Co je to metabolismus?

Metabolismus je proces, při kterém se v těle přeměňují základní složky potravy (cukry, tuky, bílkoviny) a uvolňuje se energie. Na konci metabolického procesu jsou odpadní látky, které musí být z těla vyloučeny.

Zpomalený metabolismus je stav, kdy dochází k nedostatečné přeměně tuků, sacharidů, bílkovin, aminokyselin a nukleových kyselin v těle.

Mezi nejčastější příčiny a faktory, které způsobují zpomalení metabolismu, patří:

Věk - s přibývajícím věkem se zpomalují prakticky všechny metabolické procesy.

Nesprávná strava - ať už jde o způsob stravování, tj. nepravidelnost apod. ale také o problém se složením stravy, zejména pokud jde o problematické látky

Nedostatečný nebo nepravidelný pohyb - to s sebou přináší nerovnoměrné spalování kalorií a výdej energie, tedy faktory, které narušují metabolismus

Vnější vlivy - např. okolní teplota, kdy vyšší teploty obvykle zpomalují metabolismus, nebo vlivy uvnitř organismu, zejména poruchy trávení.

Příčinou pomalého metabolismu však nemusí být jen špatný životní styl, ale také zdravotní problémy. Nejčastějšími příčinami pomalého metabolismu jsou cukrovka, poruchy štítné žlázy, nízká hladina estrogenu, ale i další výkyvy hormonů (u mužů je to především testosteron) a pak také poruchy lymfatického systému.

Zdroj: Youtube

Jak zrychlit metabolismus?

Ráno

Zásadní je vyvážená snídaně. Pokud se nenajíte do hodiny po probuzení, vaše tělo přejde do krizového režimu hladu a začne si šetřit každou kalorii na horší časy.

Koneckonců, odborníci na výživu nám to říkají stále dokola: Hladovění vede ke zpomalení metabolismu a přibírání na váze.

K snídani jsou dobrou volbou kvalitní bílkoviny (jogurt, skyr, tvaroh, šunka, omeleta), kvalitní sacharidy s dostatkem vlákniny (neslazené kukuřičné lupínky, cereálie, tmavé pečivo) a ovoce nebo zelenina.

Množství závisí na vaší výšce, hmotnosti a režimu.

V poledne

Bílkoviny nepotřebují jen lidé, kteří aktivně pracují na svém svalstvu, nebo děti, které jsou "ve vývoji". Bílkoviny by měly tvořit podstatnou část jídelníčku každého člověka.

Jednoduše řečeno - kolik kilogramů vážíte, tolik gramů bílkovin byste měli sníst alespoň a denně. To znamená, že 60 kg = nejméně 60 gramů bílkovin.

Běžný jogurt má v balení asi 5 gramů bílkovin, vejce asi 5 gramů bílkovin, kelímek mléka zhruba stejně. Jaký oběd si tedy dát? Ryby, drůbež, šunka, řecký jogurt, tvaroh, všechny tyto bílkoviny vás nejen zasytí, ale také potřebujete více energie na jejich trávení.

Nezapomeňte na vlákninu! Tělo také spotřebuje mnohem více energie na trávení, a to může metabolismus nakopnout. Mezi nejdůležitější zdroje vlákniny patří celozrnné pečivo, zelenina, ovesné vločky, čočka a luštěniny.

Nezapomínejte během dne pít.

Další tipy

Zrychlete tempo. Přidejte do svého pravidelného programu intervalový trénink s vysokou intenzitou. Po určité době intervalového tréninku může váš metabolismus zůstat nabuzený až po celý den. Například při chůzi nebo běhu na běžeckém pásu nebo venku zrychlete na 30 až 60 sekund a poté zpomalte na obvyklé tempo; cyklus opakujte osm až 12 minut.

Pijte zelený čaj. Studie zjistily, že zelený čaj obsahuje sloučeninu zvanou epigalokatechin galát, která může zvýšit množství kalorií a tuků, které spálíte. Konzumace přibližně 250 miligramů epigalokatechin galátu (množství obsažené asi ve třech šálcích zeleného čaje) pomáhá zvýšit metabolismus natolik, že se spálí v průměru 100 kalorií denně navíc.

Zdroj: Zdravie, harvard.health, Studie