Náctiletí vegetariáni: Jde to, nebo je to nesmysl?

Náctiletí vegetariáni: Jde to, nebo je to nesmysl?

Když odmítá maso dvouleté dítě, je to nejspíš dětský vzdor a časem se to poddá. Když se pro bezmasou stravu rozhodne dospívající, většinou nezbývá, než to vzít jako hotovou věc. A naučit ho stravovat se tak, aby mu nic nechybělo.

Patnáctiletá prohlídka mého nejstaršího syna u dětské lékařky probíhala hladce, než přišla řeč na to, že už je skoro rok vegetariánem. Doktorka se zarazila a následovala přednáška, jak to není vhodné, že mu budou chybět bílkoviny a pobídka směrem k synovi, ať si občas kousek masa dá. Což on si nedá, a popravdě řečeno, já ho za tu vytrvalost obdivuju – míval maso moc rád, ale přestal ho jíst, když zjistil, jak to chodí ve velkochovech zvířat. Jejich zabíjení mu vadí tak jako tak, a proto nejí ani biomaso z férových chovů, které kupuju domů pro zbytek rodiny, protože masové zabíjení se nelíbí ani mně.

A co když je to zdravější?

Existují ostatně i výzkumy, které vidí vegetariánství teenagerů jako vyloženě kladnou věc. Za celkem validní považuji třeba ten, který jsme našla v americkém časopise Archives of Pediatric and Adolescent Medicine. Píše se v něm, že je více než dvakrát pravděpodobné, že vegetariáni snědí méně než třicet procent kalorií v podobě tuku a ve srovnání s masožravými vrstevníky jedí častěji dvě až tři porce ovoce a stejné množství zeleniny denně. Vědci dokonce během studie mezi minnesotskými dospívajícími vegetariány vypozorovali, že tak do sebe dostanou i přiměřené množství železa, vitaminu A, folátů a vlákniny. Jinými slovy, jedí zdravě a pokud jim to vydrží, budou jim v budoucnu mnohem méně hrozit třeba nemoci srdce a cév.

Lovím, kde se dá

Uvědomuju si, že lékaři i výživoví poradci mají pravdu, když říkají, že maso se musí umět chytře nahradit. „Jinak dojde k deficitu významných živin a minerálních látek a v dlouhodobějším horizontu i ke zhoršení zdraví,“ řekla mi natvrdo i kralupská výživová poradkyně ze studia Fit Lifestyle Kateřina Fantová. Sama je spíše příznivkyní toho, aby dítě co nejdřív začalo maso zase jíst a doporučila mi, abych o tom s potomkem promluvila. Tuto radu dává i matkám dospívajících dcer, které maso vynechávají často proto, že chtějí zhubnout. „S takovými důvody se dá pracovat, třeba sestavením vhodného jídelníčku, ve kterém maso rozhodně chybět nemusí. Trpělivě dítěti vysvětlete, jaký význam konzumace kvalitního masa na lidské zdraví má, obzvlášť v jeho věku,“ dodává Fantová. Jde zejména o bílkoviny, železo a pak některé stopové prvky. To je jasné i mně, a proto hledám způsoby, jak synovi tyto složky dopřát a hlavně, jak ho naučit, aby si jejich množství sám hlídal. Třeba proto, že takto velké dítě už tráví většinu dne mimo domov a jídlo si tudíž do velké míry obstarává sám.

Jídelnu mu neplatím

S klidným svědomím vegetariána do školní jídelny poslat nemůžete. Protože těch, které nabízejí alespoň jeden bezmasý chod každý den, není mnoho, a pod slovem salát můžete na jídelníčku najít třeba ten s označením ‚párkový‘. Potomek zůstává odkázán na přílohy a to ještě často suché, protože těžko po něm chtít, aby si je nechal zalít univerzální omáčkou z masového vývaru. A rozhodně stojí za zvážení, zda platit kolem třiceti korun za pár oschlých brambor, které navíc samy o sobě nejsou pro vývoj lidského organismu žádným velkým přínosem.

