6 důvodů, proč nehubnu, i když zdravě jím a cvičím

6 důvodů, proč nehubnu, i když zdravě jím a cvičím
Hubnutí je složitý proces, který občas nejde tak hladce a rychle, jak byste si přáli. Zatímco zdravé hubnutí může nějakou dobu trvat, existují důvody, proč se vaše váha zastavila a nejde směrem dolů.

Možná že pravidelně cvičíte, ale nespalujete dostatek kalorií. Možná že jíte zdravě, ale váš energetický příjem je vysoký. A možná pravidelně cvičíte, zároveň jíte zdravě v energetické bilanci, ale váš zdravotní stav narušuje vaši schopnost zhubnout. Existuje mnoho věcí, které ovlivňují vaše cíle, z nichž některé mohou být očividnější než jiné.

Nedostatek spánku

Nedostatečný odpočinek a spánek může brzdit vaši cestu v hubnutí a v některých případech dokonce zapříčinit i váhový růst. Studie, která byla provedena roku 2006, zjistila, že ženy, které spaly pouze pět hodin každý den, měly větší sklon k přibírání než ty, které spaly minimálně sedm hodin denně. Vědci zjistili, že nedostatečný spánek vede k většímu pocitu hladu, protože ovlivňuje kortizol, který je jedním z hormonů regulujících chuť k jídlu.

Nedostatek spánku se často projevuje únavou během dne, snižuje výkonnost a přispívá k podrážděnosti. Pokud je nedostatek spánku dlouhodobý, může přispívat k depresi, která značně ovlivňuje to, co jíte. Snažte se proto chodit spát včas, každý den ve stejnou dobu a vyhýbejte se v odpoledních hodinách stimulantům, jako je kofein.

 

Dlouhodobý stres

Stres a přibírání na váze jdou ruku v ruce. Dlouhodobý stres přispívá k celé řadě problémů, které se zároveň odrazí i na zdraví. Pokud jste ve stresu, smutní, nešťastní nebo zklamaní, máte tendenci vyhledávat pohodlné potraviny, které obsahují vysoký podíl cukrů a tuků. Snáze sáhnete po nezdravé variantě, abyste ulevili svým emocím, které jsou s nezdravým jídlem spojené.

Tak jako u nedostatečného spánku, tak i u stresu se zvyšuje produkce kortizolu, tedy zvyšuje se chuť k jídlu, ale také způsobuje ukládání tuku kolem břicha.

 

Jíte zdravě, ale máte kalorický nadbytek

Jedním z nejdůležitějších faktorů při hubnutí je to, kolik kalorií přijímáte a kolik jich spalujete. Pokud nesledujete a nezapisujete si vše, co během dne sníte, můžete při následném zhodnocení zjistit, že váš příjem je daleko vyšší, než jste si mysleli.

Přehled byste měli mít, i když vaše strava je založena na zdravých potravinách. Mnoho lidí se stále domnívá, že po zdravém jídle se netloustne, což je nesmysl. Přibírat na váze můžete, i když máte sebelepší jídelníček. Pokud totiž nebudete v kalorickému deficitu, úbytku na váze se nedočkáte.

 

Cvičíte málo a neefektivně

Cvičení a pohybové aktivity jsou rozhodujícím prvkem při hubnutí. Často je ale těžké vědět, jestli jste zvolili správné cvičení a jestli spalujete dostatek kalorií. Zaměřte se proto na svůj celkový tréninkový plán a udělejte si představu o tom, jak často cvičíte a zda do cvičení vkládáte veškerou energii.

Po zhodnocení zvyšte buď čas tréninku, nebo intenzitu. Pro hubnutí se doporučuje šedesát až devadesát minut cvičení každý den. Pokud se zaměřujete na aktivity s vysokou intenzitou, jako je HIIT, tak doba cvičení se snižuje na třicet minut.

Kromě cvičení se snažte také být celkově aktivní během každého dne. Choďte na procházky, výtah vyměňte za schody, a kdykoli to jen jde, protáhněte se nebo udělejte pár kroků po bytě.

 

Zpomalený metabolismus

Metabolismus je falší faktor, který ovlivňuje hubnutí. U každého z nás je jeho rychlost individuální a u každého se jeho výkon liší. Pokud máte metabolismus zpomalený, snadněji budete ukládat kalorie do tukových zásob. Pokud váš metabolismus je naopak rychlý, budete efektivněji a snadněji spalovat kalorie, aniž by je vaše tělo ukládalo do tuků.

 

Zpomalený metabolismus můžete rozpohybovat mnoha způsoby:

  • zařadit cvičení s vysokou intenzitou HIIT
  • zařadit posilovací cviky a silový trénink
  • dopřát si dostatečný spánek
  • vyhnout se drastickým dietám
  • jíst pravidelně

 

Zdravotní stav

Hubnutí je složitý proces, který zahrnuje řadu faktorů. Některé můžete ovládat snadněji, jako například jídlo, které budete konzumovat, nebo čas a intenzitu, které budete věnovat cvičení. Dá se pracovat i na zvládání stresu nebo na spánkových návycích, které vám cestu k cíli usnadní.

Ovšem existuje i několik faktorů, které tak dobře a snadno kontrolovat nemůžete, jako jsou například geny, pohlaví, věk nebo stavba těla.

Pokud se vám nedaří hubnout ani při dodržování správné stravy včetně úrovně aktivity, bylo by vhodné navštívit lékaře, aby vyloučil zdravotní problémy, které by mohly být příčinou.

ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.