Tréma: Jeden problém, čtyři řešení

Tréma: Jeden problém, čtyři řešení

Třesou se vám kolena, žaludek máte jako na vodě, nesoustředíte se a bojíte se, že se ztrapníte? Klid, důležité schůzky, pracovní pohovor i náročné zkoušky můžete zvládnout bez trémy a nervozity. Poradíme vám, jak na to...

1. Ráno před výkonem: KRÁTKÁ MEDITACE

Myšlenky jako „tohle nezvládnu“ vám rozhodně  moc nepomůžou.  Snadno se může stát, že sami sebe  přesvědčíte  o tom,  že skutečně  selžete, i když jste perfektně připraveni. Proto je důležité svou mysl správně  naprogramovat a zbavit se špatných  myšlenek. Začít můžete třeba tím, že se na pár minut zastavíte, zavřete oči a budete se soustředit jen na svůj dech. S každým výdechem myslete na to, jak vás opouští starosti a negativní myšlenky a naopak  s nádechem na to, jak do vašeho těla proudí nová pozitivní energie. Nemusíte přitom v mediaci hledat něco tajemného  nebo  esoterického. Už jen to, že na pár okamžiků  skutečně  vypnete  a myšlenkově  se odpojíte  od svých starostí,  udělá s  vaším  soustředěním  opravdu hodně. Krátké dechové cvičení si můžete vyzkoušet i před důležitou událostí, pomůže vám správně se koncentrovat.

Co vyzkoušet:
Jak meditovat třeba po cestě do práce nebo rovnou v kanceláři radí ve své knize Rychlé meditace pro zklidnění těla a mysli Eric Harrison, vydala Grada.

2. 24 hodin před výkonem: INTENZIVNÍ POHYB

Skvělým   způsobem, jak uvolnit napětí a odbourat  stres je pohyb. Vůbec nezáleží na tom, jestli budete bušit do boxovacího  pytle, uběhnete  půlmaraton nebo  se  vyřádíte na lekci zumby. Počítá se i  plavání, hodina jógy nebo dlouhá procházka  se psem. Důležité je, že se při každém  intenzivnějším pohybu vyplavují z těla hormony spokojenosti a štěstí, díky kterým se budete cítit nejen lépe, ale i silnější a schopnější. Ostatní překážky vám budu připadat  menší a vaše sebevědomí  vystoupá  nahoru.  Intenzivní  pohyb  vám pomůže odbourat  negativní  emoce a současně  vás donutí myslet jen na sebe a své tělo. Zároveň uvolníte stresem napjaté svaly a vazy, které  mohou  způsobovat  nepříjemnou bolest a zvyšovat vaši celkovou nepohodu.  Proto je dobré si jít den před náročnou schůzkou zasportovat.

Co vyzkoušet:
Účinné jsou i tak prosté ‚hračky‘ jako antistresové pomůcky. Jsou to třeba míčky vyrobené ze speciálního silikonu. Mačkáte je a stres se tak uvolňuje. Podívejte se na www.moderni-darky.cz.

3. Pomoc z lékárny: NA KONCENTRACI A NÁLADU

 Schopnost koncentrace můžete ovlivnit také  některými   léky,  bylinkami a potravinovými doplňky. Dobrou volbou je například  gingio, které pomáhá  koncentraci vyladit. Přípravek  se  používá  také  k léčbě příznaků lehkých poruch mozkových funkcí, jako jsou poruchy paměti. Pokud vás trápí úzkostné stavy a působí vám vážné problémy nejen v koncentraci, je na místě konzultace  s lékařem.  Antidepresiva,  která  nejsou  na  rozdíl od různých léků na uklidnění návyková, vám může předepsat i váš praktický  lékař. Vždy je ale lepší poradit  se s odborníkem  na lidskou duši, což je psychiatr.  Rozhodně  neexperimentujte s uklidňujícími  léky jako je lexaurin nebo xanax. Jsou silně návykové a jen vás otupí, takže budete mít velké problémy se soustředěním.

Co vyzkoušet:
Vhodné jsou i přírodní produkty z třezalky. Ty účinně pomáhají při mírných úzkostných stavech. Třezalka však může ovlivňovat účinek jiných léků, včetně hormonální antikoncepce, a také se nesmí užívat spolu s antidepresivy, proto se poraďte s lékárníkem nebo s lékařem.

4. Podporu s sebou: TALISMAN FUNGUJE

Také  jste  jako  malé děti všude s sebou nosili svou oblíbenou hračku a neuměli jste si bez ní představit  svůj život? Plyšový kamarád nám všem pomáhal  zvládnout  krizové situace a díky němu jsme se cítili nejen v bezpečí, ale také silnější. Možná vám to přijde směšné, ale podobně  funguje  i myšlení  dospělého člověka, a tak si mnoho lidí s sebou nosí své talismany, o kterých si myslí, že jim nosí štěstí.  Oblíbená propiska, náramek od kamarádky nebo třeba maličkost od partnera, kterou ukryjete v kabelce nebo kapse saka za vás sice zkoušku  nebo  pohovor  neudělá, ale pomůže vám k tomu, abyste se cítili vyrovnanější  a klidnější. Takže  se  nestyďte  a vezměte  si svůj  ‚poklad‘ sebou.  Třeba  vám opět pomůže k úspěchu.

Co vyzkoušet:
Plyšáka do postele. Většina lidí vám to na rovinu nepřizná, ale každý třetí dospělý podle aktuálního britského výzkumu spí s plyšákem a taky si jej nikdy nezapomene sbalit na služební cestu, aby nebyl v hotelovém pokoji tak sám. Pokud máte před důležitým jednáním nebo prezentací problém usnout, je koupě plyšáka ideální šance jak se obejít bez prášků na spaní.

Lenka Lysoňková

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.