadělává na mnohem více problémů – může se u vás projevit nejen obezita, ale také cukrovky, a dokonce i deprese. Častým důvodem nočního přejídání je totiž stres, úzkost nebo dlouhodobé napětí. Co si budeme povídat, jídlo uklidňuje. Jakmile se tedy pohádáte s manželem, dětmi nebo šéfem, kus čokoládového dortu to většinou spraví. V tu chvíli se roztáčí kolotoč. Z důvodu přibývajících kilogramů totiž můžou vznikat další psychické problémy. Dalším z důvodů nočního přejídání může být onemocnění žaludku, kdy cítíte tupou bolest břicha i při menším pocitu hladu. Jediným řešením je bolest zajíst. Pokud se v tomto vidíte, vyhledejte lékaře a poraďte se s ním na dalším postupu.

Jak z toho ven?

Z každého takového roztočeného kolotoče je ale cesta ven. Dá se to zastavit. Samozřejmě, čím dříve, tím lépe. Jak na to?

Snídaně je základ

I když se ráno vzbudíte a po nočním řádění nebudete mít úplně hlad ani chuť na jídlo, nasnídejte se. Dopřejte si vydatnou snídaní. To, co sníte ráno, nebudete následně potřebovat dohánět večer. Udělejte si takový ranní rituál s knížkou nebo oblíbenou písničkou. Nejen, že se na takové ráno budete těšit, dokonce se vám bude lépe vykračovat do práce. Zkuste si den předem promyslet, co budete snídat a třeba si i večer snídaní částečně připravit – nebudete pak ráno tolik ve stresu a jídlo si užijete.  

Jezte pravidelně a vědomě

Vypracujte si pravidelný stravovací plán, který se bude skládat ze 3 až 5 nutričně vyvážených jídel. Nepravidelná strava má za následek rozkolísanou hladinu hormonů, což může vést k nočnímu buzení s pocitem hladu – a v tu chvíli opět musíte bojovat s tím, abyste nešli vyrabovat ledničku. Pokud víte, že budete na cestách, připravte si jídlo do krabičky. Vydržet celý den nejíst, není hrdinství a hubnutí to rozhodně nepomáhá. Jakmile usednete k jídlu, užívejte si každé sousto. Snažte se vyhnout jídlu při televizi nebo mobilu. Soustředně se na to, co právě jíte a sledujte vaše tělo, jak mu jídlo dělá dobře a kdy je už dostatečně syté.

Myslete na to, co jíte

Pravidelné jídlo je základ. Pokud ale v tomto základu bude figurovat bageta s majonézou z benzinky, nejspíš to také nebude ten pravý krok ke změně. Myslete na to, aby vaše strava byla pestrá a vyvážená. Pokrmy by měly obsahovat dostatečné množství bílkovin a zdravých tuků – zařaďte proto do vašeho jídelníčku libové maso, ořechy, vejce a mléčné výrobky. Ovoce a zelenina určitě do pestré stravy také zcela určitě patří. Myslete ale na to, že pokud si dáte k obědu zeleninový salát, budou vám chybět bílkoviny, které vás zasytí a večer se budete znovu potýkat s tím samým problémem.

Odpočívejte

To nejdůležitější a možná nejtěžší na konec – odpočívejte. Dopřejte si dostatečný a ničím nerušený spánek a během dne si vždy najděte chvíli pro sebe. Pro vaše koníčky. Ať už je to sport, kniha nebo seriál. Aspoň na chvíli buďte sobci a přepněte z režimu povinností do režimu – teď nemusím vůbec nic. I pravidelný odpočinek má za následek stabilní hladinu kortizolu v krvi.

Udělat ten první správný krok ke změně není vůbec jednoduchý. Noční přejídání není ale jen o tom, že budete mít pár kilo navíc. Stres a výčitky jsou mnohem závažnější problém.

 

Zdroje:

https://www.vitalia.cz/

https://www.dobry-spanek.cz/

https://www.siluetadoleta.cz/

Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.