Regenerace těla a mysli po sportu

Regenerace těla a mysli po sportu

Co znamená slovo regenerace v životě člověka? Podle mého názoru je regenerace o odpovědnosti. V případě diagnózy konkrétního zdravotního problému ji máme předepsanou jako "povinnou jízdu". A jak je to v případě, když lidé do svého života zařadí sport ať už pro radost z něj nebo proto, že je součástí módního trendu? Podle mého názoru mnozí regeneraci zanedbávají, protože si myslí, že není až tak důležitá nebo tvrdí, že na ni nemají čas a prostředky.

Nechci se prezentovat jako ukázkový typ sportovce – amatéra. Sportuji proto, že jsem byla od malička ke sportu vedená a stal se nezbytnou součástí mého života. Přináší mi pocit štěstí, když v něm přijímám nové výzvy a překonávám své limity. V oblasti regenerace patřím k těm, kteří si její důležitost uvědomují, ale ne ve všem a vždy ji důsledně realizují. Stává se mi také, že si určitého problému nevšimnu a následně vyhledávám pomoc, až když moje tělo křičí, že nemůže. A to je už pozdě.

Na základě vlastních zkušeností si však stále více uvědomuji, že nejen dobrý trenér, správné cviky ale i správná regenerace má velký vliv na můj další výkon. A právě regenerační návyky jsou ty, na kterých je třeba pracovat. Testuji na sobě věci a aktivity, které pomáhají tomu, aby moje tělo bylo vždy dostatečně připraveno na další trénink, což znamená dostatečně vyživené a odpočaté.

Jako první základní věc, kterou chci zmínit, je VODA. Tělo potřebuje, nejen během tréninku, doplnit dostatek tekutin, aby fungovalo tak jak má. Patřím k lidem, kteří mají s pitným režimem velký problém, protože moje tělo si o vodu “neříká”. Musím si proto dávat velký pozor, abych během tréninku nebo i mimo něj přijala dostatek tekutin. Na pomoc v této oblasti jsem si našla aplikaci do telefonu, která mi oznamuje, že se mám napít. Důležité je i co pijeme. Já si kromě čisté pramenité vody, kterou piji celý den (iv restauracích),vybírám vody, které dodávají mému tělu vitamíny, neobsahují cukr, umělá sladidla ani jiné nežádoucí příměsi a zároveň mi chutnají.

Druhá základní věc, která je důležitá pro regeneraci těla, je SPÁNEK. Jelikož podle výzkumů, na to aby si tělo odpočinulo, potřebuje minimálně 8 hodin dobrého spánku, během kterého produkuje hormon potřebný pro růst a obnovu tkání, dávám na zdravý spánek velký důraz. Pro maximální klid těla a mysli jsem si vybudovala návyk chodit spát co nejdříve, v běžné dny nejpozději do 22:30.

Třetí věc, kterou mnozí lidé často zcela vynechávají je STREČINK. Já ho považuji za velmi důležitou a regenerační část tréninku, protože když tělo protáhneme, pomůžeme mu v tom, aby nenastaly během tréninku problémy a asi každému známé po tréninkové “svalovice”.

Při jmenování hlavní čtyřky návyků důležitých pro regeneraci nemohu zapomenout na JÍDLO. Po tréninku by tělo mělo dostat znovu to, co ze sebe vydalo, aby se mohly svaly regenerovat. Protože bychom měli v ideálním případě jíst do 60 minut po skončení tréninku to, co nám zajistí příjem dostatečného množství vysoce kvalitních bílkovin a komplexních sacharidů, vybudovala jsem si návyk připravit nebo zajistit si to, co budu jíst po tréninku předem a s radostí. Nepočítám kalorie, ale dlouhodobě vnímám, co dělá mému tělu dobře. Samotná příprava i jezení je pak pro mě požitkem, který mi také dodává pohodu a regeneraci mysli.

Tyto 4 základní věci, které doporučuji pro regeneraci, nás nestojí téměř nic. Jsou v podstatě pouze o našem mentálním nastavení a vybudovaných návycích.

Tatiana Žideková

Tatiana Žideková

K základní regeneraci testuji a přidávám další. Patří mezi ně různé výživové doplňky, potřeby a procedury, které dělají dobře mému tělu. Vybírám si je podle toho, které části těla mám namáhané nebo problematické. Masáže napomáhají vyplavování odpadních produktů metabolismu z buněk, stimulují receptory v kůži a účinně pomáhají urychlit regeneraci mého těla. Další procedurou, kterou mám zařazenou jako příjemnou a účinnou regeneraci nejen těla, ale i mysli, je saunování. V sauně dokáže úplně vypnout tělo a mysl, která je v běžném stavu nastavena na rychlost. Dostávám se do stavu klidu a odpočinu si po fyzické i psychické stránce. Na vlastní kůži jsem testovala i účinky mrazu v kryokomoře a pocítila její super účinky nejen na tělo, ale v důsledku vylučování endorfinů pozitivně i na mou mysl. Vylučování hormonů v průběhu kryoterapie je zajímavé pro sportovce na zvýšení výkonnosti při silovém a vytrvalostním tréninku proto, že tento jev má přímý vliv na růst svalové hmoty. Podporuje svalovou relaxaci i celkovou biologickou regeneraci a díky intenzivnímu okysličení zabraňuje vzniku kyseliny mléčné. Na regeneraci mysli doporučuji meditaci. Ve sportu potřebujeme energii, sílu a dynamiku. Když meditujeme, mysl se stává klidnou a tichou. Pokud uvnitř pociťujeme mír, tak právě ze svého vnitřního života získáme nesmírnou sílu. Každá jedna sekunda, během které zažijeme okamžik vnitřního míru a klidu, se v každém sportu projeví jako naše větší síla, která může být až téměř nepřekonatelná. Když jsme neklidní, nejenže svou sílu nezvyšujeme, ale naopak ztrácíme i tu, co máme.

Na závěr chci zdůraznit, že kvalitní regenerace nemusí stát hodně a přitom se velmi vyplatí. Chce to jen její systematické budování a zařazení do našeho života tak, jak jsme si do něj zařadili sport. A protože sport a regenerace mají jít takříkajíc “ruku v ruce”, stačí vyčlenit část času a prostředků, které již věnujeme sportovním aktivitám i na aktivity regenerační. Dosáhneme tím mnohem větší efekt z vynaloženého času a prostředků.

Při relaxačním odpočinku nezapomeňte ani na péči o pokožku svého těla. Vyzkoušejte tělová mléka od značky Mixa, odborníka na citlivou pleť, která dlouhodobě hydratují, zklidňují a dodávají výživu. Na výběr máte z několika druhů, přesně podle potřeb každé, jednotlivé pokožky.

Autor: Tatiana Žideková

Komerční prezentace

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.