Zapomenuté plodiny, které v zimě zahřejí a posílí naše zdraví

Zapomenuté plodiny, které v zimě zahřejí a posílí naše zdraví

Chladné dny se nezadržitelně blíží. Víte, které potraviny jíst, aby vám nebyla zima? Zeptali jsme se odbornice na zdravou stravu Barbory Hernychové ze společnosti Pro-Bio. Radí vyzkoušet tzv. zapomenuté plodiny, které pro zahřátí používali naši předci. Nejen že dokáží organismus příjemně zahřát, ale také obsahují spoustu zdraví prospěšných látek.

JáhlyJáhly dobré na nervy

O jáhlech se říká, žeobsahujívelké množství vitamínů skupiny B, především B1 a B2. Jsou údajně vynikajícím zdrojem železa, což ocení zejména lidé trpící chudokrevností a těhotné ženy. Dočteme se také, že mají bohaté zásoby hořčíku a fosforu, které přispívají ke správné funkci nervového systému a chrání nás před depresemi či únavou. Podle staré východní medicíny mají jáhly velice pozitivní účinky na slezinu a slinivku břišní a léčebně působí při žaludečních potížích. A díky výborné stravitelnosti se hodí i do jídelníčku malých dětí.

Příprava jáhel není nijak složitá a pokrmy z nich jsou velice chutné. Hodí se skvěle jako příloha k masu i zelenině nebo jako surovina na rizoto. Výborné jsou jahelné placičky, nákypy, zapékané zeleninové, masové či houbové pokrmy i zavářka do polévky. Jáhly můžete sehnat i v podobě tzv. pukanců, které jsou výborné na mlsání k televizi nebo do ranního müsli.

http://www.dreamstime.com/-image19058242Pohanka a vzácný vitamín P

Pohanka pochází z chladných oblastí střední Asie, a proto je její energie silně zahřívající.Říká se, že tato plodina naše tělo obohatí o vitamíny řady B, aminokyseliny a vlákninu. Posiluje naši imunitu a také se o ní tvrdí, že podporuje sexuální funkce. Je vhodná k detoxikaci organismu, při silné a dlouhé menstruaci a při vředových onemocněních. Některé čínské výzkumy také uvádějí, že konzumace pohanky chrání před srdečními chorobami a vysokým krevním tlakem.

Velmi významný je její obsah celkem vzácného vitamínu P (rutinu), který zvyšuje pevnost a pružnost cév, pomáhá v boji proti křečovým žilám a při léčbě hemeroidů. Zelené části rostliny obsahují až 10x více rutinu než semeno. Je proto výhodné jíst i natě pohanky. Je navíc přirozeně bezlepková a tudíž vhodná i pro celiaky.

Má také tu výhodu, že ji seženeme téměř ve všech možných podobách. Nejčastěji se využívají pohankové kroupy, které jsou vhodné pro přípravu příloh, rizot, salátů či k zapékání. Kroupy stačí povařit jen 2-3 minuty a nechat dojít pod peřinou. Výborný je pohankový kuba, který může být zpestřením štědrovečerní tabule. Dále lze sehnat pohanku lámanku, pohankovou mouku či krupici, vločky nebo pukance. K dostání jsou na trhu také pohankové slupky, které se používají jako náplň do léčivých polštářů.

Špalda pro zdravější Vánoce

Pšenice špalda obsahuje téměř všechny základní složky důležité pro zdravý lidský organizmus – bílkoviny, minerální látkyjako je fosfor, železo, hořčík a zinek a vitamíny skupiny B. Je navíc mnohem lépe stravitelná než běžná pšenice. Má pozitivní účinky na stimulaci imunitního systému a cení se její lehká stravitelnost a vhodnost při léčení některých alergií.

Špaldové zrno využijete po uvaření jako vhodnou surovinu při přípravě rizota, k zapékání se zeleninou či masem, jako samostatnou přílohu, do polévek, salátů či po úplném rozvaření, případně rozmixování do pomazánek, nákypů, omáček a kaší. Kromě špaldového pečiva, těstovin či müsli se můžete setkat třeba i se špaldovým pivem či výtečnou špaldovoukávou. Ta neobsahuje kofein, nezpůsobuje návykovost ani neokyseluje organizmus. Je proto vhodná i pro děti, těhotné a kojící ženy a pro lidi s vysokým krevním tlakem.

V poslední době se stala velmi oblíbenou také špaldová mouka. Zkuste letos při vánočním pečení nahradit jednu třetinu bílé pšeničné mouky moukou špaldovou. Nejen, že tím cukroví a pečivo obohatíte o vitamíny, minerální látky a vlákninu, ale špaldová chuť dodá pokrmu určitou výjimečnost a jemnou oříškovou chuť.

Recepty z těchto zahřívacíchplodin můžete najít na www.probio.cz

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.