Zelený čaj skýtá množství benefitů, což potěší všechny, kteří touží po zvýšení energie nebo štíhlé linii. Zařadíte ho pravidelně i do svého pitného režimu?

Zelený čaj získal svůj název díky smaragdově zelené barvě, kterou můžete pozorovat při přípravě nápoje z jeho nezpracovaných nefermentovaných listů. Jeho kořeny sahají do východní Asie, kde se popíjí a pěstuje už více než pět tisíc let, a odkud se i rozšířil do celého světa.

Zelený čaj patří mezi jednu z nejzdravějších potravin na světě. Ale nic nepřináší zázračné účinky ze dne na den, dokonce ne ani za týden či měsíc. Jako vše i zde je základem pravidelnost, konzistentnost a trpělivost. Jakmile zelený čaj zařadíte do svého stravování pravidelně, ponese to teprve své ovoce.

Naštěstí zrovna se zeleným čajem by to neměl být žádný problém, protože skvěle chutná, a tak se do jeho pití nebudete muset nijak nutit jen kvůli zdraví. Ale pozor! Řeč tady není o levných sáčkových čajích, které beztak obsahují více stonků než lístků, řeč je o kvalitních sypaných čajích. 

Zelený čaj obsahuje stovky nejrůznějších chemických sloučenin zajišťujících specifickou chuť, aroma i blahodárné účinky na zdraví. Většina z nich se ale v čaji nachází pouze v zanedbatelném množství, a tak kromě zajímavé vůně toho pro člověka příliš nezmohou.

Zdroj: Youtube

To ale neplatí o polyfenolech v čele s katechiny, které se podílejí nejen na ochraně lidského organismu před onemocněními a v sypaném kvalitním čaji zastávají až 30 % z celkové hmotnosti. Významné jsou i další bioaktivní sloučeniny, jako je kofein a l-tein, které se navzájem doplňují. Vzhledem k tomu, že z hlediska makroživin (bílkovin, sacharidů a tuků) zelený čaj nepřináší žádnou nutriční hodnotu, jsou to právě zmíněné sloučeniny, které mají primárně pozitivní vliv na lidský organismus.

Množství těchto hodnotných látek, které organismus dokáže vstřebat a využít ve svůj prospěch, závisí na kvalitě konkrétního čaje a době louhování. Klíčové pro zachování blahodárných látek, kterých chcete účelně využít, je zalití čajových lístků horkou, nikoliv vařící vodou a louhování 2 až 3 minuty.

Účinky zeleného čaje

Dopřejte si lahodný čaj dle preferencí, nezáleží na tom, zda studený či teplý, a vytěžte z něho maximum. Zařaďte ho například jako závěrečnou tečku po jídle. Nejenže tak tělu dáte jasný signál, že jídlo je u konce, ale klidná chvilka u šálku čaje vám pomůže více vnímat sytost. Mimo to neslazeným čajem doplníte tekutiny, čímž možná předejdete následné chuti na sladkosti. Právě k tomu totiž dehydratace organismu velmi často vede. A faktem je, že hydratovaný organismus lépe spaluje. A v neposlední řadě vám dobře zvolený čaj navíc pomůže jako spalovač, pokud ho vypijete před tréninkem.

Pomocník na cestě za vytouženou figurou

Dnes můžete číst u téměř každé druhé potraviny, že má hubnoucí účinky, zelený čaj je ale obecně zařazován jako ten nejúčinnější, co se týče boje s nadbytečnými kily. A účinky potvrzují i nejrůznější studie. Bohaté zastoupení katechinů neboli antioxidantů napomáhá se zrychlením metabolismu a spalováním tuků. Pravidelné zařazování zeleného čaje příznivě působí na snížení procenta tělesného tuku, oproti příležitostné konzumaci. Mějte ale na paměti, že zelený čaj obsahuje také kofein, a tak se nedoporučuje jeho pití v podvečer, zároveň začínejte s jeho pitím postupně a dávky pomalu zvyšujte. Neočekávejte ale samozřejmě zhubnutí ze dne na den, ale podpora na této dlouhé cestě za vytouženými výsledky nikdy nikomu neublížila.

Zelený čaj působí na přebytečná kila spalováním tuků, což znamená, že se tuk musí v tukové buňce rozpustit a přesunout se do krevního oběhu. Hlavní antioxidant v čaji neboli katechin pomáhá inhibovat enzym, který se jinak zasazuje za rozklad noradrenalinu. V případě, že k tomu ale díky katechinu nedojde, jeho množství se navyšuje, což podporuje odbourávání tuků. K tomu se ještě přidává kofein, se kterým katechin působí synergicky, a tak v konečném důsledku tuková buňka odbourává ještě více tuku, uvolňuje jej do krevního oběhu, kde jej využijí jako energii například svalové buňky.

Jaké množství je ale adekvátní množství?

Příliš všeho škodí, to platí i zde. Aby pro vás měl zelený čaj největší přínos, měli byste ho zařazovat klidně třikrát až pětkrát denně. Ze zdravotního hlediska se nejedná o nijak závadný nápoj, navíc je velice chutný. Jediné, co byste v souvislosti se zeleným čajem měli mít na paměti, je jeho složení, které obsahuje kofein. Zařazujte ho proto raději v první polovině dne, abyste se vyhnuli nepříjemným problémům s usínáním. Zároveň si zelený čaj rozhodně neslaďte. Přidaným cukrem byste šli sami proti sobě. Pokud si přece jenom potřebujete čaj alespoň trochu dochutit, sáhněte raději po medu. Lepší variantou, která přidá i na chuti, může být čerstvá limetková anebo citrónová šťáva.

Kdy říct zelenému čaji ne?

Pro někoho ale zkrátka zelený čaj úplně vhodný není. Zdržet či omezit jeho konzumaci by měli lidé, které trápí nedostatek železa. Taniny, fenolové sloučeniny, které jsou součástí zeleného čaje, na sebe totiž železo vážou, a tak tělu brání v jeho vstřebávání.

Pozor by si měli dát také lidé trpící běžně na nižší tlak, zelený čaj by ho mohl snížit ještě o to více.

Stejně tak by se zeleného čaje měly raději zdržet i těhotné ženy. Pokud jsou na něj zvyklé, tak si mohou dopřát maximálně jeden až dva šálky denně. 

Zelený čaj je bohatým zdrojem bioaktivních sloučenin, které mohou poskytnout řadu zdravotních výhod, od ochrany mozku před stárnutím, přes pomoc s učením, pozorností až po podporu při hubnutí. Díky stovce chemických sloučenin si nejen vychutnáte specifické a výborné aroma kvalitního zeleného čaje s původem ve východní Asii, ale také uděláte něco pro sebe a své zdraví díky katechinu, kofeinu a l-teinu. Zařaďte konzumaci zeleného čaje do svého života pravidelně a užívejte si všech jeho přínosů.

 Zdroj:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8406948/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12695345/

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0031938410000703

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10702779/