5 výživových rad k nezaplacení

5 výživových rad k nezaplacení

Zdravý životní styl je jedno z nejskloňovanějších slovních spojení naší doby. Jeho nedílnou součástí je i náš jídelníček. 52 % Čechů dokonce věří, že to, co jedí, vypovídá o tom, kým jsou. To, co víme určitě, je, že nezdravé stravování úzce souvisí s výskytem řady civilizačních chorob, ale i s tím, jak dobře se ve vlastním těle cítíme.

Oslaďte si zdravě

Asi není překvapením, že nadměrný příjem bílého cukru lidskému zdraví neprospívá. Nadmíru zatěžuje organismus a jeho přílišná konzumace je spojována s většinou civilizačních nemocí. Přesto většina z nás sladké miluje nebo jsme na něm dokonce závislí. Nebojte, sladkých radostí se vzdát nemusíte. Naštěstí existuje dost možností, jak bílý cukr částečně nahradit. Sáhněte po medu, zamilujete si ho. Oslaďte si třtinovým cukrem, obsahuje zdraví prospěšnou melasu, a občas třeba stévií. Nezapomeňte na ovoce, dodá vitamíny i sladkost.

Dejte si hrst ořechů

Začleňte do svého jídelníčku ořechy. Denně si dopřejte třeba i hrst. Zdraví prospívají,a dokonce zamezují vzniku různých metabolických chorob. Ačkoli mají poměrně vysoký obsah tuků, není čeho se obávat, jde o tuky zdraví prospěšné. Ořechy je nejlepší jíst v syrovém, přírodním stavu, aby se nesnižovala účinnost aktivních složek. A pozor, není ořech jako ořech, každý je něčím specifický. Například vlašské ořechy jsou pro nízký obsah sodíku vhodné pro osoby s onemocněním ledvin. Pistácie pomáhají při revmatismu. Lískové oříšky nemají téměř žádné sacharidy a jsou vhodným doplňkem stravy diabetiků, bohužel se ale řadí mezi časté potravinové alergeny. 69 % Čechů vnímá nekvalitní a nezdravé potraviny jako veliký problém. Zásobte své tělo těmi kvalitními a zdravými.

Dopřejte si mocný česnek

Nejen vůně česneku je mocná, ale i jeho účinky. Dokáže krásně nahradit sůl, vaše pokrmy okoření a tělu prospěje díky po staletí známým prospěšným vlastnostem.Je přirozeným antioxidantem, obsahuje přírodní antibiotické složky a působí pozitivně nejen při chřipce, ale i při bakteriálních infekcích dýchacích cest. Je bohatý na jód a pomáhá potlačovat stres a deprese. Údajně měl své využití i v antice, a to pro stupňování libida a potence. Nejúčinnější je v syrové podobě, bez tepelných úprav. Ne každý ale jeho silné a specifické aroma snese, navíc může působit dráždivě na žlučník. Řešení se nabízí např. ve formě tablet nebo kapslí, jako jsou doplňky stravy s koncentrovanými extrakty česneku, při zachování všech specifických vlastností.

Objevte cizrnu

Objevte cizrnu a začleňte luštěniny do svého jídelníčku. Bude vyvážený a bohatý. Cizrna je tzv. římský hrách a stejně tak jako ostatní luštěniny je výborným zdrojem rostlinných bílkovin. Tento typ bílkovin je pro tělo dokonce stravitelnější než bílkoviny živočišné (maso, mléko, vejce). Cizrna má navíc tu výhodu, že obsahuje dvakrát více vápníku než hrách nebo třeba ovesné vločky. Navíc v ní nenajdeme lepek, což ocení celiaci. Působí jako prevence proti civilizačním chorobám (kardiovaskulární choroby, obezita, rakovina). Připravte si z této luštěniny tolik oblíbený hummus nebo jí obohaťte váš oblíbený salát.

Odměňte sebe i zdraví čokoládou

Kdysi bývala čokoláda lékem, dnes je radostí, se kterou můžeme pohladit duši i tělo, a to doslova. Je jen třeba sáhnout po té skutečně kvalitní. Taková čokoláda obsahuje řadu výživných a zdravých látek. Snižuje riziko onemocnění srdce a také mrtvice! Svou úlohu sehrává i při výrobě serotoninu, který tlumí úzkost a má stejný vliv na mozek jako třeba láska. Možná proto čokoládu tolik milujeme. Pamatujte ale, že je řeč o kvalitních čokoládách, tedy se 70% a vyšším obsahem kakaa, nikoliv o přeslazených cukrovinkách ze supermarketu.

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.