Mouth taping se v roce 2022 objevil ve videu na TikToku a od té doby se tenhle hit šíří po celém světě rychlostí blesku. Hlavně mladí lidé si speciální páskou přelepují na noc pusu, aby se podpořilo dýchání nosem. Jedná se o metodu, která má podle svých příznivců pomáhat s hyperaktivitou, suchostí v ústech, poruchami dýchání ve spánku i otravným chrápáním. Díky tejpování pusy prý můžete i zhubnout! Na účinky tejpování úst však zatím neexistují kvalitní studie a někteří odborníci před ním dokonce varují.

Studie nezjistily, že by mouth taping zlepšoval dýchání v noci

Tato malá zahraniční studie zjistila, že tejpování úst skutečně snížilo chrápání u 30 účastníků. Jiný výzkum na 36 pacientech s astmatem však nepotvrdil, že by se dýchání astmatiků po tejpování úst zlepšilo. Studie provedená v roce 2022 navíc došla k závěru, že 10 jedinců se spánkovou apnoí se ve spánku pokoušelo dýchat ústy i poté, co jim byla ústa zalepena.
Podle dr. Federica Cerroneho, specialisty na spánkovou medicínu ze společnosti Atlantic Health System, teoreticky může ústní páska snížit chrápání a dýchání ústy během spánku, ale současně se domnívá, že rizika převažují nad přínosy. „Je to neuvěřitelně nebezpečné a pravděpodobně se jedná o rychlé řešení namísto léčby příčiny,“ vyjádřil se uznávaný lékař.

Zdroj: Youtube

Podle odborníků je hlavní problém v tom, že lidé volí nevhodné pásky, které vidí právě na sociálních sítích. David Schulman, prezide0nt American College of Chest Physicians, řekl televizi CNBC, že zalepení úst pravděpodobně nijak nepomůže ani vašemu spánku, ani vašemu zdraví. Pokud totiž chrápání způsobuje spánková apnoe, kdy se během spánku pravidelně zastavuje a rozbíhá dýchání, je zalepování úst dokonce velmi špatný nápad.

Neměli byste si ústa přelepovat páskou, varují lékaři

„Nedoporučuji, aby si pacienti zalepovali ústa na spaní. Stav se totiž v případě spánkové apnoe může ještě zhoršit a zalepování úst je v tomto případě obzvláště nebezpečné,“ řekl Schulman. Jeho kolega z Americké akademie spánkové medicíny doktor Raj Dasgupta také naznačil, že chrápání může být jednoduše způsobeno překážkou v nose a navrhl, aby si každý zkusil představit situaci, kdy má ucpaný nos a nechce se nebo nemůže nadechnout pusou.

Tohle vám dle amerických lékařů hrozí, když si budete na noc přelepovat ústa:

  • potíže s dýcháním, pokud máte ucpaný nos,
  • zhoršení dýchání během spánku,
  • alergie,
  • podráždění rtů páskou,
  • suché rty.

Podle jiných odborníků je dýchání nosem skvělé

Najdou se ale i odborníci, kteří tejpování pusy na noc doporučují. Například podle Ann Kearney, odbornice na hlas ze Stanfordovy univerzity, která studuje, jak může zalepování úst pomáhat lidem, kteří chrápou, je dýchání nosem „účinnější a efektivnější metodou dýchání“ než vdechování a vydechování ústy. „Tento způsob totiž zvlhčuje a filtruje vzduch a aktivuje spodní část plic, což nám umožňuje dýchat hlouběji. Může nám to také pomoci se před spaním uvolnit,“ dodává. „Když dýcháte nosem, vaše dutiny přirozeně produkují plyn zvaný oxid dusnatý. Když oxid dusnatý proudí z nosních dutin do plic a do krve, může pomáhat snižovat krevní tlak,“ dodává doktor Raj Dasgupta, specialista na plicní a spánkovou medicínu z Keck School of Medicine na University of Southern California. Jak upozorňuje New York Times, když během spánku naopak dýcháme ústy, máme častěji sucho v ústech, více chrápeme a také máme vyšší pravděpodobnost vzniku spánkové apnoe. Dýchání ústy je navíc spojeno s vyšším rizikem onemocnění dásní, zápachem z úst, infekcemi krku a dýchacích cest a celkově špatnou kvalitou spánku. Co si z toho odnést?

Zdroje:

https://www.iflscience.com/you-probably-shouldn-t-tape-your-mouth-shut-while-you-sleep-66456

https://www.cnbc.com/2022/10/07/tape-your-mouth-shut-to-sleep-better-experts-on-tiktok-fad.html

https://search.worldcat.org/cs/search?q=n2:1097-6817

ttps://www.resmedjournal.com/article/S0954-6111(09)00043-2/fulltext

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8971255/