Brzdí hormonální antikoncepce vaši snahu o hubnutí?

Brzdí hormonální antikoncepce vaši snahu o hubnutí?
Na jednu stranu díky svojí vysoké spolehlivosti přináší pocit jistoty, současně budí značné obavy ohledně vedlejších účinků. Jak je na tom hormonální antikoncepce ve vztahu k váze?

Z krabičky na vás kromě úhledných platíček s pilulkami vykoukne taky mnohdy pěkně vypasený příbalový letáček s obsáhlou kapitolou týkající se vedlejších účinků. Riziko nárůstu váhy vás bezpochyby vyděsí. Nechcete tloustnout, ba právě naopak. Znamená to, že od téhle chvíle budete mít pod kontrolou riziko otěhotnění, ale naprosto se vám vymkne možnost hlídat tělesnou hmotnost?

NENÍ PILULKA JAKO PILULKA

Dnešní hormonální antikoncepce je na hony vzdálená té, kterou pamatují ženy o generaci či dvě mladší. Když spatřila světlo světa pilulka schopná zabránit otěhotnění, bylo její složení naprosto odlišné od nynějších moderních preparátů. A tak ženy zaznamenávaly větší chuť k jídlu, trpěly nadměrným zadržováním vody a řadou dalších vedlejších účinků. Není divu, když hormonální antikoncepce v padesátých letech minulého století obsahovala 150 mcg estrogenu, zatímco dnes se dávky pohybují kolem 20–50 mcg.

JE STRACH Z TLOUSTNUTÍ OPRÁVNĚNÝ?

Skutečně se může stát, že během prvních týdnů či měsíců od zahájení užívání hormonální antikoncepce na váze trochu naberete. Je to ale způsobeno zadržováním vody v těle, nikoli zvýšeným ukládáním tuků. Díky opravdu rozsáhlým studiím dnes víme, že průměrný nárůst váhy během prvních 6–12 měsíců se pohybuje kolem 2 kg.

Pokud se vám stane, že zaznamenáte větší výkyv, hledejte příčinu někde jinde, nejčastěji to bývá:

Změna v jídelníčku

Popřemýšlejte, jestli se stravujete stejně jako dřív. Využijte nějakou šikovnou aplikaci a týden či dva si zaznamenávejte, co jíte. Tím získáte lepší přehled a dost možná si uvědomíte, že za těch pár kilo navíc nemohou antikoncepční pilulky, ale čokoládové tyčinky k odpolední kávě.

Změna denního režimu

Jak jste na tom s fyzickými aktivitami v porovnání s dobou minulou? Nejde jenom o plánované sportovní aktivity, zamyslete se nad tím, jestli jste třeba dřív nechodily do práce pěšky, zatímco teď mnohem více využíváte auto. Zásadní je také odpověď na otázku, jestli nemůže být nárůst váhy důsledkem intenzivnějšího posilovacího cvičení. A tak radši seskočte z váhy a postavte se ve spodním prádle před zrcadlo. Možná máte o tři kila navíc, ale vypadáte mnohem líp, protože jste figuru zpevnily, oblečení vám lépe sedne a není vůbec důvod se stresovat číslem udávajícím vaši hmotnost.

NEMŮŽETE SE ZBAVIT OBAV?

Řada z vás má za sebou letitý boj s nadváhou, konečně se vám podařilo zhubnout a teď jste v panice z toho, že antikoncepce zmaří dosažené úspěchy. Pak uděláte nejlépe, když zahájení užívání pilulek doprovodíte o něco vyšší fyzickou aktivitou, lépe si ohlídáte jídelníček a ideálně si zakážete se příliš často vážit. Jako ukazatel by vám měly postačit džíny nebo jiný kousek oblečení, na kterém dobře poznáte, jestli se držíte v původní formě nebo došlo k nějakému nežádoucímu posunu.

 

Zdroje:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3520685/

ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.