Jídlo do kanceláře? Zažene stres a dodá energii

Jídlo do kanceláře? Zažene stres a dodá energii

Nebudeme vám zakazovat bagety ani párek v rohlíku. Nejhorší jídlo je totiž žádné jídlo. A v práci to platí dvojnásob. Jestli ale potřebujete být výkonní a soustředění, zkuste raději rýži a ořechy.

S tělem je to stejné jako s autem. Když nenatankujete, tak se prostě nerozjedete. A když natankujete špatně, bude se auto při jízdě škubat nebo se v horším případě zastaví úplně. S prázdným žaludkem toho zkrátka moc nenapracujete. Po těžkém obědu zase nepojedete ani na poloviční výkon. A ke všemu přiberete.

Sám sobě manažerem

Takže jak na to? Berte jídlo jako palivo, které je třeba pravidelně doplňovat. Zařaďte ho do pracovního dne stejně natvrdo jako by to byly povinné porady, na kterých nesmí nikdo z oddělení chybět. Jídlo plánujte předem a snažte se předvídat situace, kdy ho nebudete stíhat a dopředu se na ně připravte.

Mějte po ruce kontakt na restaurace, které vám v případě potřeby dovezou jídlo až do kanceláře. Vyhnete se tak nejen únavě z nedostatku energie, ale bez kručícího žaludku lépe zvládnete i pracovní tempo, protože vám hladina cukru v krvi nebude kolísat.

Terapie proti stresu

Jídlo je velmi dobrá terapie. Půlhodinka na obědě vám umožní vydechnout a načerpat novou energii na druhou půlku dne. Cestou na oběd si navíc provětráte hlavu. Je-li to tedy jen trochu možné, nejezte u pracovního stolu, který máte spojený s pracovním náporem, a radši s kolegy vyrazte do blízké restaurace nebo kantýny. Kromě jediné výjimky: „Nad klávesnicí jíst můžete, ale jen když je pro vás práce koníčkem. Pak se totiž od pracovních povinností dokážete při jídle bez problémů odpoutat,“ radí gastroenterolog a nutricionista Pavel Kohout z pražské Thomayerovy fakultní nemocnice.

Krabičky? Proč ne

Jídlo v krabičkách, které člověku na míru sestaví firmy zabývající se výživou, je řešením pro ty, kteří v práci nestíhají vůbec. Snídaně, svačiny, obědy a klidně i večeře vám totiž každý den přistanou až na pracovním stole. Většinou je stačí jen ohřát. U většiny firem, které krabičky nabízejí, nejdřív absolvujete konzultaci s nutričním terapeutem, který vám pomůže vybrat správný jídelní režim. Navíc se naučíte přemýšlet nad tím, co jíte. Krabičková dieta vás ale bude poměrně dost stát. Za měsíc i s dopravou zaplatíte kolem osmi tisíc korun.

Tip Kondice: Firem, které krabičkovou dietu nabízejí, je dneska víc než dost. Prověřený je třeba Nutricare  nebo Zdravé stravování.

Syslete zásoby

Jestli patříte k chronickým nestíhačům, tak se zásobte dopředu. Malý hlad spolehlivě zaženou müsli tyčinky bez polevy nebo kvalitní instantní polévky, s větším si poradí proteinové tyčinky nebo výživné koktejly. Jejich výhodou je to, že v šuplíku, tašce nebo v kabelce nezaberou moc místa a taky se nemusíte bát, že by se rychle zkazily. Hlavě ale naprosto přesně víte, co jíte: „Jak koktejly, tak proteinové tyčinky mají optimální poměr tuků, sacharidů a bílkovin. Kvalitní koktejl nahradí bez problémů oběd, proteinová tyčinka zase svačinu,“ tvrdí nutriční terapeutka Ivana Jungová. Čas od času vás zdravě zachrání od hladu, dlouhodobě na ně ale raději nespoléhejte. „Přeci jen jde o uměle připravené výrobky a pestrou čerstvou stravu nenahradí,“ dodává Jungová.

Nejlepší svačiny

Dopolední a odpolední svačina zabrání atakám vlčího hladu a zaženou únavu. Na práci se budete mnohem líp soustředit a taky budete podávat daleko lepší výkony. Připravit je zvládnete za pár minut.

  • křehký křupavý chléb s čerstvým sýrem a zeleninou
  • instantní ovesná kaše bez přidaného cukru
  • 
tvaroh s čerstvým ovocem
  • pomeranč s jogurtem, medem a ořechy
  • müsli tyčinka bez polevy, tvaroh
  • zeleninový salát s mozzarelou, celozrnný rohlík

Lenka Lysoňková

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.