Vaříme svačiny

To už je lepší dělat dítěti (samozřejmě s jeho pomocí, protože je to jeho ‚boj‘) pořádné   svačiny. Dlouho jsem pátrala po tom, co by měly obsahovat. Nakonec jsem přišla na to, že hlavně luštěniny, ořechy a semínka. Tedy zase alternativní bílkoviny k masu, protože ty jsou pro rostoucí organismus naprosto zásadní. „Jde totiž o základní stavební kámen lidských tkání. Z bílkovin se také tvoří hormony a další fyziologicky aktivní látky. Denní příjem bílkovin by u teenagera měl být přibližně jeden gram na jeden kilogram tělesné hmotnosti rozdělený do pěti denních jídel,“ vyčísluje Kateřina Fantová.

Jako náhradu chybějících bílkovin při vynechání masa tak volím kombinaci luštěnin, vajec, ořechů (zejména para, lískových, kešu či mandlí) a semínek, jako jsou ty ze slunečnice, dýně či sezamu. Synovi chutná i robi maso, rostlinná náhrada toho skutečného, které se také podobně upravuje. Dobrou volbou jsou rovněž méně tučné tvrdé sýry, pozor nikoliv tavené, tvaroh a další mléčné výrobky doplněné spoustou čerstvé zeleniny včetně brokolice, zelí, květáku a kapusty.

„Zkuste se také s dítětem domluvit třeba na kompromisu v podobě konzumace rybího masa dvakrát v týdnu,“ poradila mi ještě Kateřina Fantová. Já to u syna ani zkoušet nebudu, narazila bych na jeho zásadovost, ale vím o jeho kamarádovi, jehož jinak vegetariánská rodina ryby občas jí. Podle výživové poradkyně je u ryb, jako je tuňák, losos, makrela nebo sardinky, výhodou to, že pokryjí nejen potřebu bílkovin, ale zajistí dospívajícímu potomkovi i přísun omega-3 mastných prospěšných pro snižování hladiny cholesterolu v krvi. A také dostatek jódu. Ten je důležitý hlavně pro náctileté dívky a jejich štítnou žlázu.

Hlídejte si i železo

Jestli máte doma ‚bezmasou‘ dceru, pozor na chudokrevnost, tedy nedostatek železa. V kombinaci vegetariánského jídelníčku s krevními ztrátami během menstruace reálně hrozí. „Doporučenou denní dávku železa patnáct miligramů pro dospívající dívku zkuste zajistit zařazením dalších potravin bohatých na železo. Hodí se opět luštěniny jako čočka, fazole nebo hrách, pak také vejce, přírodní nesolené oříšky, semínka a sušené ovoce jako jsou rozinky či meruňky,“ radí Kateřina Fantová. Zároveň se určitě vyplatí omezit potraviny, které vstřebávání železa z potravy brání, což jsou třeba nápoje typu cola a tavené sýry. Doplňovat železo pomocí tabletek se doporučuje až v případě anémie.

Neděste se

Jestli vás začíná vegetariánství vašeho dítěte trochu děsit, uklidněte se. Podle mě není třeba tohle rozhodnutí vidět nijak tragicky, jen je vhodné více přemýšlet o tom, co potomek jí. Rozhodně není dobré žádné hladovění a pokud možno trvejte na pěti porcích jídla denně. A pokud dceru nebo syna bezmasá strava po několika dnech náročných na přípravu jídel přeci jen neodradí, podívejte se na věc z druhé strany a o to pozitivněji – spolu s vynecháním masa z jídelníčku se vyhne i konzumaci nezdravých uzenin a dalších tučných masných výrobků. Tabu pro vaše dítě zůstane i většina nabídka z fast foodů, což je určitě jasné pozitivum.

Anna Chaloupková

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.