Příjem draslíku u žen ve věku 18–59 let je hluboko pod výživovými doporučeními. Vyplývá to z dat Státního zdravotního ústavu ČR. Pro funkci buněk je draslík přitom nenahraditelný.

Draslík je podle odborníků velmi důležitý minerál s významnou rolí pro 99 % buněk lidského organismu. Jeho nedostatek může ovlivňovat svalovou činnost, nervy, funkci inzulinu, regulaci glukózy a stavbu kostí.

Zdroj: Youtube

Draslík – vodní hospodář a regulátor nálady

„Jednou z klíčových funkcí draslíku je jeho hospodaření s vodou v těle – reguluje hydrataci a rovnováhu tekutin. Obzvlášť v létě je tato jeho vlastnost pro člověka důležitá, stejně jako to, že ovlivňuje svalovou činnost. Rekreační sporty, turistika, plavání, ale i běžné zdolávání schodů je ovlivněno hladinou draslíku, kterého tělo spotřebuje denně až 4 200 mg,“ říká farmaceutka z online poradny Lékárna.cz PharmDr. Kamila Horníčková. Dostatečnou hladinu draslíku ze stravy získá jen málokdo, podle dat SZÚ zhruba 3 % českých žen ve věku 18–59 let a 15 % mužů ve stejné věkové skupině.

Nemusíme se asi divit, proč jsou každý druhý Čech a Češka podráždění. Takový nedostatečný příjem draslíku totiž přináší špatnou náladu, podrážděnost bez příčiny až psychickou slabost. Nedostatečný příjem draslíku má ale i výrazný vliv na funkci inzulinu a regulaci glukózy, potencionální vývoj osteoporózy a vývoj ledvinových kamenů.

Nedostatek draslíku může způsobit:

· poruchu hydratace – otoky končetin a prstů na nich,

· svalové arytmie, křeče končetin, zhoršené dýchání, ztuhlost prstů, zácpu, únavu i při malém výkonu,

· mozkovou mlhu, podrážděnost, psychickou slabost,

· řídnutí kostí až vývoj osteoporózy.

Fast food vede ke ztrátě draslíku v těle

Draslíku máme v těle čím dál míň také kvůli životnímu stylu, který vedeme. Například nutričně chudá strava zejména z fastfoodů, která obsahuje hodně soli, přispívá ke ztrátám draslíku z organismu. Draslík dále ztrácíme během průjmových onemocnění, zvracení nebo při zvýšeném pocení. „Mezi rizikové faktory patří také nadměrný příjem cukru, stres, dnes tolik populární filtrace vody, která snižuje množství minerálů, tedy i draslíku, ale i stravovací styly jako ketogenní diety či populární fasting (přerušovaný půst) – to všechno jsou příčiny, proč ztrácíme draslík. Další možnou příčinou pak mohou být léky jako kortikoidy, diuretika nebo antibiotika,“ vysvětluje farmaceutka K. Horníčková. Obzvlášť by měli zpozornět sportovci, kteří si pomáhají glukosteroidy, ty totiž rovněž způsobují nedostatek draslíku v organismu.

Záchrana je hlavně v jídle, pozor na předávkování doplňky stravy

Odborníci se shodují v tom, že dostatečnou hladinu draslíku v organismu je třeba udržovat zejména jídlem. Doporučenými zdroji tohoto minerálu jsou hlavně banány, avokádo, rajčata, brambory, batáty, listová zelenina, vlašské ořechy, mořské ryby, pomeranče, sušené ovoce, luštěniny.

„Pokud chce někdo draslík suplementovat doplňky stravy, tak ideálně pomocí minerálů ve směsi, ve formě koloidních minerálů či iontových roztoků a ne nepromyšleně samostatně. Denní dávka draslíku je 2 000 mg u dospělého a ideální je jeho kombinace s hořčíkem, protože magnesium pomáhá udržovat draslík v těle. U doplňků stravy s draslíkem je třeba být obezřetný, protože předávkování tímto minerálem může mít fatální následky, ideální je již při koupi se poradit s farmaceutem. Při zdravotních problémech s krevním tlakem, srdcem, ledvinami, osteoporózou je nutno vždy se poradit s lékařem,“ upozorňuje PharmDr. Kamila Horníčková.

Zdroje:

Systém monitorování zdravotního stavu obyvatelstva ČR ve vztahu k životnímu prostředí – souhrnná zpráva za rok 2022, SZÚ Praha říjen 2023

https://www.nzip.cz/clanek/1145-draslik

https://ods.od.nih.gov/factsheets/Potassium-HealthProfessional/