Maso je lék: Nasaďte správné dávkování

Maso je lék: Nasaďte správné dávkování

Jíst na podzim a v zimě maso je v našich zeměpisných šířkách přirozené a zdravé, navzdory trendům prosazujícím vegetariánskou či veganskou stravu. Doporučuje se zejména lidem, kteří trpí zimomřivostí. Jako u každého léku ale záleží na dávkování. Velmi! V nadměrném množství působí spíš jako jed.

Lidské tělo je jako dům a bílkoviny jeho základní stavební kámen. Kromě struktury kostí, svaloviny a doplňování energie stojí bílkoviny také za kvalitou vlasů, nehtů, hormonů i krvinek. Pokud chcete, aby vaše zdraví stálo na pevných základech, ohlídejte si, aby krev a svaly dostávaly tu nejlepší péči. Maso ve správném množství a kvalitě je v tomto směru ideálním pomocníkem.

Ještě před několika desítkami let si lidé v srdci Evropy dopřávali maso přibližně třikrát týdně, což odpovídá ideálnímu příjmu živočišných bílkovin. Dnes pozře každý Čech průměrně 80 kg masa za rok – podle pravidel EU předepsaná váha prasete před porážkou. Přičtěte k této nadměrné spotřebě sedavé zaměstnání, nedostatek pohybu a nepravidelný pitný režim a problémy s křivkami vaší postavy budou to nejmenší, co vás čeká. Přejídání masem, zvláště pochybného původu, zvyšuje riziko výskytu onemocnění střev, rakoviny i srdečních chorob. Hrozí také poškození jater a ledvin.

PŘESTO: ZAČNĚTE DEN VÝVAREM

Opačný extrém, tedy odpírání si jakýchkoliv bílkovin, také není vhodným způsobem, jak předcházet zdravotním problémům. Strava chudá na bílkoviny vede k dlouhodobému úbytku energie, což způsobuje například zimomřivost. Například tradiční čínská medicína proto maso doporučuje zejména jedincům trpícím na chlad, častou únavu nebo jako léčebnou terapii po porodu. U nás se to ostatně dělalo také tak: jako první se vysílené ženě po porodu podal pořádný vývar. Posilující účinek mají hlavně vývary z masa a kostí zvěřiny, kuřecího či krůtího nebo hovězího. Silný vývar k snídani léčí ‚rozhozený‘ žaludek a lépe nastartuje oslabený organismus. U nás se masová polévka může zdát jako zvláštní druh ranního pokrmu, ale v Asii jde o naprosto běžnou záležitost.

JAK NA TO?

Porce kvalitního masa třikrát týdně tedy úplně stačí. Až se vám budou sbíhat chutě na rybu či steak, nezapomeňte je doplnit salátem či teplou zeleninou. Jedině prospěšné látky ze zeleniny se postarají o to, aby byl ‚odpad‘ vznikající při trávení živočišné bílkoviny bezproblémově vyloučen ven z těla. Dobré také je doprovodit maso bylinkami. Zázvor, tymián, šalvěj, rozmarýn a majoránka při přípravě masa zvyšují jeho stravitelnost.

BÍLKOVINY DOPLŇTE LUŠTĚNINAMI

Libové kvalitní maso může i nemusí být součástí zdravého jídelníčku. Přemíra živočišných bílkovin dokáže být stejnou překážkou zdraví jako jejich nedostatek. Dobře postavená bezmasá strava je nutričně zcela rovnocenná té masité. Je ale potřeba dodat, že sestavit kvalitní a pestrou bezmasou stravu vyžaduje čas, chuť a také trochu studia. Chytrý je ten, kdo volí zlatou střední cestu, s masem to nepřehání a tělu potřebné bílkoviny dodává také konzumací luštěnin.

Je to totiž jednoduché a hlavně velmi chutné. Stejně vysoký obsah živin jako živočišné bílkoviny mají u nás nedoceněné a přitom energií nabité a chutné luštěniny – čočka, fazole, cizrna nebo hrách. Světová zdravotnická organizace dokonce ve svých výživových doporučeních vyzdvihuje stravu rostlinnou nad živočišnou. Existuje nespočet receptů, které ukojí i toho největšího masožravce. Jejich pozitivní účinek můžete zakusit i díky v Čechách stále populárnější indické nebo arabské kuchyni.

***

Vaše týdenní dávka masa

Pro nastavení správného počtu porcí masa je rozhodující posouzení vhodnosti masité stravy s ohledem na skladbu vašeho individuálního jídelníčku, životní styl a zdravotní stav.

Máte-li velký hlad, dejte si více masa, než je doporučeno.

Na talíř však nezapomeňte vždy přidat zeleninu (zeleninový salát), případně složité sacharidy (rýži natural, celozrnný kuskus nebo bulgur, quinou či brambory).

Zdravá žena pracující v kanceláři Dušené hovězí s kořenovou zeleninou + celozrnná rýže Drůbeží na žampionech s brokolicí + brambory Pstruh pečený s jablkem a křenem + quinoa Zdravý muž sportovec Dušené hovězí s kořenovou zeleninou + celozrnná rýže Drůbeží na žampionech s brokolicí + brambory Telecí pečeně s celerem a rajčaty/pečený králík na zelenině + celozrnný bulgur

Jak na maso a ryby

Jezte pouze libové maso, nejlépe z ověřených farem nebo z ekologického zemědělství. Podle aktuálních lékařských doporučení jsou 2–3 porce za týden zcela dostačující.

Ne každý mořský tvor je automaticky zdravý prospěšný! Ryby, krevety a mušle z farem jsou podobně jako velkoplošně chovaná zvířata vykrmované nekvalitními granulemi a léky. Jejich maso obsahuje zbytková antibiotika a toxické léky spíše než prospěšné mastné kyseliny a lehce stravitelné bílkoviny.

I divoké ryby – zejména ty velkého vzrůstu – obsahují toxické látky. Jste-li těhotná, kojící nebo dáváte ryby dětem, vynechejte žraloky, mečouny, velké tuňáky a makrely, chované lososy, candáty, sumce a štiky. Místo nich jezte menší ryby – třeba sardinky ve vlastní šťávě. Nezapomínejte ani na naše české sladkovodní.

Pokud investujete do kvalitního masa, nedávejte ho pokud možno zamrazit a neohřívejte ho v mikrovlnné troubě. Podle tradiční čínské medicíny je takto upravené maso znehodnocené.

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.