K vegetariánství v poslední době tíhne stále více lidí. V praxi to znamená, že upřednostňují rostlinné produkty před živočišnými. Mají k tomu celou řadu důvodů (od etických až po zdravotní) a skladba jejich jídelníčku může mít několik podob. Mezi ty nejběžnější patří:

1. LAKTO-OVO VEGETARIÁNSKÁ STRAVA

CO V JÍDELNÍČKU NAJDETE:

  • vajíčka
  • mléčné výrobky
  • rostlinné produkty

A CO V NĚM CHYBÍ:

  • maso (včetně rybího)

Lakto-ovo vegetarián si klidně dopřeje míchaná vajíčka, mléko, sýr, máslo, jogurt, zakysanou smetanu či zmrzlinu. Nikdy si ale neobjedná steak, lososa nebo kuřecí.

2. LAKTO-VEGETARIÁNSKÁ STRAVA

CO V JÍDELNÍČKU NAJDETE:

  • mléčné výrobky
  • rostlinné produkty

A CO V NĚM CHYBÍ:

  • vajíčka
  • maso (včetně rybího)

Člověk vyznávající tuto stravu se nebude vyhýbat mléčným výrobkům, klidně si namaže chleba máslem, v jeho lednici najdete jogurty i sýry, ale neuvidíte ho jíst vajíčka.

3. OVO-VEGETARIÁNSKÁ STRAVA

CO V JÍDELNÍČKU NAJDETE:

  • vajíčka
  • rostlinné produkty

A CO V NĚM CHYBÍ:

  • mléčné výrobky
  • maso (včetně rybího)

Tak trochu protiklad předchozí varianty. Ovo-vegetarián si pochutná na vejcích v různých úpravách, ale bude se striktně vyhýbat mléčným produktům.

4. FLEXITARIÁNSKÁ STRAVA

Jak už název napovídá, jde o stravovací režim postavený na poměrně flexibilních základech. Nejedná se tím pádem o striktní vegetariánskou dietu zcela vylučující jakékoli živočišné produkty. Ačkoli bude jídelníček takového člověka z valné většiny tvořený potravinami rostlinného původu, čas od času si dopřeje menší porci vajec, mléčných výrobků, ale i masa.

5. PESCATARIÁNSKÁ STRAVA

CO V JÍDELNÍČKU NAJDETE:

  • rybí maso
  • rostlinné produkty

A CO V NĚM CHYBÍ:

  • maso (kromě rybího)

U pescatariánů je konzumace vajec a mléčných produktů velmi individuální. Najdete takové, kteří tyto potraviny zařazují pravidelně, jiní se jim vyhýbají. Výhodou toho, když vegetarián konzumuje rybí maso, je především přísun cenných omega-3 mastných kyselin, které v klasické vegetariánské stravě obvykle chybí.

6. VEGANSKÁ STRAVA

CO V JÍDELNÍČKU NAJDETE:

  • rostlinné produkty

A CO V NĚM CHYBÍ:

  • mléčné produkty
  • vejce
  • maso (včetně rybího)
  • někteří vegani odmítají i konzumaci medu

Jde o čistě rostlinný jídelníček, zcela vylučující jakékoli živočišné produkty. Vegani volí rostlinná mléka a z nich vyráběné jogurty atd. Coby zdroj bílkovin jim mimo jiné slouží tofu, tempeh či seitan. Není výjimkou, když vegani vyhledávají i kosmetiku a oblečení označené jako „veganské“, případně produkty, které nebyly testovány na zvířatech. S touto volbou se ale samozřejmě setkáte i u příznivců jiných vegetariánských režimů.

Nevýhodou veganské stravy je zvýšené riziko deficitu některých důležitých živin – nejčastěji vitaminu B12, železa, omega-3 mastných kyselin, zinku atd. Každopádně není vůbec snadné sestavit kvalitní a vyvážený veganský jídelníček.

Většině lidí bývá blízké flexitariánství – chtějí omezit konzumaci živočišných produktů, ale současně si čas od času rádi dopřejí kousek kvalitního masa, chutný sýr, vajíčka atd.

Měli byste si uvědomit, že pro vás bude nejlepší takový jídelníček, který bude plně vyhovovat vašim nárokům na udržení pevného zdraví, finančním možnostem a také chutím. Jedině tak bude váš stravovací režim dlouhodobě udržitelný a dostatečně uspokojující.