1. Nahraďte nezdravé jídlo vhodnějším

Klasické vánoční recepty se můžete pokusit trochu odlehčit. Stačí z bramborového salátu vynechat majonézu, kterou nahradíte jogurtem, odpustit si uzeniny a přidat více zeleniny. Majonézu lze vynechat i zcela a založit recept pouze na bramborách, zelenině a malém množství oleje, který společně s citronovou šťávou celek ochutí.

Smaženého kapra může nahradit jiná ryba ve vhodnější úpravě. Z dietního hlediska je vhodná treska, která má ve 100 gramech masa jen kolem 80 kcal. Dobrou alternativou pro ty, kteří si chtějí hlídat linii, je také platýs. Problém představuje z hlediska objemu kalorií také tradiční úprava jinak vcelku bezproblémové ryby. Místo smažení je možné maso upravit pečením v troubě.

Podobně se můžete vypořádat i s vánočním cukrovím. Hlavními „záškodníky“ jsou především cukr, bílá mouka a velké množství tuku v podobě másla či oleje. Bílou mouku je možné nahradit tou celozrnnou, cukr zastoupí zdravější a méně kalorické alternativy jako čekankový sirup nebo stévie.

2. Jezte všechno, ale v menších porcích a vynechte alkohol

Nedokážete se vzdát „poctivého“ hutného bramborového salátu se smaženým kaprem nebo vanilkových rohlíčků z másla a běžné bílé mouky?

I o Vánocích je klíčem k tomu, abyste si hmotnost udrželi pod kontrolou, množství kalorií. To závisí nejen na druhu jídla, ale také na jeho množství. Chcete-li si dopřát to, na co máte chuť, jednoduše si zodpovědně odměřte porci. Na malý talíř si nandejte rybu se salátem, do misky si dejte jen několik kousků cukroví.

S tím pochopitelně souvisí i přemýšlení nad tím, kolik je nutné čeho připravit. Opravdu se vaše rodina neobejde bez patnácti druhů cukroví a mísy bramborového salátu? Nestačilo by zkrátka menší množství, když stejně polovinu svátků strávíte na návštěvách a nebudete tak mít šanci všechno sníst?

A pozor, pokud si chcete udržet štíhlou linii, jednoznačně ze své sváteční tabule vyškrtněte alkohol. Ten obsahuje skutečně velké množství nadbytečných kalorií.

3. Neuzobávejte a nejezte, když nemáte hlad nebo chuť

Nad jídlem bychom měli přemýšlet. O Vánocích sice můžete částečně upustit ze svého běžného denního režimu. Není nutné ještě svačit, pakliže jste právě odložili talíř po vydatném obědě. Alespoň hlavní jídla se však snažte dodržovat, ať má váš jídelníček stále řád.

Hlad nám o Vánocích nejspíše příliš nehrozí. Daleko zrádnějším problémem je chuť. Samozřejmě na tom, že si s mírou dopřejete linecké cukroví, na které se těšíte, není nic špatného.

Zamyslete se ale, jestli stále jíte s chutí nebo už jen z nudy či proto, že cukroví před sebou vidíte na stole. Odstraňte pochutiny ze svého dosahu, je možné, že pokud si pro ně budete muset dojít, až vás opravdu „dožene“ mlsná, téměř si na ně nevzpomenete. Zkuste se i zabavit jinak než sezením u televize. Pak je možné, že nebudete mít touhu ani uzobávat, když zaměstnáte svoje myšlenky něčím přínosným.

Jíst nemusíte ani proto, že vám někdo nabídl. Postačí ochutnat, abyste babičku či tchyni neurazili. Přejíst se během svátků do bezvědomí a vykoledovat si místo mikulášské nadílky žlučníkový záchvat určitě nechcete.

4. Využijte volno k pohybu

Během roku nemíváme dostatek času. Což se podepisuje i na našem pohybovém režimu. Na pravidelné cvičení není zkrátka prostor.

Využijte tak právě vánoční volno k tomu, abyste čas strávili aktivně. Můžete s dětmi vyrazit na lyže nebo alespoň na nejbližší kopec sáňkovat. Pokud jste ve městě, určitě se u vás najde ledová plocha k bruslení, případně můžete jít i na procházku. Vezměte děti nebo třeba svého psa. Pokocháte se krásně osvětlenými ulicemi, a ještě uděláte něco pro své zdraví.

Ti nejnadšenější sportovci mohou využít i toho, že přes Vánoce budou Češi povětšinou „zavření“ doma u pohádek. Cvičící se do posiloven nahrnou zase až v lednu. Tak si užijte klid a volný prostor a vyrazte cvičit. Jít se hýbat můžete třeba i do bazénu.

5. Netrapte se a nestresujte se

Samozřejmě není dobré si o Vánocích zcela „povolit uzdu“, pokud víte, že se do původního režimu budete po Novém roce jen velmi těžko vracet. Není ale namístě mít z vánočních svátků hrůzu už předem. Byla by škoda si je kvůli hubnutí vůbec neužít.

Pokud jste se celý rok stravovali zdravě a přiměřeně, několik dní vánočního hodování vaše celoroční úsilí jednoznačně nezhatí.

Pakliže jste příliš disciplinovaní nebyli, je možné, že Vánoce nějakým tím nadbytečným kilogramem „odnesete“. Buďte přiměřeně sebekritičtí a přijměte situaci takovou, jaká je. Po Novém roce zkrátka budete muset změnit životosprávu.

Mějte na paměti, že se stále jedná „jen“ o nadbytečné kilogramy, na které funguje tentýž osvědčený recept – správná životospráva a dostatek pohybu. A ty jsou dostupné každému. Postavte se k celé situaci s nadhledem: Kilogramy jste nabrali a zase je shodíte. Nemá smysl se trápit a jakkoli se trestat.