Jak do těla dostat vitamin D? Máme ho nejspíš málo

Pro tvorbu dostatečného množství vitamínu D bychom měli být denně venku na slunci čtvrt hodiny.
Zdroj: Pressmaster / Shutterstock
Teď jsme na tom všichni stejně. Ačkoli je venku krásně, zdaleka se nedostaneme ven tak často, a i když ano, podstatnou část těla a obličeje nám zakryje oblečení a rouška. Ohrožuje kvůli tomu naše zdraví nedostatek vitaminu D? Bohužel ano. Přesnější by ale bylo říct, že nám bude chybět ještě víc než jindy.

O vitaminu D se dlouho mluvilo jen v souvislosti s jeho podáváním kojencům během prvních měsíců života. Nové výzkumy, včetně těch mezi českou populací, ale ukázaly, že o jeho umělém dodávání je namístě uvažovat napříč generacemi.

Zhruba polovina lidí totiž dlouhodobě trpí nedostatkem vitaminu D, a to i v době, kdy není omezené vycházení ven. Jak se to pozná a co s tím?

„Vitamin D je nepostradatelný nejen pro zdraví našich kostí a zubů, ale pomáhá udržovat zdravé také svaly, srdce, mozek i imunitní systém. Do značné míry je na něm závislá i naše dobrá nálada,“ vysvětluje lékařka Michaela Vančatová. Nedostatek vitaminu D je jedním z důvodů, proč v zimě a začátkem jara chytíme každou virózu.

Zmíněné potíže mohou mít i jiné příčiny a málokdo si je dá do souvislostí s nedostatkem déčka. Nicméně jeho příjem je vážně důležitý – kdo ho má málo, může se dočkat například řídnutí kostí neboli osteoporózy v míře větší, než by odpovídalo věku.

Kde vzít vitamin D?

Základní pravidlo říká, že pro tvorbu dostatečného množství vitaminu D postačí, abychom byli denně venku na sluníčku čtvrt hodiny. Je to však krátká doba, pokud není jasno a pokud nemáme odkrytou dostatečnou plochu kůže. Také v deštivých dnech tato forma stimulace nezabírá.

Patnáct minut denně na sluníčku nestačí u seniorů, protože ve stáří se schopnost těla tvořit dostatek déčka pomocí slunečních paprsků výrazně snižuje. Pokud v současné době vaši příbuzní kvůli epidemii nechodí ven vůbec, o to důležitější je, aby získávali dostatek vitaminu D i odjinud.

Následující doporučení ovšem platí pro všechny, včetně dětí. Je vhodné kombinovat sluneční záření s potravinami coby dalším zdrojem vitaminu D. K nejvydatnějším z tohoto pohledu patří tučné mořské ryby, zejména losos, o něco méně pak makrela, sardinky nebo tuňák a samozřejmě tresčí játra. Z mořských ryb navíc tělo získá i omega-3 mastné kyseliny, které prospívají mozku a srdci.

Vitamin D najdeme ještě v mase, vaječných žloutcích nebo v mléčných výrobcích, ale roli hraje i způsob chovu dobytka – krávy v halách déčka také moc nemají. Potraviny rostlinného původu jsou bohužel na vitamin D mimořádně chudé.

Můžete se však podívat po výrobcích, které jsou o tento vitamin obohacené, což mohou být nejen mléčné produkty, ale třeba i cereálie či džusy.

Pokud víte, že vhodných potravin nejíte zrovna moc, je určitě namístě uvažovat o nějaké formě dodávání vitaminu D prostřednictvím potravinových doplňků.

Když je ho dlouhodobě málo

Výzkumů zaměřených na vitamin D a jeho vliv na lidské zdraví v posledních letech přibývá, málo ho mají třeba lidé s vysokým krevním tlakem a diabetici. Mnoho z nich dává do souvislosti nižší hladinu déčka s vyšším výskytem nádorových onemocnění prsou a střeva. Nedostatek tohoto vitaminu může také vést ke zřetelně vyššímu výskytu autoimunitních onemocnění, kdy se imunita obrací proti vlastním tkáním.

Známým projevem výrazného nedostatku vitaminu D je vadný vývoj kostry u dětí neboli křivice, později krátkozrakost, vypadávání a hnisání zubů, jejich vyšší kazivost, svalová slabost, zvětšení kolenních kloubů, snadné a časté zlomeniny, zvětšení kloubů kotníků a rukou, nervové poruchy vedoucí k častým výbuchům, podrážděnost, poruchy spánku, pesimismus, depresivní nálady. Jeho nedostatek může souviset i s Crohnovou chorobou, vážným onemocněním střev.

A co doma, svítíte si?

Překvapivě mnoho lidí žije v bytech a domech, kde je i přes den nutné svítit umělým světlem. Žádné z nich, ani to sebepřirozeněji se tvářící, nedokáže přimět tělo k tvorbě vitaminu D. Výjimkou jsou domácí přístroje zvané horské slunce, které produkují UV záření, ale jejich používání se nedá doporučit kvůli riziku vzniku rakoviny kůže.

Nejde jen o vitamin D. Denní světlo potřebujeme pro celkové dobré fungování našeho organismu. Bílé denní světlo stimuluje přirozený biorytmus. Ovlivňuje, jak se cítíme, při jeho nedostatku jsme unavenější, podrážděnější, klesá naše energie. Pokud například během celého dne sedíme a pracujeme ve svitu intenzivních zářivek s bílým světlem, tělo se udržuje ve střehu často až do pozdních večerních hodin. To může způsobovat potíže se spánkem, mít vliv na bolesti hlavy, očí i na celkovou imunitu.

Máme tedy o další dobrý důvod více, abychom se šli projít.

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.