Pomerančový džus

Říkáte si, co je špatného na šťávě z citrusů, která je plná vitamínu C? Pokud si vymačkáte dva pomeranče a dáte si je snídani, není na tom skutečně nic špatného. Problém ale vidí lékař v kupovaných džusech, které nás lákají svým obalem v regálech supermarketů. Tváří se jako mega zdravý produkt, bez kterého není možné začít den, ale víte, co se uvnitř krabice nebo lahve skutečně skrývá? „Jedná se o pasterizované džusy, což znamená, že jsou během výroby prakticky uvařené. Tímto tepelným procesem se však ničí veškeré cenné látky včetně enzymů a vitaminů, a vy tak následně pijete jen vodu plnou cukru,“ říká uznávaný lékař. Pasterizace je krátkodobé zahřátí na 60–90 °C k usmrcení mikroorganismů, které by mohly být v potravinách. Kromě džusů se běžně pasterizuje také trvanlivé mléko.

Zdroj: Youtube

Sójový protein

Mezi fitnessáky a dietáři jsou v posledních letech velmi oblíbené všechny ty ochucené proteinové prášky, které se vyrábějí ze sójových bobů. Přidáte si odměrku do mléka či vody – a rázem máte výživnou svačinku plnou bílkovin. Jenže podle odborníka jde o potravinu, která je pro lidské tělo nepřirozená. A může vám způsobit pěknou neplechu v zažívání. Proč? „Tahle potravina není fermentovaná, tělu nedělá dobře a navíc dráždí játra, takže bych se jí určitě vyhnul,“ radí lékař. Některé studie navíc naznačují, že se sója může křížit s funkcí štítné žlázy, zejména u jedinců s již existujícími problémy se štítnou žlázou. Sója navíc patří mezi silný alergen, který může u citlivějších jedinců vyvolat zažívací obtíže. Velké množství bílkovin najdete v přirozených potravinách, jako je libové drůbeží maso, kvalitní bílý jogurt, tvaroh či luštěniny.

Vysoce fruktózový kukuřičný sirup

Vyrábí se z kukuřičného škrobu, ale při výrobě se úmyslně určité procento glukózy přeměňuje na fruktózu. Jedná se o hlavní sladidlo mnoha nápojů s bublinkami, jako jsou slazené limonády, a právě vyšší obsah fruktózy je považován za příčinu zdravotních rizik spojovaných s těmito nápoji. Fruktóza nejenže zatěžuje játra, ale také snižuje hladinu prospěšného HDL cholesterolu a zvyšuje hladinu špatného LDL cholesterolu. Vysoce fruktózový kukuřičný sirup je také kritizován pro některé nálezy vysokého obsahu rtuti, jež pochází z výrobního procesu. Kromě „soft drinks“ se přidává také do výrobků, jako je ochucený jogurt, cereální tyčinky, salátové dresinky, mražená pizza, kandované ovoce nebo třeba kupované rajčatové omáčky na těstoviny.

Masné polotovary

Pokud si kupujete již předpřipravené mleté maso, klobásky nebo slaninu, přijímáte s konzumací těchto slaných pochoutek i velké množství dusičnanů. Dusitanové a dusičnanové soli se běžně používají ke konzervaci masa a jiných výrobků podléhajících zkáze. Mohou přispívat k tvorbě sloučenin známých pod názvem nitrosaminy, z nichž některé jsou karcinogenní. A podle různých studií mohou zvyšovat riziko nádorových onemocnění žaludku, jater, tlustého střeva a močového měchýře. Kupujte si raději vždy čerstvé maso od řezníka než masové polotovary z řetězců. A pozor také na fastfoody.

Kravské mléko

Podle lékaře může být v kupovaných mlécích zastoupený hormon bovinní somatotropin (označuje se zkratkou BST), což je růstový hormon skotu, který má na naše tělo negativní účinky. Shromážděné údaje od různých výzkumníků naznačují, že přítomnost steroidních hormonů v mléčných výrobcích by mohla být považována za důležitý rizikový faktor pro různé druhy rakoviny u lidí. Lepší je tak sáhnout například po kozím mléce nebo zvolit rostlinné alternativy.

Svačinky k televizi

Zobete rádi k večernímu filmu smažené chipsy, slané křupky, šunkový popcorn nebo nachos s kupovanou sýrovou omáčkou? Pak tento zvyk zkuste změnit a nakrájet si ke chroupání okurku, papriku nebo ředkvičky. Vašemu tělu tím prokážete velkou službu. „Všechny ty kupované pochutiny patří mezi jídla s velmi nízkou výživovou hodnotou, zato s velkým množstvím soli, cukru a různých a aditiv. Díky velkému množství rafinovaného cukru vám po takovém jídle vyletí hladina inzulinu, což není zrovna ideální pro klidný spánek. Konzumace tučného jídla pře spaním navíc vede k ukládání tukových zásob.

Ovoce ze zemí třetího světa

Banány z Kolumbie, avokádo z Peru? Sáhněte raději po tuzemském ovoci, ideálně od lokálního farmáře. Dovážené ovoce ze zemí třetího světa podle lékaře může obsahovat například rezidua v Evropě nepovolených pesticidů, veterinární léčiva, těžké kovy, případně další kontaminanty. Zemědělské výrobky v těchto zemích zkrátka podléhají jiným standardům kvality.

Zdroje:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10043641/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4524299/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3200248/
https://www.youtube.com/watch?v=Iyf5ViY2AbA