Chemie: Co nejíst často

Chemie: Co nejíst často

Jedna špatná zpráva na začátek - škodlivé chemii v jídle se nevyhnete! Dá se však alespoň částečně zkrotit. Loupejte ovoce, nepřehánějte to s množstvím ryb a každý den jezte něco jiného. Škodlivé chemické látky jsou všude kolem nás - ve vzduchu, ve vodě i v půdě - a odtud se nastěhují i do salátu a steaku, co si dáte v neděli k obědu. I když je koupíte v bio kvalitě, vždycky budou stopové množství škodlivin obsahovat. To je daň za rozvíjející se lidskou civilizaci.

(Ne)zdravé ryby

Tu špatnou chemii paradoxně obsahují i potraviny, které  člověk  automaticky považuje za ty nejzdravější a které výživoví poradci doporučují do jídelníčku zařazovat co nejčastěji. Typickým příkladem jsou ryby, které sice obsahují zdraví prospěšný jód nebo kyseliny omega  3, jenže také rtuť. Ani lékaři přitom nemají jasno v tom, jestli všechny zdraví prospěšné látky (a že jich je!) vyváží ty škodlivé, nebo kolik porcí ryb týdně je tedy vlastně ještě zdravých. Dvě porce, které se běžně doporučují, by měly být bez problémů. Nejlepší způsob, jak se ke špatné chemii postavit, je sestavit si co nejpestřejší jídelníček z co nejčerstvějších potravin.  Kdo jí jednotvárně, je vystavený stále stejným škodlivinám. Navíc dlouhodobě.

Chemie navíc

Ani průmyslové zpracování potravin nám na zdraví moc nepřidá. K chemii, kterou do sebe suroviny natáhly z přírody, se tu totiž přidává ještě další, třeba v podobě nejrůznějších konzervantů, barviv nebo stabilizátorů. Nejde o to, že by samy o sobě byly tak škodlivé, ale o to, že se chemie
v potravinách dál a v mnohých případech i zbytečně nabaluje, což tělu rozhodně nesvědčí. Proto si potraviny snažte vybrat tak, aby seznam éček v jejich složení byl co možná nejkratší.

Detoxikujte

Špatnou chemii vyvážíte i tím, že budete tělu dopřávat pravidelný detox, který dokáže výrazně odlehčit játrům a ledvinám. „Vsaďte také na antioxidanty z ovoce a zeleniny, které omezují proces oxidace v našem těle, a tak mu odlehčují,“  radí odbornice na chemii v potravinách a výživu Petra Vašíčková.

OBILNINY

Obilniny mohou obsahovat těžké kovy jako rtuť, kadmium  a olovo a stopy pesticidů. „Největším nebezpečím je ale  možný  výskyt  mykotoxinů,  což jsou látky, které  produkují plísně,“ vysvětluje  výživová poradkyně Petra Vašíčková. Mykotoxiny poškozují  játra a ledviny a byly u nich vědecky prokázány karcinogenní účinky. Proto  je třeba  dbát  na  to,  aby  v domácnostech  byly obiloviny  a také  výrobky z nich pořád v suchu a chladu a  neskladovaly se  dlouho v mikrotenových sáčcích. Jakmile se objeví  plíseň, obilnin se zbavte, rozhodně nestačí  vyhodit jen postiženou část.

MLÉČNÉ VÝROBKY

V mléce a v posléze  i v mléčných  výrobcích se mohou vyskytovat těžké kovy jako je kadmium nebo olovo, dioxiny (PCDD a PCDF) a polychlorované bifenyly (PCB). Dioxiny a PCB jsou rozpustné v tucích,  to znamená, že je najdeme  hlavně v tučném  mléce a mléčných výrobcích. Jsou to látky, které vznikají jako odpadní  produkty chemické a  průmyslové  výroby,  dioxiny  se uvolňují  při spalování odpadu, dřeva, uhlí, ale tře- ba i cigaret.  Do těla  hospodářských zvířat
a tím i do jejich mléka se dostávají z půdy, vody a vzduchu.  Některé dioxiny mají karcinogenní účinky. „Proto je vhodné jíst mléčné výrobky a pít mléko s rozumem. A vyplatí se koupit je v bio kvalitě,“ radí expertka na chemii v potravinách a výživová poradkyně Petra Vašíčková. Dejte si maximálně tři porce mléčných  výrobků denně, aby tělo mělo do- statek  vápníku, ale vyhýbejte se těm tučným.

