Možná vám rodiče jako malým všetěpovali, abyste nechodili ven s mokrými vlasy. A možná vy dnes svým dětem připomínáte, aby se s ochlazováním začali více oblékat, nezapomínali na čepici a naopak zapomněli na krátká trička nebo současný trend holých kotníků (a pozor, do módy se opět vrací kalhoty „bokovky“, které jsou utrpením hlavně pro ledviny). Nedostatečné oblékání není jen o tom, že nám bude zima a můžeme snadněji prochladnout, ale reálně se vystavujeme zvýšené pravděpodobnosti, že se nakazíme virem.


Oblečení vrstvěte


S klesajícími teplotami je tak ideálním řešením začít nosit oblečení ve vrstvách. Vrstvení během zimy může pomoci předejít fyziologickým změnám, které mohou způsobit, že budete náchylnější k nakažení viry. Klidně si tak pod kalhoty vezměte punčochy, které si později v práci sundáte. Pod triko oblečte tílko, na triko tlustý svetr a klidně už vyndejte šálu a čepici, ať máte horní polovinu těla v teple. Odložit si můžete vždycky, ale je lepší proti zimě se vyzbrojit.


Choďte na vzduch


Zůstat doma pěkně v teple sice zní lákavě, ale není to zrovna nejlepší způsob prevence. Nejen, že je větší pravděpodobnost, že si doma nasbíráte choroboplodné zárodky, ale také omezíte vystavování se slunci, což může způsobit pokles hladiny vitaminu D. Právě nízká hladina vitaminu D bývá spojována s chřipkou a oslabeným imunitním systémem, ale také s řadou dalších zdravotních problémů, včetně únavy. Pokud jste tedy fit, denní procházky venku vám prospějí. Výjimkou jsou podle lékařů senioři, kteří mají chronická onemocnění nebo oslabenou imunitu. Ti by se měli chladnému počasí a pobytu venku vyhýbat, protože mohou snadněji chytit virus.


Nepřetápějte místnosti


Výzkumy ukazují, že suchý zimní vzduch je přímo ideální na šíření viru chřipky. Na druhou stranu, s ochlazováním máme tendenci více topit, a právě suchý vzduch doma může vysušovat naše nosní průchody. Ty jsou pak méně účinné v boji proti takzvaným rhinovirům, které jsou nejčastější příčinou nachlazení. Rhinoviry se šíří přímým mezilidským kontaktem anebo vdechováním malých kapiček ve vzduchu – aerosolů. Po vdechnutí se rhinovirus připojí k buňkám uvnitř nosních průchodů a pak putuje do horních cest dýchacích. Rhinoviry navíc můžou způsobit i závažnější onemocnění, jako je bronchitida a zápal plic, a to u lidí s oslabeným imunitním systémem.

Co tedy dělat? Pořádně větrat, používat zvlhčovače vzduchu, a hlavně nepřetápět pokoje!


Noste roušku


Roušky s nanovlákny nebo respirátory vás chrání před kapénkami, což je jeden ze způsobů šíření choroboplodných zárodků. Kapénková infekce je druh infekce, která se mezi napadenými organismy šíří z infikovaného jedince do okolí za pomoci drobných jemných kapének slin a nosního sekretu. Kapénky jsou produkovány během kýchání, kašlání a dosah můžou mít až 8 metrů. I samotné dýchání může být zdrojem kapének. Venku, a zvláště pak v uzavřených prostorách, kde je více lidí, je tak nošení roušky spolehlivým způsobem ochrany.


Myjte si ruce


Bakterie na vašich rukou mohou infikovat vás nebo ostatní. Pravidelné mytí rukou je tak nejjednoduší ochranou před onemocněním. Nedotýkejte se taky obličeje, nesahejte si nemytýma rukama do očí, nosu a úst. Noste u sebe desinfekční gel pro případy, že si ruce nemůžete umýt.


Zdroj: www.medicalnewstoday.com