Luštěniny: Popelka mezi superpotravinami. Nebojte se jich!

Luštěniny: Popelka mezi superpotravinami. Nebojte se jich!

Jsou superzdravé. Lidé, kteří je jedí pravidelně, žijí déle. Jenže mají špatnou pověst – nechutnají nám a nadýmají. Háček je v tom, že je neumíme správně připravit.

Ani ryby, ani olivový olej, ale luštěniny. Žádná potravina neovlivňuje délku našeho života víc. Přišli n to vědci, když srovnávali jídelníček obyvatel různých koutů světa. Každé navýšení o 20 gramů snižuje riziko úmrtí o 8 %.

Proč jsou super

Denně bychom měli sníst 2 gramy bílkovin na kilogram naší tělesné váhy. Kde je vzít? Vsázet pouze na maso a mléčné výrobky se nevyplácí. Není to ekologické, ekonomické ani zdravé. Alternativu nabízejí luštěniny: obsahují přes 25 % bílkovin – to je nejvíce ze všech rostlinných potravin vyjma ořechů! Proto jste-li vegetarián, bez luštěnin se ve zdraví neobejdete. Mají nízký glykemický index a snižují hladinu cukru v krvi, proto je odborníci na výživu doporučují diabetikům i jako prevenci proti cukrovce. Nejlepší řešení, jak se vyhnout infarktu či cukrovce, nabízí vedle pravidelného pohybu, právě luštěniny. Snižují totiž hladinu krevních tuků a cukrů, pokud je jíte pravidelně. Hlad po nich mít nebudete – dobře sytí. Obsahují totiž 50 % škrobu a hodně vlákniny. Ta potěší hlavně vaše střeva – sídlo imunity.

Nejsou pro všechny

Nevyhýbejte se jim, protože vás nadýmají. Naučte se je správně uvařit a po malých množstvích je zařazujte do svého jídelníčku. Doporučujeme začít s červenou čočkou. Je nejlépe stravitelná, rozvaří se do 10 minut a není třeba ji namáčet. K dobře stravitelným patří ještě cizrna a azuki. Postupně vyzkoušejte, jaké druhy vám sedí, a nenuťte se do těch, které vám dělají špatně. I u superzdravých luštěnin platí lidové moudro: Co je pro jednoho lékem, může být pro druhého jedem. Pokud vám tedy z nějakého důvodu některé druhy nedělají zrovna dobře, s klidem je vynechejte. Omezit příjem luštěnin by rozhodně měli lidé nemocní dnou a všichni, jimž lékaři doporučili bezpurinovou dietu.

Jak na to, aby nenadýmaly

Nechte je namočené 10–12 hodin. Uvolní se z ­nich těžce stravitelné látky. Cizrnu a ­fazole můžete namáčet dva dny, pravidelně ale měňte vodu. Vodu vylijte. Vařte vždy v ­čisté vodě 5 až 10 min. bez pokličky. Poté přiklopte a ­uvařte je do­měkka. Během vaření je nesolte. Místo soli přidejte mořské řasy (kombu, wakame), kus zázvoru nebo koření (kmín, fenykl, anýz) nebo aromatické bylinky (majoránku, saturejku, bazalku). Pokud jsou pro vás i­ tak těžko stravitelné, přidejte na­ závěr vaření lžičku jablečného nebo vinného octa. Nápady naúpravu najdete třeba na ­blozích Evy Francové (Kuchařka ze Svatojánu) a ­Lenky Žák (Biolenka).

Veronika Veselá

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.