Goji a hubnutí

Léčivé účinky kustovnice čínské jsou v asijské medicíně uznávány již po celá tisíciletí. Plody goji získávané z tohoto léčivého keře jsou také dlouhodobě spojovány s hubnutím. V moderním světě mají goji bobule právoplatný status superpotraviny, což je dáno jejich unikátním složením, které podporuje spalování tuků a tvorbu svalové hmoty. Zde je pět způsobů, jak může konzumace goji pomoci při redukci váhy:

1. Mají nízký glykemický index

Bobule goji mají GI pouhých 29, což z nich činí potravinu s nízkým GI, která se řadí pod většinu ostatních druhů ovoce včetně jablek, pomerančů, melounu a rozinek. Konzumace goji bobulí pomáhá udržovat hladinu cukru v krvi stabilní, dobře nás zasytí a nebudeme po nich mít potřebu se „dojídat“ sladkým.

2. Neukládají se do tuků

Kdykoliv jíme, naše tělo se musí rozhodnout, zda energii z jídla využije okamžitě, nebo si ji schová na později ve formě tuku. Goji bobule obsahují několik důležitých látek, například vápník nebo vitamín B1- thiamin, které povzbudí naše tělo, aby potravinu přeměnilo na energii hned a neukládalo ji do tuků.

3. Podporují tvorbu svalové hmoty

Goji bobule mimo jiné obsahují důležité esenciální aminokyseliny, které jsou stavebními kameny svalů. Dále v plodech goji naleznete draslík, který taktéž pomáhá tělu produkovat více růstového hormonu potřebného pro tvorbu svalové hmoty. 

Zdroj: Youtube

4. Udrží nás déle syté

Goji jsou z 21 % tvořeny vlákninou. Vysoký obsah vlákniny pomáhá zvýšit pocit sytosti a zároveň podporuje zdravé trávení, což může přispět k menšímu příjmu kalorií a efektivnějšímu hubnutí.

5. Zlepšují schopnost cvičit

Výzkumy zjistily, že goji bobule také zlepšují fyzickou výkonnost tím, že zvyšují využití kyslíku, oddalují únavu, zvyšují vytrvalost, posilují kardiovaskulární systém a zlepšují krevní oběh. Všechny tyto vlastnosti goji nám tedy umožní cvičit déle a více intenzivně, což je při hubnutí samozřejmě velikou výhodou.

Jak jíst kustovnici

Goji bobule jsou velmi univerzální a dají se konzumovat různými způsoby. Mohou být přidány do smoothie, jogurtu nebo müsli. Také je možné je zapékat do zdravých sladkostí nebo je jednoduše jíst samotné jako zdravý snack. 

Pro maximální využití jejich zdravotních přínosů je doporučeno konzumovat asi 2 hrstky sušených plodů denně (6–15 g).

Nežádoucí účinky

Přestože jsou goji bobule obecně považovány za bezpečné, mohou mít některé vedlejší účinky, zvláště pokud se konzumují ve velkém množství. Lidé, kteří užívají léky na ředění krve nebo mají diabetes, by měli být opatrní, neboť goji může ovlivnit účinnost těchto léků. Dále může dojít k alergickým reakcím nebo zažívacím problémům u jedinců s citlivým trávicím systémem.

Zdroje:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33411401/
https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/health-benefits-of-goji-berries
https://www.webmd.com/diet/goji-berries-health-benefits-and-side-effects