Proč se s partnerem snadno ztloustne?

Proč se s partnerem snadno ztloustne?

Vdané ženy mají až dvakrát vyšší pravděpodobnost, že budou obézní, než jejich přítelkyně, které žijí samy nebo sice mají vztah, ale s partnerem nežijí. Už skutečnost, že s někým žijete, totiž zvyšuje riziko, že přiberete až o 63 procent.

Důvody jsou hned dva, nebo vlastně tři. Zaprvé, v pevném partnerství ženy tak úzkostlivě nehlídají svou linii, protože už nepotřebují svými proporcemi omračovat všechny muže světa. Zadruhé, mnohé otěhotní a porodí dítě, což s sebou většinou také nese kila navíc. A zatřetí, společné vaření a stolování či večerní popíjení vína s dobrým sýrem je prostě fajn, bohužel se často neobejde bez následků. Psycholožka Iva Málková ze sdružení Stop obezitě mi před časem popsala ještě čtvrtý důvod – lidé se v partnerství postupem času více usazují. Jinými slovy, jsou línější, je jim zatěžko někam vyrazit, pořídí si auto, takže omezí cesty pěšky a podobně.

Přestaňte mlsat

Podívejte se na své nákupní zvyklosti. Naučil vás váš partner (nebo vy jeho) nakupovat pamlsky jako sušenky a čokolády, kterým pak nedokážete odolat? Skoncujte s nimi a nahraďte je zdravějšími pochoutkami, jakými jsou třeba hroznové víno či jahody nebo ananas. Ty také uspokojí vaši chuť na sladké, ale neobsahují tuk.

Tip: Nahraďte například půlku tabulky čokolády, kterou denně sníte, aniž byste věděli jak, miskou ovoce. Snížíte váš denní energetický příjem o 800 kilojoulů.

Výsledek: Zhubnete pět až deset kilo za rok.

Změňte způsob trávení společného času

O tom, kolik vážíte, rozhoduje i způsob, jakým trávíte volný čas. Pokud ho většinu tvoří večeře s přáteli, kino s popcornem, alkohol v restauraci nebo doma u televize a dort s kávou při pauze mezi nákupy, není divu, že vaše hmotnost stoupá. Musíte se spolu začít více hýbat. Že se necítíte na běhání? Zkuste bowling (méně piva, prosím), procházku v přírodě, jděte si zaplavat nebo třeba hrajte badminton.

Tip: Přihlaste se na lekce tance, je to zábava a kilojoulů při tom rozhodně spálíte dost. Sedmdesátikilový člověk vydá při hodině společenského tance až 1 500 kilojoulů.

Výsledek: Čtyři kila ročně dole při jedné taneční lekci týdně.

Nedávejte si stejné jídlo ani stejně velké porce

Možná máte tu smůlu, že zatímco váš partner může v deset večer sníst balení polomáčených sušenek, ale jeho váha se nehne, vy přiberete půl kila, jen když se před cukrárnou zhluboka nadýchnete. V tom případě si ale nesmíte dávat stejné jídlo ani stejně velké porce jako váš partner a samozřejmě to platí i obráceně.

Tip: Snižte si každou porci přílohy i masa o čtvrtinu oproti svým dosavadním zvyklostem. Pokud se vám to bude zdát málo, přidejte si zeleninu.

Výsledek: Až deset kilo dole za rok.

Zvedněte se!

Užíváte si toho, že vás partner všude vozí autem, i kdyby to jinak znamenalo jen desetiminutovou cestu pěšky? Můžete si být jistí tím, že je to cesta do pekel: buď zákonitě přiberete, nebo budete muset méně jíst a případně se začít více hýbat.

Nemusíte hned na spinning, stačí, když začnete zase více chodit pěšky –  zhubnete a ještě ušetříte za benzín. Doporučení zní: deset tisíc kroků denně. Čas na ně nejspíš najdete tak, že zařadíte chůzi do svého běžného života a půjdete pěšky třeba do práce.

Tip: Věnujte alespoň půl hodiny denně chůzi svižným tempem a spálíte tak každý den 1 000 kilojoulů.

Výsledek: Zhubnete 8 až 13 kilo za rok.

Jděte do toho spolu

Nejspíše si i váš partner všiml, že už nejste tak štíhlá jako dřív, podobně jako jste to zaznamenala vy na něm. Možná to nebude snadné, ale zkuste si o tom spolu promluvit. Najděte třeba společné fotky, na kterých budete mít srovnání, jak hubení jste byli, když jste se potkali, a jak jste se oba od té doby změnili. Vypracujte si společný plán na boj s přebytečnými kilogramy: můžete se navzájem motivovat i hecovat k vyšší výkonům.

Tip: Milujete se alespoň třikrát týdně, pokaždé při tom spálíte kolem 500 kilojoulů.

Výsledek: dvě a půl kila za rok dole

Nezapomeňte na zdraví

Že vám kila navíc ani u jednoho z vás nevadí? Tak vězte, že škodí vašemu vztahu. Zatímco muži s nadváhou mohou mít problémy s erekcí, ženám může klesnout sexuální apetit. Kila navíc ohrožují srdce i cévy, přičemž jakákoliv nemoc už do partnerského vztahu zasahuje stejně výrazně jako to, kdyby například jeden z vás kvůli obezitě a chorobě z ní plynoucí přišel o možnost věnovat se své práci. Navíc můžete kvůli nespokojenosti se svým vzhledem omezovat společenský život. A to je rozhodně škoda, ne?

Radka Wallerová

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.