Osteoporóza: Na kosti myslete už v mládí

Ženy, které nejí maso, drží diety nebo kouří, by na své kosti měly myslet už po dvacítce. Ty ostatní nejpozději kolem čtyřicítky. Jak? Ze všeho nejdřív si zajděte na vyšetření hustoty kostí.

“O tom, jak kvalitní kostní hmotu budeme mít, se rozhoduje v dětství a v pubertě,“ upozorňuje profesor Karel Pavelka z Revmatologického ústavu. Devadesát procent kostní hmoty se totiž utvoří do dvaceti let, zbytek do třiceti. Pak už se její hustota může jenom zmenšovat. S jakými důsledky? Může vás potkat borcení páteře a zlomeniny stehenních krčků. Jak rychle to přijde, záleží na vás. Genetika ovlivňuje kosti jen ze šedesáti procent.

Největší problémy mají ženy po přechodu?

Ano, ale osteoporóza hrozí ve větší míře i ženám, které nikdy nerodily nebo je potkala předčasná menopauza. Kosti totiž zpevňuje ženský hormon estrogen. Proto také první průšvihy s osteoporózou přicházejí po menopauze, kdy jeho hladina v těle dramaticky klesne.

Vadí antikoncepce?

Hormonální antikoncepce se s osteoporźou někdy spojuje, sama o sobě ji ale samozřejmě nezpůsobuje. Nicméně pokud dívka užívá pilulky už od patnácti (dnes bohužel běžná praxe), nejpozději kolem pětadvaceti by měla jít na kontrolu kostí, zvláště když kouří, je hubená a její matka má s kostmi problémy. A rizikový je také nedostatek bílkovin. „Zatím ještě není jasný mechanismus, ale jedno je už jisté: v ohrožení jsou kosti vegetariánů, veganů a dalších vyznavačů extrémních výživových směrů,“ varuje profesor Pavelka. Problém také je, když váš Body Mass Index klesne pod 20. „Vyšetřovali jsme skupinu mladých žen s mentální anorexií a kvalita jejich kostí byla žalostná. A to třeba už ve třiadvaceti! Souvisí to s hormonální nerovnováhou,“ vysvětluje pan profesor.

Jak moc je důležitý dostatek vápníku?

Kromě toho, že je nezbytnou součástí kostí a zubů, podílí se na stavbě a činnosti buněk a na srážení krve. Proto ho tělo musí stůj co stůj v krvi udržet na normální hodnotě. Když ho má málo, sáhne si pro něj do kostí.

Kolik mléčných výrobků musím sníst, abych pokryla příjem vápníku?

Mléčné výrobky jsou skutečně nejlepší zdroj vápníku, a tedy přirozená ochrana před řídnutím kostí. Jenže i těch konzumujeme málo. Abyste měla příjem v normě, musíte sníst dva jogurty denně nebo vypít půl litru nízkotučného mléka.

A co lidé s mléčnou intolerancí?

Vždycky je sice lepší získávat minerální látky z přirozené stravy, ale vápník můžeme tělu dodat i pomocí výživových doplňků. O vhodném dávkování právě pro vás se poraďte se svým lékařem či lékárníkem.

Proč potřebujeme kvůli kostem i pobyt slunci?

Zmiňovaný vápník by nebyl k ničemu bez vitaminu D. Ten pomáhá jeho vstřebání ve střevech. „Když jsme v souvislosti s novými léky na osteoporózu dělali na déčko screening, překvapilo nás, kolik lidí trpí jeho nedostatkem. Za dob mých studií jsme hypovitaminózu déčka řešili jen u velmi starých lidí a hlavně po zimě. Dneska je postižena velká část populace, dokonce i v létě,“ diví se profesor Pavelka. Je to podle něj proto, že spousta z nás žije prazvláštní život. Celý den sedíme v kancelářích, pak sedneme do auta a jedeme domů. Sluneční paprsek nemá šanci na nás dopadnout. A přitom je to stejně prosté jako s pohybem. Stačí deset patnáct minut denně mimo dobu nejintenzivnějšího svitu.

Kdy nejpozději zajít na vyšetření hustoty kostí?

Doporučuje se sice až v pětašedesáti, ale v některých případech je dobré podstoupit ho výrazně dříve. Vaše první cesta by měla vést ke gynekologovi nebo obvodnímu lékaři. Ti zváží, zda toto vyšetření potřebujete.

Co by mě mělo na vyšetření přivést co nejdříve?

Zvýšenou míru rizika mají lidé, kteří se léčí kortikoidy, berou léky na ředění krve, analgetika (tedy léky proti bolesti), antiepileptika či antidepresiva. Diagnostické vyšetření množství kostního minerálu by měli podstoupit i lidé, kteří utrpěli zlomeninu bez předchozího úrazu, případně mají osteoporózu v rodinné anamnéze. Výrazným rizikem je i kouření. „Silní kuřáci totiž mají omezený oběh krve. Vzhledem k tomu, že kost je obecně špatně prokrvená, klesá s každou cigaretou schopnost její novotvorby,“ upozorňuje revmatoložka Olga Růžičková. Rizikový je také nedostatek pohybu. Přitom není potřeba běhat maraton. „Jako prevence stačí svižná dvacetiminutová procházka třikrát týdně. Jenže řada lidí nedělá ani to,“ tvrdí profesor Pavelka.

Opravdu by děti neměly jíst kvůli kostem taveňáky?

Jsou potraviny, které si vápník z kostí berou. Některé najdeme dokonce i mezi mléčnými výrobky. Uzené tvrdé sýry nebo tavené sýry obsahují fosfáty, které na sebe vápník navážou a vyloučí ho z těla ven. Fosfáty obsahují i sycené nápoje, takže hlavně u dětí bychom s nimi měli velmi šetřit. V období dospívání totiž tělo potřebuje vápníku nejvíc. Dítě si ho musí za jediný den zabudovat do kostí 100 až 200 mg. Obdobnou potřebu pak mají ženy po padesátce. „V obou případech mají doplňky stravy smysl, ovšem po konzultaci s lékařem,“ říká Olga Růžičková..

Co nám láme kosti?

V ČR trpí osteoporózou 400 tisíc žen a 200 tisíc mužů. Fraktura krčku kosti stehenní ročně postihne 18 tisíc lidí. Polovina postižených operaci krčku nepřežije. Pouhých 20 % lidí se z této zlomeniny zotaví zcela bez následků. Řídnutí kostí je sice přirozený proces, ale některé rizikové faktory ho urychlí natolik, že se stane pro tělo nebezpečný.

Které to jsou?

  • Osteoporóza v rodinné anamnéze
  • Předčasná menopauza
  • Poruchy menstruačního cyklu
  • BMI nižší než 20
  • Kouření a nadměrné pití alkoholu
  • Užívání léků na ředění krve, analgetik, antiepileptik a antidepresiv
  • Vyšší věk
  • Nedostatek pohybu
  • Malý přísun vitaminu D, vápníku a bílkovin

Více informací o osteoporóze a jejím vyšetřování hledejte na www.osteoporoza.cz

Lucie Šilhová

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.