Doktor Mike je čtyřiatřicetiletý YouTuber, lékař, filantrop a profesionální boxer, kterého v roce 2015 časopis People označil za Nejsvůdnějšího doktora naživu. Jen na YouTube má přes 12 milionů odběratelů a právoplatně má na svých videích štítek „Od lékaře s licencí v USA“. Ve svých videích se věnuje mimo jiné i tomu, jak zhubnout nebo si udržet zdravou váhu a životní styl. V jednom ze svých videí například rozebírá nejčastější rady a triky na hubnutí a uvádí na pravou míru, co opravdu funguje.

Zdroj: Youtube

Pijte černou kávu

Tvrzení: „Černá káva vám nakopne metabolismus.

Pravda: Kofein v černé kávě je stimulant, který může potenciálně zvýšit metabolismus. Výhodou černé kávy je hlavně absence kalorií, pokud do ní nepřidáte cukr, mléko nebo smetanu. Vzhledem k nízkému obsahu kalorií v černé kávě si ji tedy můžete užít například i ve fázi půstu při přerušovaném půstu.

Pověste si před jídelní stůl zrcadlo

Tvrzení: Studie ukazují, že sledování sebe sama snižuje množství konzumovaného jídla. 

Pravda: „Ne! Pokud si zrcadlo před jídelní stůl pověsíte jako dekoraci, pokračujte,“ říká ve videu Doktor Mike. „Pokud si ho tam pověsíte, abyste se nenáviděli, zatímco jíte? Ne, ne a ne,“ uzavírá lékař. Tím má pravděpodobně na mysli to, že sledováním sebe sama, jak jíte, si můžete vybudovat negativní vztah jak k sobě, tak k jídlu. Jídlo si užijte všemi smysly, nemusíte se u toho rozhodně sledovat v zrcadle. 

Používejte menší talíře a misky

Tvrzení: „Jedná se o optický trik, který poskytne pocit sytosti při pohledu na prázdný talíř.

Pravda: Tento tip je poměrně neškodný a může být víceméně účinný. Menší talíře mohou pomoci s kontrolou velikosti porcí, což je často problém u lidí s nadváhou nebo obezitou. Menší talíř = menší porce.

Přerušovaný půst

Tvrzení: „Přerušovaný půst pomáhá při hubnutí, ale může také snížit svalovou hmotu.

Pravda: Přerušovaný půst je poměrně kontroverzní téma a na každého působí opravdu individuálně. Doktor Mike říká, že jemu osobně vyhovuje. Dieta 16 : 8 opravdu může pomoci snížit příjem kalorií a podpořit hubnutí, protože zkrátka zmenšíme okno toho, kdy jíme. Přerušovaný půst také podle studií může způsobit příznivé hormonální změny. Nicméně není vhodný pro každého, a u některých jedinců může vést dokonce k problémům s poruchami příjmu potravy.

Nahraďte běžné bílkoviny proteinem v prášku

Tvrzení: „Syrovátkový protein je lepší než běžné zdroje bílkovin.

Pravda: Doktor Mike doporučuje získávat bílkoviny z přírodních zdrojů. Tvrdí, že problém v konzumaci syrovátkového proteinu je ten, že dostaneme do těla pouze ten protein. Ostatní důležité živiny nám pak mohou chybět. Lepší je tedy konzumovat bílkoviny ze zdrojů, jako je tuňák nebo losos, které obsahují i další důležité živiny, třeba omega-3 mastné kyseliny.

Žvýkejte pomalu

Tvrzení: „Pomalejší žvýkání pomáhá signalizovat mozku, že jste sytí.

Pravda: Mike říká, že by slovo „pomalu“ vyměnil za „důkladně“. Pokud totiž budete žvýkat důkladněji, můžete dát tělu déle času na to, aby rozpoznalo pocit sytosti a vy se nepřejedli tak moc, že byste se za to nesnášeli. Důkladnější a pomalejší žvýkání opravdu může pomoci předejít přejídání. 

Pijte zelený čaj

Tvrzení: „Zelený čaj je plný silných antioxidantů zvaných katechiny, které spolu s kofeinem pomáhají pálit tuk.

Pravda: Známý lékař je velikým fanouškem zeleného čaje. Kromě kofeinu obsahuje také katechiny, polyfenoly, l-theanin, které nakopnutí energie kofeinem trochu vybalancují tím, že mají uklidňující účinky na mysl. Mohou mít také mírný vliv na metabolismus. Není však zázračným řešením pro hubnutí.

HIIT trénink

Tvrzení: „Krátké intervaly intenzivního cvičení střídající se s mírnějším cvičením podporují hubnutí.

Pravda: Intervalový trénink neboli HIIT (High intensity interval training) je velmi účinný způsob, jak spalovat kalorie, budovat svaly a zlepšovat činnost našeho srdce. 

Zvykněte si na pocit hladu

Tvrzení:Pokud chceme zhubnout, musíme si zvyknout na to mít hlad. Hlad je tedy třeba rozpoznat a normalizovat si ho.

Pravda: Není nutné trpět hlady, abychom zhubli. Intuitivní stravování, kdy jíte do pocitu sytosti, může být stejně účinné a hlavně mnohem zdravější. 

Zvedání činek místo kardia

Tvrzení: „Zvedání činek pomáhá budovat svaly a spalovat tuk.

Pravda: Studie již dávno potvrdily, že kombinace silového tréninku a kardia je nejúčinnější pro celkové zdraví a hubnutí. Ideální je kombinovat aerobní a anaerobní pohyb. Dále je samozřejmě důležité pít dostatek vody a dostatečně spát, redukovat stres a stravovat se intuitivně a víceméně zdravě. 

Zdroje: video https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9182756/https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8294064/https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5329739/https://www.doctormikemedia.com/