Když se cítíme unavení, máme tendenci častěji sahat po litrech kávy nebo sladkostech, které nám sice dodají rychlou energii ve formě jednoduchých cukrů, zato zcela jistě ničí naši snahu hubnout nebo si udržet váhu. Mnohem lepší a zdravější je tedy podpořit regeneraci organismu například odlehčením jídelníčku, celkovým okysličením na čerstvém vzduchu, dodržováním kvalitního spánkového režimu a zvýšením příjmu vitaminů a minerálů společně s dostatečným pitným režimem. K vyváženému a pestrému jídelníčku je také vhodné v tomhle kritickém období zařadit kombinaci doplňků stravy podporujících regeneraci fyzických a psychických sil. Po jakých sáhnout?

Železo

Vaše tělo používá železo k tvorbě hemoglobinu, což je typ bílkoviny v krvi, která přenáší kyslík do zbytku těla. Pokud jsou vaše hladiny železa nízké, můžete se cítit unavení, vyčerpaní a bez energie. To se stává asi 1 ze 6 starších dospělých a asi 16 % žen se silnou menstruací. Nedostatek železa pak může vést k anémii. Jestli máte nedostatek železa, odhalí váš praktický lékař jednoduše z krevních testů. Pokud zjistí, že vám železo chybí, doporučí vám užívat železo ve formě tabletek – tím zvýšíte hladinu hemoglobinu v těle a budete se cítit méně unavení.

Guarana

Zdroj: Youtube

Energetickou vzpruhu pro tělo i mysl poskytne například guarana, rostlina pocházející z pralesů Amazonie, která je po staletí považována za elixír života podporující imunitu. Populárním energetickým doplňkem se stala díky vysokému obsahu kofeinu. Pomáhá zvýšit bdělost a soustředění, podporuje fyzickou aktivitu a povzbuzuje tělo. Podporuje též normální duševní výkonnost a snižuje duševní únavu. Mnoho fitness nadšenců nedá na doplňky stravy s obsahem guarany dopustit před cvičením, protože pak podávají lepší výkon.

Kořen ženšenu

Dalším výkonným pomocníkem je ženšen korejský, známý adaptogen, který pomáhá tělu vyrovnat se se změnami jakéhokoliv charakteru, například i se stresem. Podporuje mozkovou aktivitu, zlepšuje kognitivní funkce a pomáhá zvýšit koncentraci a bdělost. Pomáhá též zachovat optimální tělesnou výkonnost, vytrvalost a udržet energii a vitalitu. Je proto vhodný v období nadměrné únavy a vyčerpání.

B6 a hořčík

Ke snížení míry únavy a vyčerpání pomůže i kombinace magnesia a vitaminu B6. Magnesium přispívá k normálním svalovým funkcím a udržování zdravých kostí a zubů. V kombinaci s vitaminem B6 podporuje energii a společně přispívají ke snížení míry únavy a vyčerpání. Je také nezbytné pro normální nervové a psychické funkce. Vitamin B6 podporuje též imunitní systém. Tip: Například doplněk stravy Magnesium + B6 od Walmarku obsahuje ještě laktát hořečnatý, organickou sůl s dobrou vstřebatelností.

Vitamín B12

Vitamin B12 neboli kobalamin je rozpustný ve vodě a je jedním z vitaminů spadajících do B-komplexu (spolu s B1, B2, B3, B5, B6, B7 a B9). Stejně jako ostatní z této skupiny je pro organismus nezbytný a zajišťuje správné fungování vícero procesů v těle. Pokud vám chybí vitamín B12 , můžete se cítit unavení a slabí. Jedná se o typ živiny, která vám udržuje zdravou krev a nervové buňky. Pomáhá také vašemu tělu vytvářet genetický materiál (DNA). Přirozeně se vyskytuje pouze v potravinách živočišného původu. Takže pokud jste vegani nebo vegetariáni, možná nemáte tohoto vitamínu v těle dost. Za nedostatkem vitamínu B12 může být i těhotenství a chudokrevnost, kdy se tento vitamín hůř vstřebává.

Vitamín D

Říká se mu „sluneční vitamin“, protože si ho vaše pokožka vytváří, když jste vystaveni slunečnímu UV záření. Nachází se také v potravinách, jako jsou tučné ryby a vaječné žloutky. Nedostatek vitamínu D v těle má za následek únavu a sníženou výkonnost, vypadávání vlasů, pomalé hojení ran, bolesti svalů a kostí. Při déledobém nedostatku hrozí i vyšší kazivost zubů, riziko osteomalace (výrazné měknutí kostí), osteoporózy (řídnutí kostí) a zlomeniny kostí. „Obvykle stačí na 20 minut denně vystavit slunci předloktí a obličej, aby byla splněna denní dávka vitamínu D v našem těle. Ale pokud je 2 až 3 dny pod mrakem nebo déšť, množství vitamínu D v krvi opět klesne pod doporučenou hladinu, která je u dospělého člověka 75–150 nmol/l,“ říká Mgr. Ondřej Pleskot, odborný farmaceut z online poradny Lékárna.cz.

Jednou z možností doplnění vitamínu D je čtyřikrát týdně zařadit do jídelníčku ryby, konzumovat rybí olej nebo zvolit suplementaci v podobě volně prodejných doplňků stravy. Nová vědecká stanoviska Evropského úřadu pro bezpečnost potravin dokonce připouštějí doporučenou denní dávku pro dospělého člověka až do 4 000 IU. 

Probiotika

Na zdraví a celkovou pohodu organismu dlouhodobě působí též rovnováha střevní mikrobioty. Střeva jsou branou k našemu zdraví, nachází se v nich až 70 % imunitních buněk. Jejich prostřednictvím střevní mikrobiota ovlivňuje všechny systémy těla. Střeva jsou též místem vzniku 90 % serotoninu, známého jako hormon štěstí, proto ovlivňují i to, jak se cítíme a jakou máme náladu nebo zda trpíme nedostatkem energie. Klíčová je rovnováha a rozmanitost střevní mikrobioty, ke které ovšem neexistuje žádná rychlá zkratka. Její vztah k imunitnímu systému i celému organismu (a tedy i hubnutí) se tvoří dlouhodobě. Pro harmonii tohoto vztahu je důležitá zdravá strava bohatá na vlákninu, dostatek pohybu a odpočinku. Na podporu rovnováhy střevní mikrobioty je vhodné pravidelně doplňovat probiotika a prebiotika prostřednictvím doplňků stravy (kvalitní probiotika seženete například u značky Biopron).

Zdroje:

https://www.webmd.com/sleep-disorders/supplements-and-energy-what-to-know

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9240980/