Nakopněte o svátcích svůj metabolismus

Nakopněte o svátcích svůj metabolismus

Začínat s hubnutím zrovna kolem Vánoc nevypadá jako nejlepší nápad, ale proč ne? Možná potřebujete zejména zrychlit svůj metabolismus a nakopnout spalování - to můžete v zimě stejně jako v létě. Začněte třeba pořádným spánkem.

Málokdo má to štěstí, že jeho tělo spaluje kalorie rychlostí blesku. Tato vlastnost se většinou dědí. Ti ostatní, kdo mají po předcích metabolismus spíše pomalejší, si musí celý život dávat pozor na to, co jedí a s postupujícím věkem je udržení přijatelné váhy čím dál větší dřina. Naštěstí není nutné postupem času dospět k tomu, že budete jíst jen listové saláty s vodovou zálivkou – jen musíte změnit více věcí než jen váš přístup k jídlu.

Jak na to, ukazuje Scott Isaacs, endokrinolog z americké Atlanty, který tvrdí, že je třeba, aby člověk porozuměl svému tělu a hormonálním pochodům, které v něm probíhají. Díky devateru jeho rad se už nemusí každá kalorie, kterou přijmete, obratem proměnit v tuk.

1. Spěte! Spěte pořádně a dost dlouho.

Zní to banálně, ale vážně to funguje. Samozřejmě, ne vždy je možné dát si v klidu doporučovaných sedm až devět hodin spánku, ale snažte se o to, jak jen to půjde. Když spíte málo, váš metabolismus se zpomalí a můžete dokonce přibírat, ačkoli třeba od sedmi večer do půlnoci už nepozřete ani sousto. Nedostatek spánku navíc zvyšuje krevní tlak a zvyšuje riziko rozvoje chorob jako je cukrovka. Během spánku navíc tělo produkuje hormon leptin, který přispívá k pocitu zasycení, nemáte-li ho dost, bude vás nejspíše honit druhý den pořádná mlsná. Pozor ale, se spánkem to na druhou stranu ani nepřehánějte, když je ho příliš, rovněž byste kvůli němu mohli přibírat.

2. Hýbejte se. Znovu a znovu.

Lékaři mají jasno: pohyb ovlivňuje výkonnost metabolismu lépe než jakýkoli lék. Nejde jen o to, že dřinou hubnete, ale to, že pohyb dokáže nastartovat vaše spalování k vyšším výkonům. Kombinujte cviky, které vedou ke zpevňování svalů s pohybem ve vyšším tempu, který zlepší kondici vašeho srdce a oběhového systému. Potřebujete, abyste měli více svalů, takové tělo spálí více energie i jen tak, v klidu. Nemusíte hned chodit do posilovny, stačí když budete například hodně chodit pěšky.

3. Omezte konzumaci toxinů jak jen to bude možné

Proč si zaplavovat tělo zbytečnými chemikáliemi nebo dokonce jedy? Máme na mysli ty v jídle stejně jako v kosmetice či třeba v úklidových prostředcích. Pozor si dejte zejména na polychlorované bifenyly, bisfenol či ftaláty z měkkých plastů. S tím souvisí doporučení používat čerstvé, nikoli konzervované či instantní potraviny. A nezapomeňte na časté mytí rukou, má to význam i kvůli toxinům ze všech věcí, na které během dne sáhnete, nikoli jen kvůli přenosu různých infekcí.

4. Okořeňte si život

Jídlo, které je trochu pálivé, má zřejmě příznivý vliv na rychlost spalování. Proto používejte přírodní koření jako jsou červené chilli papričky, černý pepř, kurkuma, skořice, česnek a zázvor. Obsahují například kapsaicin, sloučeninu přeměňující kalorie na teplo nebo chemickou látku, ovlivňující činnost mozkových receptorů řídících metabolismus.

5. Vychladněte

Máte možná pocit, že čím více se potíte, tím spíše zhubnete – vzpomeňte si třeba na bikram jógu. Ale je to složitější. Když jste někde, kde je spíše chladněji, tělo je nuceno vytvořit více tělesného tepla, a proto spálí více kalorií. Proto je podle endokrinologa Isaacse poměně účinné cvičení v mírném chladu. Podle něj je jednou z příčin, byť ne tou hlavní, epidemie obezity přetápění vnitřních prostor.

6. Nehrajte hladové hry

Tady platí jediné pravidlo: pokud vaše tělo pravidelně hladoví, naučí se šetřit a jeho metabolismus se zpomalí. Navíc si podobné situace pamatuje, takže na každou další dietu reaguje stejně. Řešením je pravidelné jídlo přibližně každé tři hodiny během dne, přičemž porce by měly být spíše menší. Pokud před jídlem pociťuje menší hlad, je to v pořádku, ale čekat s jídlem na dobu, až vám bude hlady kručet v břiše, dobré není.

7. S cukrem šetřete

Sacharidy tělo potřebuje jako zdroj energie i palivo pro mozek, ale naučte se s mezi nimi vybírat. Sladkosti si až na výjimky dejte na index úplně, pečivo z bílé mouky nahraďte skutečně celozrnným – takové obsahuje nejen více výživově cenných látek, ale navíc díky obsahu vlákniny lépe zažene hlad. Jezte spíše složité cukry, jinak budete bojovat s tím, že po každé sladké bombě vás přepadne vlčí hlad kvůli rozkolísané hladině cukru v krvi.

8. Počítejte i tekuté cukry

Sladíte kávu? Pijete limonády? A džusy? Alkohol? Pak byste si měli uvědomit, že ve všech těchto nápojích je cukr – půllitr piva vám tak dodá více energie než rohlík a kdo vypije večer pár deci vína, jako by si, co do energie, dal druhou pořádnou večeři. Zrádné jsou i džusy a mošty včetně nepřislazovaných, protože ovoce je zkrátka příliš sladké.

9. Vytvořte si správné tukové zásoby

Tahle rada možná zní divně – kdo by chtěl, aby v jeho těle bylo ještě více tukových buněk? Ale podle zámořského endokrinologa funguje následovně. V těle existují různé druhy tukových buněk, zjednodušeně se dá mluvit o bílém tuku, který se ukládá na břiše či stehnech, a o hnědém tuku, který bývá obvykle na hrudi a kolem krku. Zatímco bílý tuk je spojován s nemocemi srdce a cév, hnědý vám naopak pomáhá spalovat více energie. Bohužel, v těle je mnohem více toho bílého, zatímco hnědý tuk zabírá maximálně jedno procento. Zvýšit jeho poměr je těžké, ale mělo by k tomu napomoci pravidelné cvičení a dodržování dalších rad z výše uvedených.

Radka Wallerová

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.