Jak zůstat ve formě i po padesátce? Nehladovte, ale dobře vybírejte, co jíte!

Jak zůstat ve formě i po padesátce? Nehladovte, ale dobře vybírejte, co jíte!

S přibývajícím věkem ubývá svalové hmoty a zpomaluje se metabolismus. To, co jste si dovolila ve čtyřiceti, už po padesátce nemůžete. To ale neznamená, že je čas držet diety. Naopak. To, co teď jíte, vás nejen chrání, ale i omlazuje.

Klimakterium je pro diety období z nejhorších. To proto, že tukové buňky nesou během přechodu na svých bedrech zásobování hormony. Místo vaječníků přebírají částečně proměnu testosteronu na produkci estrogenu.

Takže pokud se zakulacujete, je to proto, že si v pravém slova smyslu vaše tělo zachovává ženskost. Redukovat byste proto měla až velkou nadváhu.

Hlídejte si pas

Rozumná váha ženám po padesátce nejen sluší, ale hlavně příznivě ovlivňuje zdraví. Snižuje riziko cévních a srdečních onemocnění, cukrovky i osteoporózy. Body Mass Index 25 je podle mnohých lékařů pro menopauzální ženu ideální. Je to sice na hranici mírné nadváhy, ale lékaři jsou v tomto případě tolerantnější.

Co si naopak hlídejte pečlivě, je váš pas. Pokud se vám postava mění a z přesýpacích hodin se stává jablko, vezměte metr a změřte se. Máte-li v pase víc než 80 centimetrů, je načase začít se hýbat. Podle vědeckých studií odpovídá ‚zdravý‘ pas u žen nanejvýš právě těmto mírám, každý další centimetr zvyšuje riziko rakoviny tlustého střeva nebo cukrovky. Je to proto, že tuk uložený v této oblasti znamená, že je ho hodně také uvnitř těla, kde obaluje vnitřní orgány a ohrožuje jejich správný chod, což se pak odrazí na celkovém zdraví. Stejně jako vysoká nadváha. V momentě, kdy se hodnota BMI vyšplhá nad číslo 30, hrozí vám stejná rizika jako v případě objemného pasu.

Nejúčinnější pohyb: chůze

Nejenže pomáhá předcházet otokům a kilům navíc, ale posiluje i srdce a cévní systém a snižuje riziko rakoviny a cukrovky. Určitě zkuste nordic walking, při chůzi s holemi budete navíc posilovat zádové svaly, ruce a ramena. Podle nejnovějších studií je tento přirozený pohyb mnohem zdravější a hlavně při hubnutí účinnější než mordování se v posilovně. Stačí si jen pohlídat, že ujdete alespoň 10 tisíc kroků denně, což v dnešní době chytrých telefonů není vůbec těžké. My jsme vyzkoušeli aplikaci sportstracker a můžeme doporučit. Na túru nebo procházku můžete použít také iPod. Jestliže si ale chcete měřit kroky během pracovního dne, je lepší klasický krokoměr.

Za kila mohou i emoce

Na váze v období menopauzy přibírá každá druhá žena. Ty, jejichž hmotnost se nijak výrazně nezmění, se často vyznačují tím, že jsou psychicky vyrovnanější a šťastnější. Jejich méně šťastné souputnice jídlo často nevědomky berou jako útěchu v životní situaci, se kterou se nedokážou úplně vyrovnat. Typickým příkladem je odchod do důchodu nebo moment, kdy děti odejdou z domova a člověk najednou neví, co si počít s nově nabytou svobodou a časem. Zamyslete se proto, v jakých situacích jíte, pomáhá to chutě zkrotit. *

Lenka Lysoňková

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.