7 tipů pro štíhlé léto

7 tipů pro štíhlé léto
Pokud ještě stále nemáte ideální postavu do plavek, nezoufejte. Právě léto a doba dovolených, kdy si dopřejeme vypnout, nedělat nic, odpočívat, nabízí ideální příležitost zhubnout pár kilo. Nemusíte se přitom trápit dietami, hladem ani odříkáním. Tady jsou tipy, jak na to.

Zvyšte přísun ovoce a zeleniny

Léto je ideální doba na experimentování s raw stravou. Ovocné šťávy, smoothie, čerstvá zelenina a ovoce, teď si jich dopřávejte podle libosti. Obsahují nejen vitaminy a minerály, ale i živou vodu, která čistí krev, dále v nich najdete antioxidanty, které fungují jako účinná protilátka zvýšené námahy a stresu, který nám dnešní doba přináší. Nepodceňujte inteligenci a sílu ovoce a zeleniny – jsou v jídelníčku nenahraditelné, mají ochrannou funkci pro naše orgány, vyživují mozek, reprodukční orgány, játra, chrání nadledvinky, čistí krev, pomáhají nám v detoxikaci a hydratují nás. Kolik porcí ovoce a zeleniny sníte za den? O léčivé síle zeleniny a ovoce a o tom, jak je zařadit do jídelníčku, se dočtete zde. 

Ovocná voda

Pitný režim je základ hubnutí. Jedním ze způsobů, jak se v létě hydratovat, je pití ovocné vody. Tu vyrobíte tak, že do karafy s vodou (nejlépe přefiltrovanou) nakrájíte libovolné ovoce. Ideální jsou melouny, okurky, bobuloviny (angrešt, rybíz, maliny…), můžete přidat také mátu či meduňku nebo chia semínka. Kalorií z ovoce se neobávejte – jde o zdravé kalorie, po kterých se netloustne. Přibírá se po cukrem slazených limonádách a sirupech. Výhodou ovocných vod je, že jich vypijete více než čisté neslazené vody, která nám obvykle moc nechutná. Udržíte se tak hydratovaní. 

 

Do oběda bez tuku

Hubnutí a přirozenou očistu podpoříte, když čas od času zařadíte dopoledne bez tuku. Ulevíte játrům, která se podílejí na trávení tuků a v dnešní době jsou přepracovaná. Jak na to? Po probuzení je dobré, pokud se vyhnete kofeinu a tučné snídani v podobě párků, šunky, vajec, slaniny, burákových másel, ořechů, proteinových prášků, ale i mléka, všech mléčných výrobků, sýrů a jogurtů. Játra během nočního půstu odpočívají, pokud jim dopřejte navíc dopoledne možnost, aby pokračovala v očistě a nemusela přepínat do režimu trávení tuků, poděkují vám. Ráno hned po probuzení vypijte sklenici čisté vody s čerstvě vymačkanou citronovou nebo limetkovou šťávou (do 400 ml vymačkejte ½ citronu nebo limetky), tím tělo důkladně zavodníte a játra podpoříte v detoxikaci. Půl hodiny poté si dejte snídani v podobě banánového smoothie (zkuste třeba kombinaci banány, bobuloviny, pomeranč, špenát nebo kadeřávek). Dále můžete do oběda jíst ovoce a zeleninu bez omezení dle chuti a vlastního výběru – obsahují množství vody a pročišťují krev. Pokud až do oběda vynecháte tuky, vaše zdraví to neohrozí, naopak vás odlehčený režim nakopne energií, protože vaše přepracovaná játra si odpočinou od trávení tuků. Bílkoviny a tuky si nechte k obědu a večeři.

