Jóga je pro všechny

Do rubriky privátní klinika nám neustále píšete zajímavé dotazy týkající se cvičení jógy, protože odpovědi nejsou příliš obsáhlé, rozhodli jsme se naservírovat vám je všechny najednou.

Zuzana Klingrová

Kondiční trenérka. Vyučuje jógu ve studiu Fitlight, kterého je zároveň majitelkou. Dále je programovou ředitelkou Resortu Svatá Kateřina, kde rovněž vede lekce jógy.

Jak začít s jógou

V poslední době jsem přibrala a všímám si, že mám celkově velice ochablé svaly a cítím se ztuhlá. Říkala jsem si, že nejpříjemnější a nejzábavnější pro mě asi bude jóga, nicméně nemám čas chodit na kurzy. Jak tedy od základů začít s jógou? Jak postupovat i v případě, že jsem opravdu neohebná a ztuhlá?

Můžete začít podle on-line lekcí nebo internetových videí. Zkuste cvičit hatha jógu nebo jin jógu, které jsou pomalejší a výdrže v jednotlivých pozicích jsou delší. Určitě si můžete zakoupit také literaturu, např. André Van Lysebeth „Učím se jógu“.

Cvičení při skolióze

Je mi 25 let a chtěla bych začít nějak sportovat nebo cvičit jógu. Jenže mám od mala skoliózu a zkrácené šlachy, takže moc cviků mi nejde a dlouho u cvičení nevydržím.Co byste mi prosím poradila? Jak bych měla začít cvičit?

Určitě je pro vás jóga správná cesta. Doporučila bych vám pomalejší typy jógy, jako je jin jóga nebo úplně nejlépe jógovou terapii. Bylo by dobré, kdyby jste jednu lekci absolvovala s lektorem, který vám připraví vaši sestavu a vysvětlí vám, jak správně pohyb provádět – který sval zapojit a proč. Také vás naučí správně dýchat.

Jóga je ze 60 % o samostudiu. Jen nezapomeňte, že je dobré udržovat kontakt s vaším lektorem a konzultovat s ním váš zdravotní stav, vaše zlepšení. V závislosti na tom pak lze sestavu upravovat.

Cvičení v menopauze

Je možné u nás zakoupit knihu na cvičení pomáhající s problémy spojenými s menopauzou? V zahraničí prý existuje kniha o józe a menopauze.

Pokud se budete věnovat hatha józe nebo přímo józe zaměřené na stimulaci hladiny hormonů (jógové terapii), pak se zbavíte problémů spojených s menopauzou. Pozor na módní trendy v praktikování jógy. Cvičení jógy by mělo kopírovat denní čas, kdy jógu praktikujete, roční období, fáze měsíce.

Power jóga a křečové žíly

Je mi 42 let a před třemi měsíci jsem začala navštěvovat hodiny power jógy. Mám po třech operacích křečových žil na nohách i v tříslech. Byla jsem od začátku cvičení nadšená, ale začala mi bolest nohou a žil. Máte zkušenosti, zda je pro mne tato jóga vhodná? Myslím, že mi problémy způsobují silová cvičení na nohy například bojovník.

Power jóga je dynamické cvičení. Navrhovala bych vám spíše lekce Jin jógy, Hatha jógy nebo přímo jógovou terapii. Určitě vám po lekcích i po celodenní aktivitě doporučím tuto pozici.

Zuzana Klingrová

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.