Vnímejte své tělo! Dokážete tak předejít potížím

Naučte se všímat svého těla.
Cítíte své fyzické tělo? Nemyslím tím ten pocit, když se přejíte a bolí vás břicho, máte žízeň nebo se vám chce šíleně na záchod. Myslím tím, jestli si někdy během dne uvědomujete, jakým způsobem chodíte nebo co se děje s vaším tvrdým hrudním košem během dýchání.
Vyzkoušejte si členství videoportálu
Kondice na 14 dní zdarma!
Získejte přístup k odborným článkům a cvičebním lekcím, které zvládnete v bezpečí domova.

Proč je vnímání našeho těla tolik důležité? Pokud lépe vnímáte své tělo a správně dýcháte, pak ušetříte spoustu energie a používáte pouze svaly, které jsou potřeba. Tělo pracuje ekonomicky a vy můžete snadněji předejít případnému zranění.

V dnešní době už je skoro běžnou součástí našich životů hlídat si své zdraví. Snažíme se pravidelně sportovat, lépe jíst, hlídat si váhu, navíc máme chytré telefony, které údaje o nás přesně kontrolují. Mnohdy ale sklouzneme do stereotypu všedních dní, přepneme na autopilota, neposloucháme a nevnímáme opravdové signály našeho těla. Často ani netušíme, kde máme lopatky nebo jestli nezvedáme ramena při nádechu.

Jak na tom jste

Zkuste si jednoduchý test vnímavosti. Sedněte si na židli, položte dlaně na stehna, zavřete oči a zkuste si zodpovědět na tyto otázky: Dotýkáte se oběma ploskama stejně podložky? Jak daleko jsou od sebe kolena a vnitřní kotníky? Kde přesně se dotýkají dlaně stehen? Pokud si nejste schopni odpovědět, nevěste hlavu, žádný učený z nebe nespadl a řídit auto jste se pravděpodobně taky nenaučili za jeden den.

Dobrá zpráva ale je, že vnímání těla se dá natrénovat. Chce to trpělivost, nečekejte zázraky na počkání, ale fungujete to stejně, jako když si jdete poprvé zaběhat nebo zvednete svoji první činku v posilovně. Zkuste se ale oprostit od výkonnosti a spíše se zaměřte na pozornost. Trénujete v tomto případě mozek, ne svaly.

Zkuste se během dne více soustředit na činnosti, které děláte. Když jdete po ulici, vnímejte, jak pokládáte chodidlo na chodník, jestli se hrbíte, když jdete s batohem na zádech, nebo náhodou nezvedáte směrem k uchu rameno, na kterém máte zavěšenou kabelku.

Během dýchání se zase zaměřte na to, aby vaše ramena zůstala volně svěšená a nezvedala se při každém nádechu. Uvidíte, že již po krátké době se ve vašem těle budete cítit ještě lépe.

Autorka je fyzioterapeutka. 

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.