Vánoční cukroví, bramborový salát, obalovaná ryba nebo řízek, vánočka nebo chlebíčky... Tyto tradiční sváteční pochoutky mohou být pro někoho, kdo se snaží zhubnout, něco jako sprostá slova. Nicméně, i když držíte dietu, nemusíte se těchto jídel vzdávat. Vánoční pochoutky si můžete naplno užít i tehdy, pokud se snažíte udržet si váhu. Stačí jen pár malých úprav, kterými jídla odlehčíte, na chuti jim ovšem rozhodně neuberete!

1. Pozor na mouku

Jedním z největších strašáků dietářů je oprávněně mouka. Přílišný příjem lepku nám zamezuje ve shazování váhy a naopak po něm můžeme zbytečně přibrat. Vyzkoušejte tedy zdravější varianty, například mouku z ořechů nebo rýžovou či špaldovou mouku. Ve vánočním cukroví si budete muset trochu pohrát s konzistencí, mouky odlišné od těch pšeničných se totiž chovají trochu jinak.

2. Nahraďte cukr

I když většina receptů na cukroví radí, ať přidáte přibližně 85 kilo cukru, dělat to většinou nemusíte. Můžete dokonce cukr nahradit zdravější variantou - dobře poslouží med, datlový sirup nebo jiná zdravější sladila.

3. Správné maso

Existují masa, která jsou tučnější než jiná. Pokud se snažíte držet zdravý a vyvážený jídelníček i během Štědrého večera, vybírejte libovější masa, která nejsou příliš tučná. Ideální je například krůtí maso nebo bílé ryby.

4. Zdravé pomazánky

Když se řekne chlebíček, většina z nás si představí tunu majonézy, vajíčko, salát a šuknu. Chlebíčky nutné nemusí být nacucané tukem, můžete udělat i zdravější a chutnější variantu. Vyzkoušejte rybičkovou pomazánku s jogurtem, odlehčenou vajíčkovou pomazánku, nebo třeba pomazánku z pečeného česneku. A když ještě zvolíte kvalitní celozrnné či bezlepkové pečivo, nemusíte se vzdávat ani pečiva!

5. Bramborový salát

K našim Vánocům bramborový salát neodmyslitelně patří. Naštěstí jsou jeho varianty naprosto neomezené. To už dokazuje to, že ho dělá snad každá rodina úplně jinak. Bramborový salát ale můžete udělat i zdravě! Stačí přidat více zeleniny, majonézu nahradit například jogurtem nebo majonézou domácí, a důležité je také jíst ho samozřejmě s mírou.

6. Řekněte si dost

Důležitou součástí zdravého životního stylu je to, že dovedete ucítit, kdy už jste najezení. Obzvláště během vánočního posedávání u pohádek je tohle obzvlášťe složité, snažte se ale poslouchat vlastní tělo. Nemusíte se omezovat a zakazovat si sváteční dobroty, jen se snažte dodržet, že když už nemáte hlad, nejezte. A když vás naopak honí mlsná, dopřejte si. Naslouchejte svému hladu a chutím a užijte si zdravé a veselé Vánoce.

Zdroje:

https://thecleaneatingcouple.com/healthy-christmas-recipes/

https://www.bbcgoodfood.com/recipes/collection/healthy-christmas-recipes

https://www.delicious.com.au/recipes/collections/gallery/40-recipes-for-a-healthy-christmas/ah9554ye