Kvalitní výsledky staví na dostatečné informovanosti, která je základním předpokladem správného postupu. Zní to jednoduše, ale praxe bohužel bývá jiná. Internet je dnes plný kvalitních zdrojů, ale také polopravd či vyslovených lží. A není snadné rozpoznat, jakou informaci jste právě rozklikli. Pokud se máte v dané problematice dobře orientovat, musíte být vyzbrojeni potřebnými vědomostmi. A měli byste se také oprostit od některých rozšířených mýtů. Vybrali jsme dnes některé z nich…

PO SACHARIDECH SE TLOUSTNE

Sacharidy jsou na pranýři už několik dekád. Zaslouží si úlohu vyhnance? Je na místě, že právě tuhle makroživinu tolik diet drasticky odmítá? Nízkosacharidové dietní systémy se opírají o skutečnost, že za tloustnutí může inzulín a sacharidy přece zvyšují jeho hladinu. Na základě této dedukce tedy vzniká tvrzení „po sacharidech se tloustne“.

To je ale příliš zjednodušené, a navíc lživé tvrzení. Základním úkolem inzulínu je transportovat glukózu na místo určení, teprve její nadbytek je následně uložen ve formě tuku. Díky inzulínu jsou navíc transportovány aminokyseliny do svalů. Inzulín je tedy přítel, ačkoliv nejrůznější konspirační teorie tvrdí pravý opak.

Z hlediska genetiky platí, že existují lidé, u nichž je vyšší riziko nadváhy při nadměrné konzumaci sacharidů, zatímco zvýšené dávky tuků je tolik neohrozí. A naopak se najdou jedinci, jejichž metabolismus se snáze vypořádá s vyšším množstvím sacharidů, ale jakmile to přeženou s tuky, ručička váhy se vydá špatným směrem.

Pro všechny ale platí pravidlo, že pokud energetický příjem výrazně převyšuje výdej (bez ohledu na to, v jaké formě jsou nadbytečné kalorie přijaté), tělesná hmotnost stoupá. Nejsou to tedy sacharidy, po kterých „se tloustne“. Za nadváhu či obezitu obecně může nadbytek jídla, tzn. příliš mnoho přijaté energie, kterou tělo nevyužije a tím pádem nadbytek ukládá ve formě tuků.

ALKOHOL A SKVĚLÁ FORMA NEJDOU DOHROMADY

Takto zobecněné tvrzení rozhodně nemůže být pravdivé. Záleží na druhu alkoholu a samozřejmě na konzumovaném množství. Existuje celá řada studií, které jasně prokazují, že vhodné množství červeného vína má na zdravého člověka příznivý vliv, zlepšuje inzulínovou senzitivitu, prospívá kardiovaskulárnímu systému a snižuje hladinu lipidů v krvi.

Jen nesmíte kromě správné volby nápoje a udržení vhodné dávky zapomenout, že i alkoholické nápoje obsahují kalorie. S jejich energetickým obsahem je třeba v rámci příjmu počítat, a pokud máte hubnout nebo si váhu udržet, neměli byste se díky večernímu drinku dostat mimo povolenou kalorickou mez. Kdo to navíc s konzumací alkoholu přežene, ten je náchylný k přejídání (s nárůstem hladiny alkoholu v krvi se snižuje vaše pevná vůle). Jednoduše řečeno – většinou to není samotný alkohol, kvůli kterému byste nabrali na váze, ale skutečnost, že pití alkoholu provází porušení dietních opatření.

Čas od času si tedy klidně můžete dopřát skleničku kvalitního vína. Vyhněte se alkoholickým nápojům s vysokým podílem sacharidů (pivo, ovocné koktejly a míchané nápoje s kolou a jinými slazenými limonádami). V přiměřeném množství se také nemusíte bát, že alkohol výrazně ohrozí vaši výkonnost, kondici či schopnost regenerace. To samozřejmě platí v případě rekreačních sportovců, nikoliv vrcholových atletů, jejichž tréninky dosahují zcela jiné náročnosti a intenzity.

Navíc dává smysl vše dobře načasovat. Dejte si skleničku ve dnech volna, zatímco po vyčerpávajícím tréninku bude lepší abstinovat.

Pokud nepijete, není důvod začít. Pokud naopak pijete příliš, určitě je důvod se nad tímto stavem zamyslet. Příležitostný (zdravý) konzument, který si čas od času vychutná sklenku, se ale nemusí ničeho bát a není důvod, aby svoje zvyky nějak měnil.

DIETNÍ LIMONÁDY VÁM POMOHOU ZHUBNOUT

Nenechte se zmást reklamou ani nápisy na etiketách. Slovíčko „diet“ nebo „zero“ je v tomto směru poněkud zavádějící. A bylo by chybou domnívat se, že když místo klasické verze začnete pít tu „dietní“, prospějete tím svému zdraví a snížení hmotnosti. Tyto nápoje totiž obsahují umělá sladidla a s nimi se pojí celá řada rizik. Vás, kteří se snažíte zhubnout, budou jistě zajímat ta následující:

·       Dietní limonády slazené umělými sladidly zvyšují chuť na sladké a celkovou chuť k jídlu.

·       Zvýšená konzumace umělých sladidel navyšuje riziko rozvoje řady onemocnění.

Nic se nestane, když si jednou za čas objednáte dietní kolu. Ale co se týče pravidelné konzumace ve větším množství, platí i pro tyto nápoje, že byste se jim s ohledem na potenciální zdravotní rizika měli raději vyhnout.

Zdroje:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6099584/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6804046/

https://www.health.harvard.edu/blog/zero-weight-loss-from-zero-calorie-drinks-say-it-aint-so-2021032222204