V České republice se problematika menstruační chudoby začala ve větší míře řešit teprve nedávno. Jde o situaci, kdy ženy nemají z finančních důvodů přístup k adekvátním menstruačním potřebám a musí kvůli menstruaci omezovat své aktivity, volit pomůcky, které si mohou dovolit, spíše než ty, které by jim vyhovovaly, nebo pomůcky užívají déle, než je doporučováno. Nemusí jít nutně o ženy z okraje společnosti nebo často zmiňované samoživitelky.

Psycholožka Manuela Haug se dlouhodobě věnuje tématu destigmatizace. Když se v průzkumu zaměřila na ženy-studentky ve věku 18 až 26 let, zjistila, že třetině z 1 102 oslovených zbývá po uhrazení nezbytných výdajů každý měsíc méně než 2 000 Kč. Finance přidělávají starosti dokonce 37 procentům mladých žen. A náklady na menstruační pomůcky označilo za finanční zátěž ještě o tři procenta víc dívek – z toho důvodu volí pomůcky nižší kvality nebo je nosí déle. Stejné informace přicházejí i ze zahraničí. V roce 2017 byl ve Velké Británii proveden výzkum, který ukázal, že každá desátá dívka má omezený přístup k menstruačním produktům.

V České republice se menstruační chudobě věnuje nezisková organizace Sola Pomáhá, která se snaží připravit chybějící výzkum, o který by bylo možné opřít argumenty pro bezplatný přístup k menstruačním pomůckám nebo alespoň snížení DPH na ně. Bohužel, mezi zákonodárci jde o třaskavé téma: propagátorem změny se stali Piráti, kteří bezplatné menstruační pomůcky považují za základ pro rovnost a důstojnost ve společnosti, ale narážejí na odpor zejména mužů z konzervativních stran. A vlastně mužů jako takových. „A budou zdarma i dodávky holicích potřeb pro chlapce ze sociálně slabých rodin? Já jen aby, nedej bože, nedošlo k nějaké stereotypně genderové diskriminaci,“ zaznělo pod článkem o možnosti bezplatných menstruačních pomůcek na ostravských školách. Abychom byli spravedliví, ozvaly se proti tomu i ženy, některé s odkazem na staré časy, kdy menstruační pomůcky také nebyly, jiné radily dívkám ušetřit jinde: „Až na pár výjimek se to týká ‚děvčat‘ se žvárem v ústech a mobilem za tisíce. Nemusí snad mít značkové i vložky.“

Jak uvádějí zastánci – zmínit můžeme například české poslankyně napříč politickým spektrem, menstruace není volba a jde o biologický jev nezbytný pro existenci lidského pokolení. Nejde tedy jen o „ženskou záležitost“, ale pozornost by problému měli věnovat i muži. A někteří ho řešit musí. „Chodí k nám do Šatníku i muži, kteří sami pečují o dcery, a jsou v tom občas ztracení. O menstruaci se stále moc nemluví a muži se cítí trapně,“ řekla na setkání u designérky Anny Marešové zakladatelka nadačního fondu Šatník Nora Fridrichová. Dodala také, že balíček vložek vítá většina jejich klientů. „Občas se nám sejdou vložky a naši klienti nám strašně děkují. Je to smutné, protože víme, že jim dáváme jen chvilkové řešení. V rodinách, kde je třeba i více dcer, jde skutečně o citelnou finanční zátěž.“

Rodinám s napjatým rozpočtem by mohly pomoci právě opakovaně použitelné pomůcky – například zmíněný menstruační kalíšek. „Je to udržitelná alternativa k jednorázovým menstruačním pomůckám. I při intenzivním používání vydrží více než pět let, aniž by na něm byla patrná nějaká změna. Za tu dobu nahradí až 1750 jednorázových vložek či tamponů,“ spočítala si designérka Anna Marešová, která pro svoji značku Whoop·de·doo ve spolupráci s gynekology menstruační kalíšky v několika variantách vytvořila.

„Žena za svůj život spotřebuje zhruba 14 000 jednorázových hygienických pomůcek, u kalíšků se jedná pouze o pár kusů, v průměru asi osm za celou dobu nutnosti používání menstruačních pomůcek. Kromě toho, že se díky kalíšku extrémně minimalizuje odpad, velmi se minimalizují i náklady. Pokud budeme počítat 10 Kč na jeden kus jednorázových pomůcek a porovnáme je s kalíšky Whoop·de·doo, dostaneme se na částky 140 000 Kč versus 7120 Kč,“ upozorňuje Anna Marešová.

Teď Anna hodlá podpořit ženy, které trpí v Česku menstruační chudobou, skrze dobročinný projekt, při kterém je možné koupit si limitovanou kalíšku sérii zabalenou do grafiky od designéra Lukáše Musila alias MUSA a poslat druhý kalíšek potřebným – třeba skrze Šatník.

Zdroje:
- Break the barriers Our first-of-a-kind report documents girls’ experiences of periods in the UK
- Breakfast u designérky Anny Marešové, 19. 6. 2024