 

Nechte stres plavat

Naprosto zásadní hráč, který řídí, jakým způsobem budeme spalovat, jsou hormony. Hlavním je hormon štítné žlázy a stresové hormony. V první fázi, když jsme ve stresu, zabírá adrenalin a noradrenalin a my hubneme, pak se ale hubnutí zastaví. Přidal se kortizol, který metabolismus blokuje, a my začínáme nabírat váhu. Tento mechanismus se vyvinul evolucí – tělo je zvyklé pod stresem ukládat tuk a zajistit tak naše přežití v těžkých dobách. Zapomeňte tedy na diety a hubnutí stylem, co všechno nesmíte. Vaše tělo jen stresují a k trvalému úbytku váhy nevedou. Naopak jakákoli aktivita, která ulevuje od stresu, příznivě reguluje váš metabolismus, vaše trávení. Může to být zahrádkaření, zpěv, malování, tanec, chůze v lese, masáž, milování, hraní na hudební nástroj nebo cokoli, co vás opravdu baví a umožní vám zapomenout na starosti. Důkaz? Stalo se vám někdy, že jste odjeli na dovolenou, kde jste si dopřávali oblíbeného jídla (dvakrát víc než běžně) a zhubli jste? To se děje, když vypnete hlavu a uvolníte se. Tělo lépe vstřebá vše, co sníte, a přestane ukládat do tukových zásob.

 

Přiměřený pohyb

Když se hýbeme, hýbou se v těle všechny procesy a přirozeně tak podporujeme spalování. Roztočí se kola lymfy a zlepší se vylučování odpadních látek z těla. Přiměřený aerobní pohyb vyprazdňuje energetické zásoby uložené v játrech a ve svalech (jaterní a svalový glykogen). Ideální je svižná chůze (klidně s hůlkami nebo bez) na čerstvém vzduchu, kdy zásobujete tělo kyslíkem, nebo plavání. Plavání je sport, kterému léto přeje – noste plavky v batohu a využijte každé příležitosti se osvěžit. Pokud sportujete intenzivně, nezapomínejte po sportu na regeneraci. Přespříliš fyzické aktivity je na škodu – zvedá hladiny stresového hormonu kortizolu, tělo v panice ukládá tuky a vy hubnout nebudete, přestože se tak snažíte. Namístě je ubrat, plácnout sebou k vodě nebo do hamaky a naučit se vychutnávat léto jinak než jen v pohybu.

 

Kartáčování nasucho

Potřebujete jen přírodní kartáč s tvrdými, pevnými štětinami nebo sisalovou rukavici. Dlouhá rukojeť pomáhá dosáhnout na záda. Každé ráno kartáčujte celé tělo dlouhými tahy na suché kůži, od chodidel nahoru, vždy směrem k srdci. Poté se osprchujte. Na začátku buďte na citlivých místech opatrní, časem si kůže zvykne. Tento rituál přírodní krásy podporuje oběh lymfy, která má tendenci být v horkém létě přetížená (což se projevuje otoky a únavou končetin), pomáhá rozložit toxiny, odpadní produkty buněčného metabolismu, nashromážděné v tkáních hned pod kůží. Také odstraňuje mrtvou kůži a společně s pravidelným cvičením je kartáčování nasucho rychlou a snadnou cestou, jak detoxikaci těla přirozeně podpořit. Obzvlášť nápomocné je při překonávání celulitidy.

 

Učte se naslouchat moudrosti těla

Tělo nese tu nejsilnější moudrost, a přesto je často tím prvním, co ignorujeme, když to jde ztuha, a naše dny jsou plné kávy, běhání, dělání a přežívání. Zběsilé životní tempo hubnutí ani zdraví nepřeje. Léto je ideální doba na to začít praktikovat mindfulness neboli všímavost. Každý den si dejte pauzu a zeptejte se svého těla, co by potřebovalo. Byli jsme stvořeni k tomu, abychom jedli pomalu a z malého výběru. Nyní máme tolik možností a málo času, že nakonec sáhneme po tom, co je nejblíže, a zhltneme to za pochodu, i když zrovna tohle nepotřebujeme. Když začínáme být všímaví ke svým pocitům v těle – k hladu, žízni, chuti, k tomu, co si vkládáme do úst, jak se cítíme před jídlem a po něm… –, začínáme se stravovat vědomě. To je začátek konce přejídání a emočního jedení. Trénovat všímavost ale můžeme začít kdekoli. Zujte si boty a projděte se po trávě. Lehněte si na zem celým tělem a prociťujte, jaké to je, když ležíte u vody, brouzdáte se v potoce. Eliminujte rušivé vlivy a každý den na chvilku jen buďte – sami se sebou. Naučit se vnímat sebe, svoje tělo je prvním krokem k trvale spokojené váze. Stačí chvilka, ale v každém dni.

ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.