Za diety utratíme ročně několik miliard korun, přesto patří český národ k těm, které mají s nadváhou opravdu vážný problém. Když se podíváte na webové stránky dietních režimů, nebudou na nich chybět ohlasy spokojených zákazníků. Přečtete si, jak dotyčný zhubnul dvacet kilo za dva měsíce. Následovat bude paní nadšená z váhového úbytku čtyři kila za týden. A tak bychom mohli pokračovat v nekonečném výčtu úspěšných dietářů. Kolik z nich ale bude pět ódy na svou momentální váhu ještě za rok či dva? Smutnou realitou je, že po rychlém, takřka zázračném úspěchu obvykle přichází stejně rychlý a už méně zázračný pád, respektive opětovný nárůst váhy, často skloňovaný jojo efekt.
Jojo efekt jako lukrativní byznys
Zkušenost (mnohdy opakovaná), která jednotlivce ničí psychicky i fyzicky, je pro dietní průmysl skoro neomezeným zdrojem příjmů. Jak je to možné?
· Dobří zákazníci se vracejí
A z pohledu prodejce diety je dobrým zákazníkem nikoliv ten hubený, ale naopak ten, co zase ztloustnul. Je tedy z hlediska dietní nabídky zpátky ve hře.
· I na dietách může vzniknout závislost
Zejména na těch s rychlým a krátkodobým účinkem. Ten totiž tlouštíkovi přináší euforii z rapidně snížené váhy. Co na tom, že dieta není dlouhodobě udržitelná? On v danou chvíli vidí jen momentální výsledek. Jakmile s nově nabranými kily upadne do deprese, pomyslným světlem na konci tunelu je pro něj návrat k dietě.
Řekli byste, že něco takového už přece musel každý prokouknout. Ale hubnutí je disciplína, ve které se na zdravý rozum nehraje. Kdykoliv se objeví reklama na zázračný hubnoucí prostředek, vždy najde svého zákazníka, i kdyby to byl sebevětší nesmysl. Neštěstí, v němž se lidé s nadváhou tak často utápějí, otupí jejich schopnost rozumně uvažovat. Stávají se tak ideální obětí dietních firem.
Opravdu není cílem dietního průmyslu pomoci nám zvítězit nad nadváhou?
Věřte, že není. Vždyť kdyby dietní program dokonale fungoval, zákazník by dosáhl svého cíle a už by daný produkt nepotřeboval. Jestliže bude účinek pouze dočasný, trvalé příjmy jsou zajištěny.
Firmy navíc neustále přicházejí s novými trendy. Takže kdyby se náhodou stalo, že zákazník upustí od jednoho dietního programu, obratem mu svou náruč nabídne nějaký jiný, aby si zajistil svůj příjem.
Diety manipulují s naší váhou, psychikou, peněženkou i zdravím
A je to manipulace velice obratná, promyšlená v krátkodobém i dlouhodobém horizontu. Marketingové strategie drnkají na strunu naší touhy pro štíhlém těle. Slibují rychlé a snadno dosažitelné výsledky. O jejich udržitelnosti takticky mlčí.
V celém tom koloběhu ovšem trpí zdraví. Pro organismus nejsou váhové výkyvy prospěšné. Drastické diety zpomalují metabolismus, dostávají tělo do režimu, kdy často doslova bojuje o přežití a k tomu čelí nedostatku důležitých živin.
Prakticky každá restriktivní dieta má svoje úskalí a pro lidi trpící nějakým chronickým onemocněním může být i riziková. Také je ve své podstatě předem odsouzena k neúspěchu. Jak to? Diety staví na striktních omezeních, která člověka spoutají. Nějakou dobu v těch okovech vydržíte, ale po určité době se vzepřete. Dietu porušíte a řítíte se vstříc jojo efektu.
Může být dieta za nějakých okolností prospěšná?
Určitě může. Za předpokladu, že ji využijete jako odrazový můstek na cestě ke zdravému, udržitelnému životnímu stylu. Dieta pomůže zdravému člověku k rychlému nastartování hubnutí. Ale nesmíte překročit tu pomyslnou hranici, kdy vám vypoví psychika a obsah ledničky vezme za své během jednoho večera. Po takovém selhání se většina lidí vrátí k původním stravovacím návykům (v duchu myšlenky „teď už to stejně nemá cenu“) a o pár týdnů později mají shozená kila zpátky plus pár dalších navrch.
Vaším cílem by nemělo být zbavit se nadbytečných kil co nejrychleji. Koneckonců jste je taky nenabrali za týden. Povolejte do boje svoji trpělivost. Nebude vás to na rozdíl od diet nic stát, ale výsledky mohou být z dlouhodobého pohledu opravdu skvělé.
Nehledejte dietu, ale způsob stravování, který vám pomůže dostat se na optimální váhu a následně si ji udržet.
Zdroje:
https://www.fourseasonsdietetics.com/science-behind-the-yo-yo-effect
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9036397/
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S240585722300116X