Nafouklé bříško může způsobovat pocity plnosti, tlaku, plynatost nebo bublání v břiše. Neobvyklá není ani bolest břicha nebo problémy s trávením a vyprazdňováním. Co může nafouklé břicho způsobovat a jak si s ním poradit a rychle se ho zbavit?

Nedostatek vlákniny

Vláknina je jednou ze základních složek zdravého stravování a její nedostatek může způsobit nadýmání, zácpu nebo plynatost. Denně bychom měli přijmout alespoň 30 gramů vlákniny, kterou nalezneme v ovoci, zelenině, luštěninách a celozrnných výrobcích. Pokud však máte problém do sebe doporučené množství vlákniny dostat, můžete vyzkoušet doplňky stravy s psylliem nebo čekankovou vlákninou. Dávejte však pozor! Nadbytečné množství vlákniny může způsobit podobné problémy jako její nedostatek.

Hormony a PMS

Další častou příčinou bolestí a nafouknutého břicha mohou být hormonální změny a ženy se s tím často potýkají během menstruačního cyklu. Břicho se ženám nafukuje hlavně při druhé fázi cyklu, při které se zvyšuje hladina progesteronu. Je to proto, že progesteron může mít uvolňující účinek na hladké svalstvo trávicího traktu, které může způsobit zpomalení trávení nebo nadýmání či bolest břicha.

Potravinová intolerance

Některé potraviny mohou způsobovat nadýmání a plynatost, pokud je vaše tělo nedokáže správně strávit. Mezi nejčastější viníky patří laktóza (obsažená v mléčných výrobcích), lepek (v pšenici, ječmeni a žitu) nebo fruktóza (v některých druzích ovoce). Zkuste identifikovat a eliminovat potraviny, které vám způsobují problémy.

Alkohol

Alkoholické nápoje obsahují samy o sobě velké množství kalorií a cukrů. Společně s účinky alkoholu to může vést nejen ke kocovině a únavě den po konzumaci, může však dojít i k podráždění gastrointestinálního traktu, které vede k nadýmání. Pokud vás tedy trápí nafouklé břicho opakovaně, zvažte omezení či vyřazení alkoholu nebo se alespoň držte doporučeného množství.

Stresová zátěž

Některé studie potvrzují, že nadýmání a problémy s trávením nemusí mít příčinu pouze biologickou, vinu může nést také stres – naše trávení totiž ovlivňuje psychiku a naopak. Snažte se tedy vyhnout stresovým situacím nebo je redukovat. Pokud ani to není možné, zvažte nějaký lehký sport, který pomůže zvýšit hladinu dopaminu, hormonu štěstí. Skvěle funguje jóga, procházka v přírodě nebo meditace.

Jíte rychle a málo koušete

Při rychlém jídle a nedostatečném žvýkání spolykáte více vzduchu, což může vést k nafouknutí břicha. Snažte se jíst pomaleji, důkladně žvýkat každé sousto a vyhnout se mluvení při jídle.

Nedostatek pohybu

Problémy s nafouklým břichem mohou mít příčinu také v tom, že se málo hýbeme. Pokud chceme nafouklé břicho trochu zmírnit, pomůže krátká procházka, která zvýší průtok krve a urychlí peristaltiku střev.

Ať už způsobuje nafouknuté břicho cokoliv, pokud se problémy vracejí, trvají více dní nebo jsou silně bolestivé, neváhejte raději navštívit lékaře. Ten může zjistit, zda příčina nafouklého břicha nevězí někde hlouběji a jestli bolesti nejsou součástí závažnějšího zdravotního problému. 

Zdroje: https://my.clevelandclinic.org/health/symptoms/21740-bloated-stomachhttps://www.uchicagomedicine.org/forefront/gastrointestinal-articles/2024/january/stress-stomach-pain-when-to-see-a-doctorhttps://adaa.org/learn-from-us/from-the-experts/blog-posts/consumer/how-calm-anxious-stomach-brain-gut-connection