Může to začít drobnou nervozitou, neklidem a poruchami koncentrace. Napijete se vody, vezmete si jablko, ale nic nepomáhá. Respektive pomohlo by, kdybyste věděli, že ve spíži žádná čokoláda není. Ale vy víte, že oříšková dobrota tam na vás čeká… a tak prostě neodoláte.

Takových a podobných scénářů píše život denně tisíce. Mít chuť na zcela konkrétní potravinu nebo její složku je podle odborníků zcela normální. Trochu nefér je, že většinou míváme chuť na něco hodně sladkého nebo příšerně tučného. Jasným vítězem je čokoláda.

Proč právě čokoláda?

Bezpochyby proto, že splňuje obě výše zmíněné podmínky – je sladká a tučná. Její fanoušci se dušují, že zažívají chvíle, kdy jim náladu může zlepšit pouze čokoláda. Jiní jsou přesvědčeni o své závislosti.

Existuje závislost na čokoládě?

Tady se dostáváme k poměrně kontroverznímu tématu. Podle expertů vzniká závislost na látkách, které ovlivňují náš mozek a nervový systém. Splňují tyto podmínky složky obsažené v čokoládě? Podle všeho ano, protože průmyslově zpracované potraviny bohaté na cukry a tuky jsou skutečně schopny odstartovat závislost. Způsobí změny v hladině krevního cukru a hormonů, tím ovlivní hladinu dopaminu, chemické látky často spojované se závislostmi.

Samotná existence závislosti by ovšem neměla sloužit jako výmluva, proč se čokoládě nemůžete ubránit. Berte to jako upozornění, že ve vztahu vy vs. čokoláda musíte být vy tím, kdo určuje pravidla.

Co chuť způsobí?

Důvodů může být samozřejmě nepočítaně, mezi ty vědecky podložené patří:

  • hormonální nerovnováha (PMS)
  • psychická nepohoda
  • nedostatek kofeinu
  • nízká hladina cukru
  • chybějící hořčík
  • hlad

Ach, ty hormony

Není málo žen v produktivním věku, které se s chutí na čokoládu setkávají zcela pravidelně, a to zejména v období před menstruací. Ano, součástí nenáviděného PMS může být i nezvladatelná chuť na čokoládu.

Cesta ke štěstí

Po čokoládě často sáhneme, když máme náladu pod bodem mrazu, někdo náš naštve, rozčílí, rozpláče. Situace, kdy je člověk pod velkým stresem, bojuje s úzkostí či depresí, bývají také rizikové. Jednoduše řečeno čokoláda má být lékem na nepohodu.

Dávka kofeinu

Ačkoli se v obsahu kofeinu nemůže čokoláda poměřovat s kávou, snadno se stane, že i skalní „kafař“ rozbalí tabulku čokolády, místo aby se vydal k přístroji na espresso. U žen může jít o kombinaci nedostatku kofeinu a rozbouřených hormonů.

Když bliká kontrolka krevního cukru

Pro metabolismus je během dne ideální, když hladinu krevního cukru udržujeme stabilní. Jakékoli výkyvy s sebou nesou nejrůznější rizika. Právě nízká hladina cukru v krvi je odpovědná za vysoké procento vašich prohraných bitev svedených s chutí na čokoládu. Po zdroji rychlého cukru sáhnete jednoduše ve snaze dorovnat momentální deficit.

Když je třeba doplnit hořčík

O tom, že je čokoláda bohatým zdrojem hořčíku, nikdo nepochybuje. Vědci jsou ovšem poměrně skeptičtí k názoru, že by se dala chuť na čokoládu provázat s deficitem hořčíku. Jestli ale nemáte nic podcenit, dbejte na dostatečný příjem tohoto minerálu z kvalitnějších a zdravějších zdrojů.

Pocit hladu

Tohle je asi nejjednodušší vysvětlení chuti na čokoládu – HLAD. Tělo vysílající signály, že je třeba doplnit energii, zcela logicky spouští chutě na ta jídla, která mají vysoký glykemický index, tzn. ideálně rychlé cukry.

Možné příčiny tedy znáte, takže tady je pár rad, jak chuti na čokoládu předejít:

  • dbejte na pitný režim, pokud byla řeč o hladu, stejně tak můžete s chutěmi bojovat dostatečnou hydratací organismu
  • jezte více menších porcí denně, abyste udrželi stabilní hladinu cukru v krvi, mějte po ruce zdravou svačinku, a naopak nejlépe uděláte, když čokoládu doma jednoduše mít nebudete
  • chuť na sladké zažeňte čerstvým ovocem, nízkotučným jogurtem nebo smoothie nápojem hned v začátku, nenechte ji „rozjet“
  • zkuste chuť na čokoládu vyřešit šálkem kávy, šance, že to zabere, nejsou vůbec malé

A protože vám nechceme čokoládu úplně zakázat, přidáme i pár dobrých tipů, jak si ji dopřát, ale nepřehnat to.

Hlavní složce čokolády, tedy kakau, totiž nikdo nemůže upřít řadu zdraví prospěšných účinků. Kvalitní kakao snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění, posiluje imunitu, redukuje stres i zánětlivé procesy a má příznivý vliv na paměť.

Takže, když už máte sáhnout po čokoládě, volte takovou, která má alespoň 70% obsah kakaa. Ulomte si jeden řádek (tzn. ne víc než 30 g) a jezte ho velmi pomalu. V závěru vás dost možná překvapí, že když si čokoládu opravdu vychutnáte, vystačíte si s mini porcí.