Co je vůbec mikrobiom a jak o něj pečovat?

Střevní mikrobiom můžeme definovat jako soubor všech bakterií a kultur, které žijí v našich střevech a podílí se na správném trávení, imunitě a řadě dalších procesů. Jakmile v mikrobiomu vznikne jakákoliv nerovnováha, většinou se to okamžitě projeví na našem zdravotním stavu. Často se stává to, že ve střevech převládne množství špatných bakterií. Ty se tam dostanou téměř výhradně naší stravou. Strava plná průmyslně zpracovaných potravin, chemických látek, alkoholu, tučných jídel a sladkostí vytváří ve střevech prostředí vhodné pro tyto špatné bakterie. Pro rovnováhu ve střevním mikrobiomu je zásadní i to, jak jíme – jídlo bychom měli konzumovat v klidu a pravidelně. Pro dobré bakterie je zásadní potrava složená z ovoce, dostatku zeleniny plné vlákniny, jako je červená řepa, košťálová zelenina, brokolice nebo špenát. Blahodárný vliv má také kvašená zelenina, kvašené mléčné nápoje a kombuča. (VOJÁČEK, Jan. Umění být zdráv. CPress, 2020.)

Co to je kombuča?

O kombuče se standardně říká, že je to houba. Ve skutečnosti se jedná o symbiózu kvasinek a bakterií. Pokud bychom ji tedy chtěli opravdu k něčemu přirovnat, měl by to být lišejník. Tak jak kombuču známe my, to je druh čaje, který se připravuje fermentací této kombučové kultury. Vypadá jako houbový rosol, který se vytvoří na hladině slazeného čaje. Čím déle necháte kombuču kvasit, tím bude kyselejší. Delší kvašení totiž snižuje obsah cukru a zvyšuje obsah kyselin. Pokud byste kvašení protáhli na delší čas, může vám vzniknout dokonce kombučový ocet.

Zdroj: Youtube

Jak to funguje?

Kombuča se živí nálevem z čaje, cukrem a kyslíkem. Vytváří tak řadu zdraví prospěšných látek – například proteiny, vitaminy B, C, D, E a K, organické kyseliny, oxid uhličitý a minimální procento alkoholu. Vzniká tak jemný perlivý nápoj. Dietáři se vůbec nemusejí obávat cukru, který musí být obsažen v čaji kvůli kvašení. Kombuča veškerý cukr spotřebuje a přemění ho na zdraví prospěšné kyseliny a vitaminy. V nápoji zároveň zůstávají látky obsažené v původním čaji – tedy kofein.

Pozitivní účinky kombuči

Výčet blahodárných účinků kombuči na náš organismus je snad nekonečný. Pro představu, je to například posílení imunitního systému a má antibakteriální účinky. Pozitivně působí na kvalitu hlubokého spánku, zlepšuje metabolismus, trávení, soustředění a koncentraci. Bojuje s volnými radikály, které do organismu pronikají zvenčí a poškozují jinak zdravý organismus. Některé studie ukazují, že kombuča má pozitivní vliv na funkci jater a dokáže zlikvidovat až 70 % toxických radikálů přijatých ve stravě. Velmi příznivě působí při zklidnění a zlepšuje celkově mozkovou činnost. Vyplatí se tedy konzumovat ji v psychicky vypjatých situacích. Účinně bojuje proti skleróze, revmatu, alergiím a různým kožním onemocněním. Celkově působí jako detoxikační prostředek a přírodní antibiotikum. Najdeme v ní ale obsah alkoholu a kofeinu, takže se nedoporučuje podávat malým dětem.  (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10888589/)

Jak si kombuču připravit doma?

Kombuču si připravíte doma velmi snadno – do černého nebo zeleného slazeného čaje přidáte kombučovou kulturu. Tu sežene snadno na různých výměnných skupinkách, většina pěstitelů vám ji pošle poštou. Pokud se poptáte ve svém okolí, určitě ji někdo ze známých nebo kolegů také bude pěstovat doma. Na kvalitě čaje je dobré nešetřit a vybrat opravdu kvalitní čaj. Do silně vyluhovaného čaje přidáme cukr a jakmile bude mít čaj pokojovou teplotu, vložíme do něj kombuču. Sklenici následně dáme na místo, kde na ni nesvítí přímé slunce. Kvašení ve slazeném nápoji pak trvá několik dní, nejlépe týden. Pokud s kombučou začínáte, počítejte s tím, že se tělo v prvních dnech konzumace bude čistit, nepřekračujte proto denní konzumaci 4 dl denně.

Zdroje:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11723720/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10888589/

https://www.bezhladoveni.cz/kombucha-a-hubnuti/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAqY6tBhAtEiwAHeRopWN08o9VOEKQgIkjtpofiypo_cad8cNaRlOslxZaSBpITVqBs8Bd5BoCwCkQAvD_BwE

https://www.mitolife.cz/nase-novinky/obnova-strevniho-mikrobiomu-a-potraviny-pro-zdrava-streva/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAqY6tBhAtEiwAHeRopcYFV2DI3wdm26rzmwTjiYoFmuqXvdvZf2xyNIAwc8JewebyoiQKvhoCFX8QAvD_BwE

VOJÁČEK, Jan. Umění být zdráv. CPress, 2020.