Jak už zkratka B.R.A.T. naznačuje, jedná se o čtyřsložkovou dietu. Banány, týže, jablečný protlak a toastový chléb. Tato dieta byla dříve doporučována hlavně dětem s gastrointestinálními potížemi, jako je zvracení, průjem nebo gastroenteritida. Dnes už není doporučována dlouhodobě ani středodobě, jelikož je příliš restriktivní a pokud delší dobu budete jíst pouze tyto 4 jídla, způsobíte si nepříjemné zdravotní problémy. Pokud vás ale trápí průjem, může být B.R.A.T. skvělým krátkodobým doplňkem k rekonvalescenci. O co tedy jde?

Zdroj: Youtube

Jak se co nejrychleji zbavit průjmu?

B = Banány

Pokud konzumujete banány, nemusíte při průjmu užívat perorální rehydratační roztoky. Toto exotické ovoce je bohaté na vlákninu, která pomáhá zvětšit objem stolice a zlepšit pohyb střev. Obsah pektinu absorbuje přebytečnou tekutinu ve střevech, díky čemuž je stolice pevnější a snižuje se množství a délka průjmu.

Banány také obsahují jednoduché sacharidy, které mohou poskytnout rychlý zdroj energie, aniž by příliš zatěžovaly zažívací systém.

R = Rýže

Bílá rýže je něco, co lidé s průjmem i dalšími zažívacími potíži dobře snášejí. Je skvělým zdrojem sacharidů, zejména škrobu, a je snadno stravitelná. Může působit jako vazebné činidlo ve střevech, což může pomoci redukovat průjem.

A = Jablečný protlak

Jablečný protlak je bohatý na vitamín C, vlákninu a některé další antioxidanty. Stejně jako banán, jablečný protlak obsahuje pektin, který může mít vliv na konzistenci stolice. Zároveň je jablečné pyré skvělým zdrojem rychlé energie.

T = Toastový chléb

Toastový chléb je primárně zdrojem sacharidů, obsahuje také malé množství proteinů a tuků. Chléb absorbuje žaludeční šťávy a může snížit pocit nevolnosti.

Ačkoliv tato dieta může být dobrým krátkodobým řešením při problémech s průjmem, nikdy dietu nedrže déle, než několik dní. Zároveň určitě nezůstávejte pouze u těchto potravin! Pokud vám to váš žaludek dovolí, přidejte čistý vývar, hodně vody a také potraviny bohaté na vitaminy a vlákninu.

Co dalšího pomůže?

Při průjmu je nejdůležitější zůstat hydratovaní. Dodržujte tedy pitný režim a omezte kávu a alkohol. Vyhněte se také laktóze a příliš tučným jídlům. Dbejte na hygienu, průjem může být způsoben i infekcí. Pokud průjem trvá déle než několik dní, zvažte návštěvu lékaře.

Zdroje:

  • https://www.piedmont.org/living-better/the-brat-diet
  • https://www.oregonclinic.com/diets-BRAT
  • https://www.webmd.com/children/brat-diet