Pokud nás pandemie COVID-19 něco naučila, je to důležitost péče o naší přirozenou imunitu. Jakkoliv mohou různá očkování zvýšit obranyschopnost proti virům a infekcím, nepomohou nám, není-li naše imunita v dobré kondici. Hlavně po Covidu je posílení imunity důležité pro rychlejší regeneraci organismu a prevenci budoucích onemocnění. 

Co je imunitní systém?

Abychom lépe porozuměli tomu, jak můžeme posílit imunitní systém, je důležité pochopit, co to přesně je. Imunitní systém je komplexní síť specializovaných buněk, proteinů, tkání a orgánů, které spolupracují, aby nás chránily před cizími vetřelci, jako jsou:

  • Viry
  • Bakterie
  • Toxiny
  • Plísně

Pro zdravý a silný imunitní systém je nezbytné dávat tělu určité látky, které podporují jeho funkci. Patří mezi ně například tyto: 

Vitamín C

Tento vitamín je něco jako stavební základ naší imunity. Pomáhá imunitnímu systému vytvářet protilátky. Mezi skvělé zdroje vitamínu C patří kiwi, citrusové plody a také paprika. Obzvláště po covidu není od věci zařadit i doplňky stravy s vitamínem C, jeho dostatek je pro rekonvalescenci zásadní.

Vitamín A

Tento vitamín, nazývaný také beta karoten, podporuje zdraví plic a střev a lze jej nalézt ve velkém množství v mrkvi, sladkých bramborách, brokolici a špenátu. Kromě imunity je vitamín A dobrý také pro zdraví zraku a správný vývoj buněk.

Vitamín E

Vitamín E je silný antioxidant. Jeho dobrým zdrojem jsou rostlinné oleje, ořechy a avokádo. Vitamín E ochraňuje buněčnou strukturu a buněčné membrány v kůži.

Vitamín D

Nízké hladiny vitamínu D jsou spojovány se závažnějšími případy covidu. Proto je hlavně po jeho prodělání zajistit, aby hladiny tohoto vitamínu zůstaly optimální. Kromě sluníčka déčko najdete také ve vaječných žloutcích a v houbách. 

Zinek

Mnoho enzymů ve vašem těle závisí na zinku, který lze nalézt v hojnosti v mořských plodech, oříšcích a fazolích. Zinek vypuzuje rhinoviry, zodpovědné za nachlazení a pomáhá tělu bojovat proti chorobám. 

Změna životního stylu

Kromě konzumace správných potravin a vyhýbání se prázdným kaloriím, jako jsou sladká a vysoce zpracovaná jídla, je samozřejmě důležité zaměřit se i na celkový životní styl. Pro podporu imunitního systému je nezbytné pravidelně se aktivně hýbat, vyhnout se drastickým dietám, dostatečně spát a hydratovat se. Imunitu také oslabuje stres, proto je dobré se mu vyhnout, popřípadě ho začít řešit s odborníkem a pomalu ho odbourávat. 

Nezapomínejte na to, že pokud vás trápí jakékoliv problémy s imunitou nebo pocovidovými příznaky, je dobré kontaktovat lékaře. 

Zdroje: https://www.foresturgentcare.com/blog/how-to-boost-your-immune-system-to-fight-covid-19 https://www.leedsth.nhs.uk/assets/34c8cbee1b/COVID-19-Top-Tips-to-Boost-Immunity.pdf