Mrkev aneb vitamínová bomba

Mrkev je bohatá na širokou škálu důležitých živin, které udržují naše tělo zdravé a ve formě. Je vynikajícím zdrojem beta-karotenu, který se v těle přeměňuje na vitamín A - ten je důležitý pro náš zrak, zdravou pokožku a imunitní systém. Obsahuje také vitamíny K, C a B6, které napomáhají metabolismu, krevní srážlivosti a zdravé kůži. Mrkev je navíc dobrým zdrojem draslíku, který pomáhá regulovat krevní tlak.

Málo tuku, hodně vlákniny

Mrkev je převážně tvořena vodou, její obsah v mrkvi se pohybuje od 86 % do 95 %. Asi 10 % mrkve tvoří sacharidy, mrkev tedy obsahuje velmi málo tuků a bílkovin. Kromě toho je ale bohatá na vlákninu - 100 gramů mrkve obsahuje 2,7 gramů vlákniny.  Glykemický index mrkve je poměrně nízký, pohybuje se okolo 30 do 85 na 100 g.

Mrkev kalorie

Vzhledem k tomu, že mrkev tvoří převážně voda, jedná se o poměrně nízkokalorickou surovinu. 100 gramů mrkvě má pouze 25 kalorií, což znamená, že mrkev v dietě může mít své právoplatné místo. Dejte si ovšem pozor, kalorie mrkvi přibývají, pokud ji tepelně zpracováváte.

Zdravotní benefity

Zdraví očí

Vitamín A a jeho prekurzory (beta-karoten, lutein, zeaxanthin) jsou velice důležité pro zdraví našich očí. Pomáhají předcházet noční slepotě a věkem podmíněné makulární degeneraci.

Podpora trávení

Poměrně vysoký obsah vlákniny v mrkvi podporuje zdravé trávení. Vláknina také pomáhá předcházet zácpě a může snížit riziko některých typů rakoviny.

Posílení imunitního systému

Antioxidanty v mrkvi posilují imunitní systém tím, že chrání tělo před škodlivými volnými radikály. Vitamín C podporuje produkci kolagenu a zvyšuje odolnost proti infekcím.

Snížení rizika srdečních chorob

Konzumace mrkve může napomoci snížit hladinu cholesterolu díky obsahu rozpustné vlákniny. Kromě toho antioxidanty v mrkvi mohou pomoci snižovat riziko srdečních chorob tím, že snižují oxidační stres.

Regulace hladiny cukru v krvi

Nízký GI mrkve způsobuje, že její konzumace nezpůsobuje rychlé zvyšování hladiny cukru v krvi. To je důležité hlavně pro lidi s cukrovkou, ale i pro ty, kteří si chtějí udržet zdravý životní styl.

Hubnutí

Protože obsahuje mrkev málo kalorií, může být skvělou svačinkou, pokud se snažíte redukovat příjem kalorií. Její sladká chuť a šťavnatost vás zasytí, nemusíte se však bát, že byste snědli zbytečné kalorie navíc. 

Zdroje: https://www.healthline.com/nutrition/foods/carrots#benefits https://www.medicalnewstoday.com/articles/270191 https://betterme.world/articles/carrot-diet/