Po vysazení antikoncepce se vrací akné

Po vysazení antikoncepce se vrací akné

I když jste byla po dlouhé roky zvyklá na vyhlazený obličej bez pupínku, puberta se může vrátit. A to v momentě, kdy vysadíte hormonální antikoncepci. Ta zjednodušeně řečeno zastaví činnost vaječníků, a tím i tvorbu ženských a mužských pohlavních hormonů – právě ty stojí za vznikem akné. Příjemné to rozhodně není, tak co tedy s tím?

MUDr. Alexandr Barták

Gynekolog a porodník. Věnuje se léčbě neplodnosti a porodnictví. Provozuje soukromou gynekologickou ordinaci v Praze - Vysočanech, publikuje v odborných i lifestylových časopisech.

Když přestanete užívat hormonální antikoncepci, celý proces se znovu rozjede a pleť se „zkazí“. „Stačí, aby žena měla kožní mazotvorné buňky trochu citlivější k mužským pohlavním hormonům a kosmetický problém je tady,“ vysvětluje gynekolog Alexandr Barták.

1. Začněte znovu užívat antikoncepci

Zřejmě nejjistější metoda, jak vrátit pleť do normálního stavu, samozřejmě vhodná jen pro ženy, které se dalšímu užívání antikoncepce nebrání a nechtějí otěhotnět. Podle Alexandra Bartáka je to nejrychlejší, nejspolehlivější a nejúčinnější cesta. „Nejlepší jsou pilulky s obsahem cyproteronacetátu, případně desogestrelu či dienogestu, které působí proti mužským hormonům,“ radí dermatoložka z dermatovenerologické kliniky Fakultní nemocnice Královské Vinohrady Olga Vohradníková. Nelze předem říci, jak rychle pleť na antikoncepci zareaguje, záleží na její citlivosti. Některým ženám se osvědčilo také hormonální nitroděložní tělísko.

2. Dermatolog předepíše retinoidy

Dramatické projevy akné zmírní kvalitní kosmetické přípravky, ale nejsou všemocné. Pokud vás akné po vysazení antikoncepce hodně trápí a znovu ji brát nechcete, pomůže dermatolog. Předepíše pravděpodobně retinoidy, to zejména tehdy, když pleť zápasí s uhříky. Pomáhají léky s účinnými látkami tretinoin, modernější je adapalen. Pro citlivější pleť se hodí přípravky s kyselinou azelaovou. Díky nim by se mělo tvořit méně pupínků, a tedy méně zánětů. Nelekejte se, když se stav kůže na začátku léčby ještě zhorší, není to důvod k panice a předčasnému vysazení léků. „Účinek vidíme nejdříve po měsíci léčby a postupně se prohlubuje,“ připomíná docentka Vohradníková.

3. Pomohou antibiotika

Pokud vaši pleť trápí zanícené červené papulky až hrbolky, možná budete muset sáhnout po zbraních ještě silnějšího kalibru. „V takových případech je vhodné léčbu v počátku urychlit protizánětlivě a antimikrobiálně působícími preparáty s benzoylperoxidem, případně zevními antibiotiky určenými k léčbě akné,“ radí dermatoložka. Antibiotika byste však neměla používat déle než zhruba tři měsíce, pak mohou přestat účinkovat.

Dermatolog vám přesně vysvětlí, jak léky dávkovat, u silnějších přípravků se začíná na menším množství, aby se pleť postupně připravila.

Lucie Frydecká

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.

  1. Sandra | 11. 05. 2014 v 02:51

    Dobrý den,chtěla bych se zeptat co by mi nejlépe pomohlo na akné,žádné mastičky,prášky nechci….(vyzkoušeno) Slyšela jsem o nějakém laseru proti akné,kolik to stojí?
    Platí to pojišťovna?Děkuji