Co je přerušovaný půst?

Přerušovaný půst není žádnou novinkou. Drželi ho už naši předci, i když ne vždy záměrně. „Jedná se o nejúčinnější očistu těla jako takovou. Tělo se při něm zbavuje škodlivých látek, které jinak schraňuje. Je to velký a prospěšný úklid,“ vysvětluje hlavní přínos dietoložka Lenka Kaprhálová, která se věnuje i výživě sportovců. I těm to doporučuje, stejně jako ‚řadovým‘ klientům. Vyhnout by se mu měli jen ti, co mají zdravotní problémy, například cukrovku či Crohnovu chorobu, nebo těhotné ženy. Obzvlášť pozor by si měli dávat v případě delších půstů, například 48 hodin bez úplného jídla.

Zdroj: Youtube

Přerušovaný půst prospívá lidskému tělu v mnoha ohledech. Sníží se hladina cukru v krvi a zmenší se riziko onemocnění srdce a cév. Také se vám zlepší nálada a paměť. Přerušovaný půst funguje i jako prevence rakoviny a Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby.

„Jakmile využíváte půstu, dostáváte se do takzvané autofagie, tedy do čištění, kdy buňka likviduje zbytky a započne proces obnovy. Netvrdím, že to bude hned napoprvé, ale jakmile organismus pochopí, že jde do půstu, pomůže vám to. Lidé, kteří se takto stravují, mají rychlejší a přesnější myšlení, jsou kreativní, splaskne jim tělo, třeba bříško, protože se vyprázdní trávicí trakt, usnadní se trávení lepku a vlákniny a lépe se spí,“ vypočítává dietoložka další příjemné benefity přerušovaného půstu. A samozřejmě také zhubnete. Když totiž vynecháte jídlo, klesne hladina inzulinu v krvi, což usnadňuje spalování tuku. A také se sníží váš celkový kalorický příjem.

Jak dlouho držet přerušovaný půst?

Přerušované hladovění má mnoho podob, princip ale zůstává stejný: Část dne jíte a část hladovíte. V noci ho přirozeně drží každý z nás, pokud se tedy nebudíte tak silným hladem, že by vás přiměl vstát z postele a vyplenit ledničku. Jen si možná dáváte poslední jídlo v osm a snídáte už po šesté. Při přerušovaném hladovění se ovšem drží delší časová prodleva bez jídla: od nejpopulárnějších 12 až po 36 hodin.

Dobrou zprávou je, že se do období bez plného talíře započítává právě i spánek. Pokud spíte osm hodin a dvě hodiny předtím nejíte, hned se vyhoupnete na metodu 14/10. Tato varianta bývá nejčastěji doporučována ženám. Velmi oblíbená a snad nejčastější je však 16/8. Pokud snídáte v osm, znamená to, že se naposledy nasytíte v 16 hodin. Metoda vám může vyhovovat i v případě, že rádi snídáte až později po probuzení. Záleží jen na vás a na vašem těle, kterou denní dobu je pro vás nejméně problematické přečkat bez jídla.

Co mít doma:

Při této dietě ingredience tolik neřešíte, byť se samozřejmě doporučuje dodržovat zásady zdravé výživy a lehce krotit množství sacharidů ve stravě. Rozhodující je však časové pásmo bez jídla, to však neznamená, že po zbývající hodiny máte dovoleno ládovat se jídlem z cukrárny či fastfoodu. Konzumujte stejný počet kalorií jako při běžné stravě, jen je snězte v jiném časovém okně. V čase, kdy jíte, si můžete stravu rozložit libovolně, většině vyhovují 2–3 velké porce.

Nápoje:

Dodržujte pitný režim a nezapomínejte pravidelně doplňovat tekutiny. V čase, kdy nejíte, vám uleví od pocitu hladu. Nejlepší je čistá voda či neslazený bylinkový čaj.

Dieta v kostce:

Obtížnost: Přerušovaný půst chce minimálně zpočátku relativně pevnou vůli, než si na něj vaše tělo zvykne. Odpoledne bez jídla může být pro mnoho lidí náročné.

Pro koho se hodí: Pro všechny, kteří očekávají relativně rychlé výsledky.

Pro koho se nehodí: Pro lidi, kteří jsou neschopni hladovět – trápí je pocity na omdlení, hypoglykemie či nevolnost. Pro těhotné ženy, diabetiky a ty, kteří trpí Crohnovou chorobou.

+ Přerušovaný půst nabudí váš metabolismus, zlepší vaše trávení a osvěží i vaši mysl. Navíc vede i k relativně rychlému úbytku hmotnosti.

- Hladovění není pro každého. Pokud zjistíte, že je vám nevolno, přepadají vás pocity slabosti, raději zkuste hubnout jinak.

Zdroje: