Jak bojovat s vysokou hladinou cholesterolu? Přinášíme vám tipy, které mohou pomoci vysokou hladinu cholesterolu snížit přirozeným způsobem.

Úprava jídelníčku

Prioritu pro snížení vysoké hladiny cholesterolu hraje jídelníček. Na co je potřeba si dávat pozor?

Různé potraviny snižují hladinu cholesterolu různými způsoby. Některé poskytují rozpustnou vlákninu, jiné dodají polynenasycené tuky. Některé obsahují rostlinné steroly a stanoly. Ty brání tělu ve vstřebávání cholesterolu.

Snižte příjem nasycených tuků – nasycený tuk podporuje vysokou hladinu cholesterolu. Jeho konzumace bývá spojována s kardiovaskulárními chorobami. Nasycené tuky se nejvíce nacházejí v živočišných tucích – sádle, másle nebo mléčných produktech.

Konzumujte menší množství živočišných bílkovin – mohou obsahovat více nasycených tuků. Ty mají negativní vliv na cholesterol. Klidně si naplánujte 1–2 dny bez konzumace masa.

Zařaďte do jídelníčku zdravé tuky – nacházejí se třeba v olivovém oleji nebo avokádu. Do této skupiny patří také omega-3 mastné kyseliny. Ty naleznete v lososovi, tuňákovi, chia semínkách nebo třeba ve vlašských ořeších.

Konzumujte listovou zeleninu – obsahuje velké množství rozpustné vlákniny. Ta pomáhá snižovat hladinu škodlivého cholesterolu. Dobrou volbou jsou rukola, špenát, římský salát, kapusta či mangold.

Vyzkoušejte sóju a sójové produkty – jedná se třeba o tofu nebo sójové mléko. Konzumace 25 g sójového proteinu denně může pomoci snížit škodlivý cholesterol o 5–6 %.

Zdroj: Youtube

Dejte pozor na rafinované cukry – ty se nenacházejí pouze ve sladkostech, ale také třeba v bílé mouce. Vyzkoušejte mouku celozrnnou. Dobrou volbou jsou i hnědá rýže nebo ovesné vločky.

Zvýšení fyzické aktivity

Cvičení může pomáhat zlepšovat hladinu škodlivého cholesterolu. Ideální je, můžete-li cvičit 30 minut 5x týdně nebo zařadit aerobní aktivitu po dobu 20 minut 3x v týdnu. Pomůže i každodenní svižná procházka. Dobrou volbou je i plavání nebo cyklistika.

Udržování zdravé váhy

Každý kilogram nad váhu podporuje vyšší hladinu škodlivého cholesterolu. Zdravou váhu vám pomohou udržovat již výše zmíněné pohybové aktivity nebo správný jídelníček.

Zdroje:

SkinnyMS, Mayo Clinic, Harvard, Health Publishing, NHS,