5 tipů, jak dobře spát

Ke zdravému spánku vám pomůže správné stravování, pitný režim, pohyb venku i meditace.
Jednou, dvakrát nebo i vícekrát za život se všichni potýkáme s těžkou situací. Máme trápení s dětmi, s podnikáním, se zdravím nebo s bydlením. U někoho se takové vnitřní napětí projevuje zhoršeným spánkem. S odborníky na spánek z Národního ústavu pro duševní zdraví (NÚDZ) jsme pro vás připravili několik bodů spánkové hygieny, které vám pomohou překonat toto období alespoň odpočatí. Pomůže vám správné stravování, pitný režim, pohyb venku i odpočinek.

1. Vytvořte si nejen denní, ale také večerní režim

O významu denního režimu v době izolace už bylo napsáno mnoho textů. Pokud ale pociťujete problémy s usínáním nebo naopak nedospáváním, je potřeba dodržovat řád i před spaním a při vstávání. „Uléhejte do postele vždy ve stejnou dobu i o víkendu v rozpětí maximálně plus minus 15 minut a ráno také ve stejný čas vstávejte,“ radí psycholožka Karolína Janků z NÚDZ a doporučuje si ráno dokonce nařídit budík. Posílíte tím své vnitřní hodiny neboli cirkadiální rytmus, který zodpovídá za střídání spánku a bdění. I když jste se zrovna na dnešek nevyspali, zkuste přes den vynechat šlofíka. Ačkoli k tomu nynější pomalé životní tempo přímo vybízí, takový spánek během dne způsobí, že v noci nebudete dost unaveni a projeví se to na vašem spánku. Když už ale únavou nebudete vědět co by, můžete si na chvilku zdřímnout, ovšem nikdy ne po 15. hodině a maximálně na 30 minut.

2. Vystavte se světlu, ale pozor na to modré

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.