Premium obsah

Nejčastější chyby chronických dietářů

Nejčastější chyby chronických dietářů
Hubnete, ztrácíte kila a pak je zase nabíráte i s úroky? Skáče-li vaše váha jako jojo, nejspíš stále opakujete ty stejné chyby a motáte se v kruhu. Zkuste z něj vystoupit a jednou provždy získat postavu svých snů. Začněte tím, že se vyvarujete přešlapů, jichž se dopouštějí všechny chronické dietářky.

Věříte dietám

Myslíte si, že bez diety kila dolů nepůjdou, a tak se pořád pídíte po takové, která by vám zaručeně pomohla. Svou snahou si ale paradoxně škodíte. „Bohužel většina žen selže ještě dřív, než s hubnutím vůbec začne. Mají totiž hubnutí spojené s dietou,“ říká nutriční terapeutka a koučka Zuzana Douchová. Rozhodně totiž nestačí jen držet dietu a čekat, že se budou dít zázraky.

V první fázi možná kila dolů opravdu půjdou, ale jen co s dietou skončíte, rychle je zase naberete. Žádná dieta se totiž nedá držet donekonečna. Proto jim nevěřte a zaměřte se sama na sebe. Nesnažte se rychle zhubnout, najděte si v novém a zdravém stravování režim, zálibu a splněný sen. Nehubněte, žijte zdravě!

Hlad je váš nejlepší přítel

Kručí vám v břiše a namísto toho, abyste si uvědomila, že je něco špatně, cítíte zadostiučinění, že jde hubnutí tak, jak má? Pozor! To je špatně. Aby mohlo tělo správně fungovat a odolávat například chuti na sladké, je důležité jíst pravidelně, nikoli hladovět. Pokud tělo vyšle signál, že potřebuje doplnit palivo, ale člověk mu jeho právo odepře, stane se jediné: Organismus si takové chování zapamatuje a vše, co později sníte, si uloží v podobě tuků na horší časy.

Odpíráte si potěšení

Většina ‚zaručených‘ diet vám hned na začátku nakáže, co si můžete a co si naopak nesmíte dát. Jenže člověk nejvíc baží po tom, co si odpírá. Zakázané potěšení vás tak dříve či později nejspíš stejně svede, vy s hubnutím seknete a budete jen frustrovaná z toho, že jste zase selhala.

Dělení jídla na zdravé a nezdravé a na to, po kterém se hubne a po kterém se naopak přibírá, není řešením. „Při hubnutí nejde o to si něco zakazovat, ale pochopit, co tělu dělá dobře a co už méně. Jíst více toho zdravého a méně toho nezdravého. Vědět, že když jednou zhřešíte, tak se s vaší váhou nic nestane, ale když budete hřešit pravidelně, tak už ano. Důležité je to, co jíte každý den, nikoli to, co si dáte jednou za čas,“ radí Zuzana Douchová.

Nesmyslné zákazy a příkazy podle ní navíc vedou k tomu, že si jídlo spojujeme s negativními emocemi a postupně k výživě získáváme nezdravý vztah. V extrémních případech to může vést až k poruchám příjmu potravy.

Chcete zhubnout přes noc

Mnoho lidí má nerealistická očekávání. Ideální úbytek váhy je 0,5–1 kilo týdně, tedy zhruba 2–4 kila za měsíc. „Po fázi hubnutí nastává fáze zvykací, kdy zkoušíte postupně zvyšovat energetický příjem, zařazujete více neřestí, ale stále se pravidelně hýbete. Po této fázi je už jen jedna, a to udržovací, kdy máte stabilní příjem energie a stále pravidelný pohyb. Váha je tam, kde jste ji chtěla mít,“ vysvětluje nutriční terapeutka Douchová. Mějte na paměti, že v průběhu jednoho měsíce může vaše váha vlivem ovulačního cyklu kolísat o plus minus 2 kila.

Vyhýbáte se tukům

Daleko lepší je snížit příjem sacharidů. Navíc není tuk jako tuk. Obecně platí, že bychom do vyváženého jídelníčku měli zařadit více rostlinných tuků (avokádo, oleje, ořechy...) a méně živočišných (maso, mléko, vejce...). Pozor si dejte na ztužené rostlinné tuky (sladkosti, pečivo) a nezdravé živočišné tuky v uzeninách, zmrzlinách a mléčných sladkých nápojích. Právě tyto potraviny způsobují nabírání těžce shozených kil.

