Dlouhověkost načerpáte z japonského talíře

Japonská strava je vyvážená, obsahuje správný poměr zeleniny, masa a obilovin.
Japonci (a ti z Okinawy zvlášť) mají mnohem vyšší šanci, že se dožijí 100 a více let, než kdokoli jiný. Podle Světové zdravotnické organizace patří spolu s Korejci k nejméně obézním národům na světě. Tento fakt mnozí přisuzují právě jejich dietě. Vděčí za to vysoké spotřebě tofu a ryb? 

Láká vás exotika a nové chutě? Japonská strava je vyvážená, obsahuje správný poměr zeleniny, masa a obilovin. Nutno podotknout, že ale neexistuje dostatek výzkumů, které by dokazovaly, že stejných účinků s touto dietou dosáhnete i mimo Japonsko. 

Strava země vycházejícího slunce je lehce stravitelná, rychlá na přípravu a chutná. Ingredience na asijskou kuchyni jsou u nás dnes snadno k dostání v supermarketech, zdravých výživách i specializovaných asijských obchodech. Příprava jídel není časově náročná a používání nových ingrediencí si rychle osvojíte. Na druhou stranu se tento způsob stravování nehodí pro zaryté zastánce české kuchyně, kteří odmítají novoty.  

Princip

Rýže, tofu, bambusové výhonky, mořské řasy, na malé kostičky nakrájené vepřové maso, trocha pickles (fermentované zeleniny), k tomu hůlky a zelený čaj. Tak může vypadat typický oběd obyvatele ostrova Okinawa, který leží na jihu Japonska. Právě zde najdete nejdéle žijící lidi na světě. Někteří z nich se dožívají i 110 let. 
Obyvatelé Okinawy však nelámou rekordy jen v dlouhověkosti, patří také mezi nejzdravější lidi na světě. 
V porovnání s dalšími státy mají až o 80 procent nižší výskyt kardiovaskulárních onemocnění a až o polovinu nižší výskyt rakoviny. Vyhýbají se jim také nemoci jako diabetes, Alzheimerova choroba, Parkinsonova choroba a jiná tzv. civilizační onemocnění. 

Co dělají jinak? Obyvatelé Okinawy jedí tři porce ryb týdně, velké množství zrn (hlavně rýže), zeleniny, mořských řas a sóji (nikoli té geneticky modifikované) v různých úpravách. Do jídelníčku zařazují hojné množství mořských řas a denně vypijí spoustu zeleného čaje. Zato si dávají minimum mléka, mléčných výrobků a pšenice. 
A hlavně jedí do polosyta. Dokonce k tomu mají pořekadlo, které se váže k poslednímu jídlu dne, tedy k večeři: ‚Hara hači bu.‘ To v překladu znamená: ‚Jez, dokud nejsi z 8/10 plný.‘ A jejich filozofii dávají za pravdu i odborníci na výživu. Řada z nich věří, že redukovat kalorický příjem v rozmezí 10–40 procent oproti průměru běžného strávníka může zastavit chronická onemocnění a podpořit imunitu. 

Úspěch diety z Okinawy je do velké míry spjatý s prostředím, ve kterém je doma – tedy s Japonskem. I tak ale můžete některé recepty, kuchyňské postupy a rituály snadno aplikovat do každodenního života a vylepšit si tak své zdraví. 

Jak na to

Pro začátek můžete zajít do japonské restaurace nebo sushi bistra nasát atmosféru. Buďte si ale jisti, že pravou domácí stravu vykouzlíte jedině doma. 

Okinawané jedí velmi lehce a svůj jídelníček odvozují od energetické hodnoty potravin. Ty dělí do čtyř skupin: velmi lehké (zelený čaj, voda, mořské řasy, chřest, okurky...), lehké (ryby, hnědá rýže...), středně těžké (maso, chléb...) a těžké (sladkosti, smažená jídla...). Platí, že čím těžší potraviny, tím méně jich v jídelníčku Okinawanů najdete. Naopak v hojném množství si dopřávají tradiční polévku miso a kvalitní zelený čaj. 

Můžete začít tím, že si po ránu odpustíte kávu a začnete den konvičkou zeleného čaje. Nejenže pomáhá hubnout, odstraňuje volné radikály a redukuje cholesterol, ale má také antibakteriální a antivirové účinky. Kromě čaje doporučujeme zařadit i pravidelnou konzumaci mořských řas a miso polévky. 

Co mít doma 

Miso: Tradiční japonská miso pasta slouží jako hlavní ingredience do miso polévky, kterou Japonci s oblibou snídají, obědvají i večeří. Vyrábí se ze sóji a obilovin v procesu fermentace. Obsahuje spoustu živých enzymů, vitaminů a minerálů. 

Kombu: Hlubokomořská řasa, u nás také známá jako kelp. Roste pouze v nejčistších severních vodách v okolí Japonska. Je bohatá na minerály, nejvíce na jód, a napomáhá látkové výměně. Stačí přidat 3 cm k luštěninám – urychlí dobu jejich vaření a také jim odevzdává vlastní živiny a výjimečnou chuť. Koupíte ji sušenou v prodejnách se zdravou výživou. Cena jednoho balíčku se pohybuje kolem 189 Kč za 100 g a vydrží vám poměrně dlouho. 

Wakame: Jde o základní ingredienci miso polévek, můžete ji ale přidávat i do salátů nebo rozdrtit na malé částečky do soli a přisypávat ji do pokrmů dle libosti. Je bohatá na bílkoviny, vápník, hořčík, jód a zinek. Podobně jako kombu napomáhá čištění krve a střev. 

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.