Z listopadové Kondice: Jak jíst zdravě a nebýt při tom za fanatika? Dejte ostatním ochutnat

Z listopadové Kondice: Jak jíst zdravě a nebýt při tom za fanatika? Dejte ostatním ochutnat

Zdravá strava zdaleka není jen o tom, co si naložíte na talíř. Připravte se na to, že se změna vašich stravovacích návyků (potažmo váhy) promítne i do vztahů s okolím. A že i u svých nejbližších můžete s objevováním nových chutí a surovin tvrdě narazit. Dali jsme pro vás dohromady tipy na to, jak zdravou stravu naservírovat okolí citlivě.

Jídlo je společenská záležitost. Je to nejjednodušší a nejpřirozenější způsob sdílení, který tmelí naše vztahy. Není tedy divu, že ve chvíli, kdy své stravovací návyky změníme, může to s partnerem, v rodině nebo třeba i v práci začít pořádně skřípat. Tím spíš, že cesta k poznání toho, co je pro naše tělo zdravé a přínosné, rozhodně nevede přímo, ale je pořádně klikatá a zahrnuje spoustu experimentů i slepých uliček.

Jakmile začnete jíst jinak, vaše okolí je nucené se k tomu chtě nechtě nějak postavit. V ideálním případě by vaše rozhodnutí měli přijmout s respektem, jenže to se děje málokdy. Zvlášť pokud začnete ze svého jídelníčku vyřazovat maso, mouku, cukr nebo třeba mléčné výrobky, tedy suroviny, kvůli kterým je třeba od základů změnit přístup k vaření.

Najednou na vás vaši nejbližší koukají s totálním nepochopením. Tím spíš, že s sebou zdravá strava často nese i další změny ve vašem životním stylu nebo názorech. Pokud svým blízkým navíc začnete své pohnutky v dobré víře vysvětlovat, nebo je dokonce tlačit do toho, aby se vzdali nedělního vepřa knedla ve prospěch jáhel a tempehu, brzy skončíte s nálepkou fanatika. A s ní se rozhodně nežije ani nejí dvakrát dobře.

Tyhle jednoduché tipy vám pomohou zabránit společenským kolizím:

  1. Pochybují rodiče, babička s dědečkem nebo kamarádi o vaší schopnosti vyživit se? Pozvěte je na oběd k sobě domů. Dobrou příležitostí se předvést jsou narozeninové oslavy a jiné sváteční události.
  2. Čeká vás rodinná sešlost, firemní akce nebo grilovačka s kamarády? Nevyčleňujte se, vezměte s sebou vlastní výtvory. Na váš domácí chleba, naklíčené mungo fazole nebo luštěninovou pomazánku už nikdy nezapomenou. A možná začnou doma klíčit taky.
  3. Místo chipsů zkuste hostům naservírovat dýňová semínka pražená na suché pánvi s umeoctem nebo vařenou cizrnu osmahnutou se Shoyu omáčkou. Budou mít úspěch!

Další tipy na to, jak jíst zdravě a nestát se při tom v očích okolí fanatikem, plus příběhy poučených nadšenců zdravé výživy najdete v listopadové Kondici. V prodeji od 25. října.

Veronika Veselá

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.