Když se řekne stres

Stres je pro někoho jen slovo, které slýchá každý den, pro jiného jde o záležitost, která ovlivňuje, a to dost výrazně, jeho život. Kolem nás je spousta faktorů, které mohou vyvolat stresovou reakci, se kterou je pro nás obtížné se vyrovnat. Vyskytuje se většinou v náročných životních situacích a ukrývá se v něm napětí, zátěž, ohrožení.

Pokud bychom na to ale chtěli jít trochu odborně, pak se stresem rozumí soubor nepříznivých krátkodobých nebo dlouhodobých vlivů na organismus, které významně ovlivňují jeho celkové reakce a vyvolávají stresový syndrom. Reakce na stres mohou být fyzické i psychické, stres pak dělíme na:

  • Krátkodobý, který nám pomáhá zvyšovat výkon a do určité míry je normální. Dostáváme se při něm na krátkou dobu do situace, která je nám nepříjemná, musíme vystoupit z naší komfortní zóny a problém, se kterým se potýkáme, vyřešit. Právě to nás posouvá dál, protože získáme zkušenost, na jejímž základě budeme příště reagovat.
  • Dlouhodobý, který označujeme i jako chronický a může trvat týdny, měsíce, dokonce i roky. Má dlouhodobé negativní dopady na naše fyzické i duševní zdraví, může stát i za vznikem různých chorob, vyvolat ho může celá řada situací jako problémy ve vztazích či na pracovišti, pocit, že vám nikdo nerozumí atd.

Jak poznat, že se potýkáme se stresem?

Stres je běžnou součástí našich životů, nedá se mu vyhnout. Pro mnohé z nás je strašákem, který nás ale ve skutečnosti chrání. Přesto bychom ho neměli přehlížet, mezi příznaky stresu patří zejména duševní neklid nebo trávicí obtíže (to zná asi každý), kromě toho se mohou objevit i další projevy, jako ekzémy, akné, úzkost, cukrovka, hyperfunkce štítné žlázy, problémy se srdíčkem, vypadávání vlasů, nespavost, změny nálady a hmotnosti, problémy se spánkem nebo soustředěním a mnoho dalších.

Jak se stresem bojovat?

Každý se k němu staví jinak, někdo se na chvíli zastaví, začne zhluboka dýchat nebo zkusí myslet na něco jiného, jiný si jde dát panáka, další se snaží stres zahnat sportem. Strategií, jak se stresem zatočit je spousta, jaké jsou ty nejosvědčenější?

Tip první: Naučte se relaxovat a odpočívat

Ruku na srdce. Kdy jste naposledy měli chvilku jen sami pro sebe? Že si nemůžete vzpomenout, už je to hodně dávno? Pak se nedivte, že vás každodenní stres provází životem. Naučte se na chvilku vypnout, zapomenout na starosti, dělejte to, co vás baví, relaxujte. Zkusit můžete i jógu nebo hluboké dýchání, snížíte tím úroveň stresu, když se těmto aktivitám budete věnovat pravidelně, můžete s jejich pomocí stresu i účinně předcházet.

Víte, že od věci není ani masáž nebo partnerská masáž? I při ní si odpočinete, tělo se uvolní a do žil vám bude proudit nová energie.

Tip druhý: Naučte se říkat NE

Jedna z důležitých životních schopností. Nebojte se říci NE, když už toho sami máte nad hlavu a někdo vám chce naložit další úkoly. Naučte se říkat NE i doma, vše nemůže záviset jen na vás. Zkuste alespoň část svých úkolů přenést na někoho jiného. Uvidíte, že vám hned bude o něco lépe.

Tip třetí: Hýbejte se

Naše tělo bylo stvořeno k pohybu, ocení ho i naše mysl. Zatímco se hýbeme, do těla se uvolňují endorfiny, tedy hormony štěstí, nám se pak se stresem lépe bojuje. Pravidelné cvičení je také skvělým způsobem, jak trénovat psychickou odolnost, nebo jak vybít stres.

Tip čtvrtý: Zdravě jezte

Nejspíš vás to překvapí, ale dalším důležitým faktorem v boji proti stresu je zdravé stravování. Když máme těžký žaludek, cítíme se unavení, na náladě nám to nepřidá a starosti neubere. Naopak vyvážený a pestrý jídelníček pozitivně zapůsobí na naše zdraví i psychiku, proto si hlídejte zejména příjem potravin bohatých na vitamín C, vitamíny skupiny B, hořčík a omega-3 nenasycené mastné kyseliny.

Tip pátý: Pořádně se vyspěte

Spánek potřebujeme, ale ne jen tak ledajaký. Když se budeme každou chvíli v posteli převalovat a probouzet, ničemu to neprospěje. Naopak. Místo toho, abychom se probudili odpočatí, plni energie a s dobrou náladou, jsme rozmrzelí, unavení a nedokážeme se na nic soustředit. Spánek by měl být kvalitní, dostatečně dlouhý a ničím nerušený. Jak na něj? V ložnici dobře vyvětrejte, pokud tam máte televizi, odstěhujte ji jinam. Do postele uléhejte s čistou hlavou, starosti nechte před dveřmi ložnice.