MOŘSKÉ RYBY

V  rybách  (a  zvlášť v těch  mořských) se  snadno shromažďují   těžké  kovy  jako  je  rtuť,  kadmium a olovo. Až třetina  rtuti, kterou  dostaneme do těla,  pochází právě z nich. Kromě těžkých kovů se v tukových  tkáních  ryb objevují i dioxiny (PCDD a PCDF) a polychlorované bifenyly (PCB). „S rybami  by měly být opatrné hlavně  těhotné a kojící ženy. Dávejte si je, ale v malém množství,“ doporučuje výživová poradkyně. K nejméně  kontaminovaným mořským  rybám  patří makrela,  sardinka, sleď, pstruh  duhový a losos. Naopak nejvíc těžkých kovů mívá mečoun
a tuňák velkooký a žlutoploutvý.

OVOCE A ZELENINA

Ovoce a zelenina bývají špatné chemii vystavené často a hodně. „Objevují se v nich stopy pesticidů, dusičnany, olovo, rtuť, kadmium, nebo třeba arsen,“ vypočítává výživová  poradkyně Petra Vašíčková. Pesticidy negativně působí na náš hormonální  systém, těžké  kovy zase snižují imunitu  a napomáhají  tak vzniku nejrůznějších infekcí a dalších onemocnění. Množství chemie, kterou do sebe nakonec dostaneme, ale můžeme ovlivnit. A to hlavně jejich úpravou. „Ovoce
a zeleninu  důkladně omyjte  a oloupejte,“
říká  výživová poradkyně. U listové zeleniny odstraňte vnější  listy, z mrkve odkrojte vrchol s natí. A máte-li tu možnost,  pěstujte si zeleninu na zahrádce. Budete ji tak mít pod kontrolou. Také pamatujte na to, že některé druhy zeleniny a ovoce do sebe nasají  více chemie  než jiné. Ty se vyplatí pořídit v bio kvalitě. Týká se to hlavně rajčat, jablek, broskví,  celeru,  paprik  a brambor.

MASO A UZENINY

Maso může stejně jako mléčné výrobky obsahovat těžké  kovy jako je rtuť, kadmium, olovo, dioxiny (PCDD a PCDF) a polychlorované bifenyly (PCB). „Také se v něm mohou  objevit stopy po veterinárních přípravcích,“  upozorňuje výživová poradkyně Petra Vašíčková. Protože se těžké kovy hromadí hlavně ve vnitřních orgánech a dioxiny  a PCB v tukových  tkáních,  je dobré dopřát  si tučné maso a vnitřnosti jen  zřídka jako zpestření jídelníčku. Z masa před  přípravou odřízněte tučné  kousky a vyhněte se nekvalitním masným výrobkům, které navrch  často  obsahují  ještě  chemii v podobě  dochucovadel, barviv a konzervantů. U masa a masných výrobků stejně jako
u těch  mléčných platí, že uděláte  dobře,  když si je koupíte v bio kvalitě.

KÁVA

Káva obsahuje látku akrylamid, která je karcinogenní a u těhotných žen může ohrozit vývoj dítěte.  Kdo denně vypije litr kávy, ten ho do těla dostane jednou tolik, než je průměrný denní příjem akrylamidu. Akrylamid kromě kávy obsahují i další potraviny, při jejichž přípravě se používá vysoká teplota. Jsou to třeba hranolky, chipsy, křehké chleby, snídaňové cereálie, sušené ovoce nebo pečivo. Pokud kávu pijete ve větším množství, omezte právě potraviny, které  akrylamid  obsahují.  Výživoví poradci doporučují pít maximálně tři šálky denně.

VAJÍČKA

Vajíčka  mohou  výjimečně   obsahovat  stopy dioxinů a polychlorované bifenyly,  které  se do těla slepic dostanou spolu s krmivem. Větší záruku  máte u bio vajíček. Také se vyhněte kupovaným vejcím  se znečištěnou skořápkou, jídlo tak mohou znehodnotit mikroby.  Než je koupíte, pořádně si je prohlédněte.

Lucie Frydecká

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.