Týráte se ve fitku

V pondělí zumba, v úterý pilates, středa patří spinningu, ve čtvrtek kruhový trénink, v pátek kondiční výklus, v sobotu jóga a v neděli plavání? Ruku na srdce, kdo má takový výdej energie? Snad jen profesionální sportovci. I při dietě a hubnutí je třeba nechat tělo odpočívat.

Pokud to s pohybem přeháníte, ať již intenzitou, či četností, spálíte sice kalorie a zvýšíte si kondici, ale tuky z problémových partií zmizet vůbec nemusí. Navíc je těžké takové tempo vydržet delší dobu a také dosáhnout pravidelnosti. A o to jde při hubnutí především.

Chcete-li zhubnout, pohybujte se v takovém tempu, při kterém ještě bez problémů zvládnete mluvit. Takovému druhu pohybu se říká aerobní trénink a spalují se při něm právě tuky. Proto zvolte raději pomalejší tempo a pohyb 3× týdně. Výsledky se dostaví rychle.

Příliš se spoléháte na dietní potraviny

Že se po dietních potravinách netloustne? Omyl. I zde platí, že všeho s mírou. Ovoce se skvěle hodí tehdy, když vás popadne chuť na sladké. Ale i takové ovoce obsahuje spoustu cukru a má vysoký glykemický index. Co to znamená? Tělu jeho konzumací dodáte rychlý cukr, tedy energii, která stejně rychle z krve odejde, a ono si jej žádá zpět.

To samé platí i pro tmavé pečivo, pufované výrobky a light potraviny, které sice obsahují méně tuků, ale spoustu cukru. Čeho je možné užívat si neomezeně? Zeleniny! Kromě vitaminů a minerálů obsahuje i tělu prospěšnou vlákninu, má nízký glykemický index a málo kalorií.

Hladovění nikam nevede. Naučte se kamarádit se svým tělem a vyberte mu tu správnou dietu. V novém speciálu Kondice Dieta na míru zjistíte, co potřebujete k tomu, abyste mohla zdravě zhubnout a udržet si váhu. Inspirujte se středomořskou či nordickou dietou, ájurvédou, makrobiotikou nebo nízkosacharidovou dietou. Vysvětlíme, jak fungují populární diety a pro koho se hodí. V prodeji od 7. února ve vybraných trafikách a na e-shopu Kondice za 79 Kč.

Více o syndromu chronické dietářky se dozvíte v e-booku, který si můžete zdarma stáhnout na webových stránkách výživové koučky Zuzany Douchové www.zuzanadouchova. cz. 10 pravidel chronické dietářky vám poradí, jak se s nejčastějšími mýty o hubnutí vypořádat, konečně a natrvalo zhubnout a dosáhnout tak spokojenosti.

Udělejte si test

Trpíte syndromem chronické dietářky?

1) Cíleně jsem již hubla (sama nebo s odborníkem), ale bez trvalého výsledku. ANO/NE

2) Cítím se psychicky lépe, když jím menší porce. ANO/NE

3) Je pro mě těžké dlouhodobě pravidelně cvičit. ANO/NE

4) Ideální hlavní jídlo je podle mě kousek libového masa se zeleninovým salátem. ANO/NE

5) Když hubnu, snažím se odpírat si to, co mi chutná. ANO/NE

6) Když zhřeším, mám pak výčitky svědomí a chuť se na celé hubnutí vykašlat. ANO/NE

7) Přes den si většinou hlídám, jak jím, ale odpoledne a k večeru mě už často honí mlsná. ANO/NE

8) Vím, co dělat, abych zhubla, ale pořád se mi to nedaří. ANO/NE

9) Vím, co jíst, ale nejsem si jistá porcemi. ANO/NE

10) Číslo na váze určuje moji náladu, kalorické tabulky nebo rady z médií určují, co jím. ANO/NE

Vyhodnocení:

Pokud jste odpověděla alespoň na dvě otázky kladně (ano, souhlasím), nejspíš trpíte syndromem chronické dietářky. Pravidla a zvyky kolem jídla, kterými se řídíte, vám v dosažení optimální váhy, zdraví a spokojenosti rozhodně nepomáhají. Je namístě nefunkční a svazující pravidla ohledně jídla nahradit lepšími. Zvýšíte tím šance na zhubnutí a svoji vnitřní spokojenost.

Zdroj:

Speciál magazínu Kondice 2021

Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.